Testing-dienstverlener SQS (Software Quality Systems) Nederland beloont zijn medewerkers met incentives als ze nieuwe collega's aandragen. Opvallend is dat de medewerkers deze extra beloning niet geheel in de eigen zak steken, maar deels ten goede laten komen aan een aantal geselecteerde goede doelen. SQS stimuleert hiermee de aanwas van nieuwe medewerkers en geeft tegelijkertijd invulling aan zijn streven maatschappelijk verantwoord te ondernemen (mvo).
Eén van de kernwaardes van SQS is broederschap. Deze kernwaarde draait om collegialiteit, samen verder bouwen aan SQS en het sociale aspect van werken bij SQS. Om de daad bij het woord te voegen, heeft SQS een incentive-programma voor zijn medewerkers opgesteld, waarbij de medewerkers een deel van de beloning die zij ontvangen als ze nieuwe collega's aandragen direct naar keuze kunnen inzetten voor een van de geselecteerde goede doelen. De doelen zijn Villa Pardoes, Stichting de Zonnebloem en de Dierenbescherming.
Het incentive-programma is ontstaan uit de behoefte van SQS aan een groot aantal nieuwe medewerkers, vanwege de snelle groei die het bedrijf doormaakt. In 2011 groeide de omzet van SQS met 48 procent.
Dubbele stimulatie
'Onze medewerkers bepalen zelf waar het geld naar toegaat', zegt Wilbert van den Bliek, algemeen directeur van SQS Nederland. 'SQS maakt per uit te keren incentive een deel over naar een van de gekozen goede doelen. Uiteraard mogen de medewerkers ook kiezen om een nog groter deel te doneren. Op deze manier slaan we twee vliegen in een klap. We stimuleren onze medewerkers op zoek te gaan naar nieuwe collega's en tegelijkertijd kunnen we uiting geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid. En het werkt, kan ik zeggen. De medewerkers zijn alleen maar blij dat ze op deze manier hun steentje kunnen bijdragen aan de groei van SQS en aan de maatschappij.'