Van Lanschot Bankiers haalt zijn infrastructuurdiensten die het sinds 2008 aan IBM had uitbesteed, terug in huis. Het betreft het beheer van het rekencentrum en de werkplekken, de helpdesk en de onsite-ondersteuning. De bank is met IBM en de vakbonden in gesprek over het weer overnemen van de groep automatiseerders die dit werk nu uitvoert. Het gaat om zo'n zeventig tot tachtig voltijds arbeidsplaatsen. Van Lanschot wil de insourcing op 1 januari 2013 hebben afgerond.
Van Lanschot Bankiers sloot in oktober 2008 twee grote uitbestedingsovereenkomsten. Een met Accenture (applicatieontwikkeling en -beheer) en één met IBM voor infrastructuurdiensten, waaronder het beheer van het rekencentrum en de werkplekken, de helpdesk, netwerk- en telecomdiensten en migraties. Getronics (nu KPN) nam twee jaar later het netwerk- en telecomdeel van het IBM-contract over. In het kader van de zevenjarige overeenkomst stapten zo'n honderdtien medewerkers (60 vast en 50 inhuurkracht) over naar IBM.
Meer afstemming
Dat Van Lanschot nu vroegtijdig het contract met IBM ontbindt en het it-beheer weer zelf gaat doen, heeft te maken met de ontwikkelingen bij bank van de afgelopen jaren, stelt een woordvoerder. Bij Van Lanschot loopt een groot investerings- en kostenreductieprogramma. In dit kader wil de bank ook aan de automatiseringskant verdere efficiencyverbeteringen doorvoeren, via onder meer het samenvoegen van het effectenplatform bij de dochtermaatschappij Kempen en de uitbesteding van de betaaldienstverlening aan Equens. Verder is er een nieuw effectensysteem live gegaan; tot waarschijnlijk grote opluchting van de bank nadat een eerdere vernieuwing van de backoffice volledig mislukte.
In het licht van deze veranderingen wil Van Lanschot zelf meer grip kunnen uitoefenen op het beheer om een hechtere aansluiting tot stand te brengen tussen de it-infrastructuur, het nieuwe systeem en andere primaire systemen van de bank. Dit moet zorgen voor een betere en snellere dienstverlening aan klanten. Om meer grip te krijgen heeft Van Lanschot besloten het it-beheer te insourcen en deels vanuit een intern en deels extern ingehuurd rekencentrum zelf weer uit te voeren. Het lopende contract met IBM is daarvoor voortijdig ontbonden. Over de schadeloosstelling aan de automatiseerder (het zevenjarig contract zou tot 2015 lopen en had een waarde van zo'n honderd miljoen euro) mag de zegsman geen uitspraken doen.
De woordvoerder stelt dat de andere uitbestedingscontracten met Accenture en KPN niet zijn opgezegd.
Arbeidsvoorwaarden
Eind september voert Van Lanschot overleg met de vakbonden over de voorwaarden waaronder het personeel van IBM kan overkomen. Hoeveel ex-Van Lanschot-medewerkers daar tussen zitten is nog niet bekend, zegt de woordvoerder. Van de groep medewerkers die in 2008 naar IBM ging in het kader van de toenmalige uitbesteding, is een deel vertrokken, ontslagen of binnen het ict-concern wat anders gaan doen.
Het terugkerende personeel kan ook te maken krijgen met andere taken. Zo werkt Van Lanschot nu nog met een opgeknapt mainframe dat in het externe rekencentrum is ondergebracht. Tegelijkertijd wordt dit platform uitgefaseerd (doelstelling eind 2014), omdat een aantal grote toepassingen na de bundeling van de effectensystemen (met Kempen) en de uitbesteding van het betalingsverkeer (Equens) niet meer op het mainframe zullen draaien.
Dat is nog eens een stap in de goede richting. Een Bank met verstand van zaken. IT moet in Nederland blijven, hier zit de kennis en de communicatielijnen (medewerkers praten ook Nederlands) zijn veel korter, dus sneller antwoord en er zit gedegen IT kennis in Nederland.
Bij deze outsource partner rommelt het aan alle kanten, alles wat in Nederland zit wordt naar Zuid-Afrika en India geoutsourced. Het lijkt veel goedkoper,maar in de praktijk is een bedrijf veel duurder uit met outsourcen. Een Nederlandse IT-er kan dan op de payroll duurder zijn,maar de praktijk is wel zo dat projecten / werkzaamheden veel korter duren,waardoor kosten lager uit kunnen vallen. Wanneer gaan de schellen van de bestuurders van die andere financiële instellingen echt open? Wanneer gaan ze eens echt luisteren naar de werkvloer? Jammer dat een deel van die exF medewerkers die op de bank van ABNAMRO terecht gaan komen niet naar van Lanschot kunnen. De IT van Fortis was ver vooruit in zijn tijd, vergeleken met ABNAMRO. Van Lanschot heeft het heel snel in de gaten gekregen,dan maar nu het werk weer terughalen en dan heb je misschien last van contractbreuk, maar die pijn is minder erg dan nog langer het werk bij een outsource “partner” onderbrengen. Dat is zo weer terug verdiend, let maar op. Een dikke voldoende voor Van Lanschot Bankiers.
Een goede zet van Van Lanschot. Nu nog goed, flexibel en lokaal personeel erop en de kwaliteit is weer terug en worden er waarschijnlijk ook veel kosten bespaard.
Met ongeloof dit bericht gelezen.
Van Lanschot kan zich, gelet op de rentabiliteit van het
bedrijf, GEEN luxe experimenten veroorloven.
IT in eigen beheer is super luxe.
Reactie naar RD: de verdomd knappe IT’ers worden weggekocht
door de top bedrijen.
Fortis was al gedoemd te sterven voordat zij zelfs tot
leven kwam.
Nederlands is voor echte top IT mensen een 2e taal, Engels is
de VOERTAAL
van Lanschot zal al zijn vingers en tenen aflikken als het kan tippen aan de rentabiliteit van IBM. En goede rentabiliteit is deGARANTIE voor een bestaansrecht in de toekomst
Ik kan wel merken dat jullie geen klanten zijn bij Van Lanschot.
Als klant bij Van Lanschot heb ik weinig vertrouwen in eigen kunnen bij de bank. Een paar jaar geleden hebben ze nog 30 miljoen euro op hun automatisering moeten afboeken en tot op heden heb ik niets positiefs kunnen ontdekken in hun uitingen naar de klanten toe.
Als je de bank op fouten wijst of verbeteringen voorstelt wordt het genoteerd en volgens mij gelijk in de prullenbak gesmeten. Je hoort of ziet er nooit wat van. Dit in tegenstelling tot b.v. ABN-AMRO die bij eventuele klantklachten wat automatisering betreft, redelijk snel met verbeteringen komen.
Maar ja, wat wil je ook, ze blijven bij Van Lanschot schrijven met een gouden vulpen.
Outsourcing werkt niet, ik werk zelf voor een outsourcer als free-lancer ,met veel plezier daar niet van, maar de klant wil teveel een “vinger in de pap” hebben als het gaat om de systemen, de IT’ers hebben geen enkele binding/bezieling met het bedrijf een funeste combinatie.
Ik heb zelf weer voor ondersteuning te maken met India, dat is helemaal bal!
Nu nog de recruters weg uit de ICT markt, bedrijven nemen zelf hun ICT’ ers weer aan en eigen infrastructuur, komt het toch weer goed in ICT land!
insourcing van IT-beheer als reele optie. Een van de voordelen zou zelfs kostenreductie zijn.. Efficiency door outsourcing en kwaliteitswaarborg door SLA’s was blijkbaar geen succes.
Zou het een trend worden ?
Ik wens “Van Lanschot Bankiers” veel succes. De ervaring opgedaan door “Van Lanschot Bankiers” met het uitbesteden van infrastructuurdiensten is van onschatbare waarde voor andere bedrijven die ook deze stap overwegen of al hebben ondernomen. Nu “Van Lanschot Bankiers” heeft besloten de infrastructuurdiensten terug te halen ben ik heel benieuwd naar de ervaringen, de analyse en de business case die tot dit besluit heeft geleid.
@mauwerd: insourcing een trend? Het zou kunnen.
De afgelopen decennia heeft outsourcing enorm aan populariteit gewonnen, en van al deze projecten heeft men veel kunnen leren. Toch lees je de laatste tijd meer over backsourcing of insourcing. Maar een reactie zoals van PeterP is wel wat kort door de bocht.
Sommige commodity diensten zijn prima uit te besteden (bijv. het datacenter) omdat ze weinig onzekerheid geven. Er zijn echter ook IT-services die veel klantspecifieker zijn en daardoor minder geschikt zijn voor outsourcing. Als een IT-proces bedrijfskritisch is en verwezen in je dienstverlening, dan kun je je afvragen of je wil outsourcen. En zelfs dan is er geen pasklaar antwoord. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als sommigen willen doen vermoeden.
Ik hoop dat dit het begin van een trend wordt.
Eindelijk een bedrijf dat wakker wordt.
Offshoring en outsourcing is helemaal niet goedkoper. Dat is een mythe.
De tarieven in India zijn laag. Totale kosten zijn hoger, en een veel lagere kwaliteit. Zelfs vaak een schrikbarend lage kwaliteit.
Hopelijk gaan meer bedrijven dit inzien. Goedkoop is duurkoop in alle gevallen waar India bij betrokken is. Veel extra kosten, veel extra coordinatie, veel management lagen, veel inefficientie, veel personeelswisseling. Met allemaal 1 gevolg, lage kwaliteit en hoge totaalkosten.
Laten we snel stoppen met deze offshorings-ellende en gewoon met mensen uit Europa werken.
Weet zeker dat men in 2008 heeft aangevoerd dat “de reden” voor de outsourcing naar IBM kostenreductie was. Maar helaas kijkt men niet vaak achterom. Goede zet van Van Lanschot!!