Business process management (bpm) wordt op veel verschillende manieren gedefinieerd en de uitleg is vooral afhankelijk van de situatie en degene met wie je het erover hebt. Er is echter zonder twijfel altijd wel een link met it. De belangrijkste vraag is dan ook hoe de processen en technologie te optimaliseren. Een vraag die aan gewicht wint door de opkomst van byod.
Gartner’s Hype Cycle laat zien dat het concept bpm verschillende dingen kan betekenen voor verschillende gebruikers en aanbieders. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een oplossing, segment, markt, methode of management discipline. Maar, één van hun scherpe observaties is dat bpm in alle interpretaties onlosmakelijk verbonden is met een continue zoektocht naar verbetering. Een oplossing die vandaag fantastisch werkt, moet morgen alsnog weer kritisch onder de loep genomen worden. Het continue streven naar verbetering resulteert in een cyclisch veranderproces. Dit vereist de inzet van de nieuwste technieken en ontwikkelingen. Het is goed om te weten dat bij bpm de veranderingen vaak vanuit de business worden geïnitieerd en niet vanuit it. De technologische mogelijkheden zijn een belangrijk aspect, maar bij het analyseren van processen blijven de mensen het middelpunt. De techniek moet te allen tijde ondersteunend zijn bij de implementatie van de verbetering.
Businessgedreven veranderingen resulteren in aangepaste eisen voor de benodigde applicaties. Dit wordt in de hedendaagse praktijk versterkt door trends als globalisering en 'consumerization of IT'. Deze zorgen voor een nieuwe dynamiek en een veranderende rol van de it-afdeling. Die moet veel meer dan voorheen in staat zijn om te anticiperen op bedrijfskundige vragen vanuit de organisatie en zal ook actief advies moeten uitbrengen over mogelijke verbeteringen. Het gevolg daarvan is dat er een hogere mate van flexibiliteit wordt geëist van zowel de it-afdeling als de business-afdeling. Het is hierbij essentieel dat zij beschikken over de middelen om dit te faciliteren.
Onlosmakelijk verbonden
De beschikbare technieken en de processen zijn in veel gevallen onlosmakelijk met elkaar verbonden. In een ideale wereld wacht de it-afdeling daarom niet tot de business haar behoeften benoemt om tot actie over te gaan. Dit vertraagt het proces en verhoogt het risico dat andere marktpartijen een verandering sneller doorvoeren en zo hun concurrentiepositie verbeteren. Hier kan de business echter een belangrijk beroep doen op de it-afdeling. Deze is bij uitstek het onderdeel van de organisatie dat zich bewust is van de nieuwste technische mogelijkheden en ontwikkelingen. Als zij de behoeften van het bedrijfsleven in een vroeg stadium herkennen en die kunnen ondersteunen met technische mogelijke oplossingen, kunnen zij een enorm concurrentievoordeel creëren. Zeker met de opkomst van de agile-methodiek voor applicatieontwikkeling kunnen verbeteringen in de bedrijfs-it frequenter worden doorgevoerd en sneller worden ontwikkeld.
Dat heeft zeker zijn voordelen in relatie tot byod. Met de toename van het gebruik van intelligente devices die medewerkers privé tot hun beschikking hebben, nemen de verwachtingen met betrekking tot de beschikbaarheid van zakelijke functionaliteit toe. Deze trend is al langere tijd waarneembaar en lijkt zich voorlopig nog voort te zetten. Als it-afdeling kun je hier bijvoorbeeld op inspelen door bedrijfsapplicaties zo te bouwen dat deze 'byo-ready' zijn. Hierdoor kunnen medewerkers mobieler en flexibeler werken en dat komt ten goede van de productiviteit.
Om succesvol bpm te kunnen inzetten is het noodzakelijk om de balans tussen de business en it te optimaliseren. Transparantie in organisatorische processen, efficiënte communicatie en wederzijds begrip zijn noodzakelijk om een dergelijke omgeving te creëren. Als deze communicatie intern op orde is en het bedrijf beschikt over de juiste it-middelen, kunnen verbetermogelijkheden effectief en efficiënt geïmplementeerd worden. Niet alleen bespaart dat tijd en dus geld, het biedt organisaties de gelegenheid om de focus te leggen op hun kernactiviteiten, daar waar de daadwerkelijke winst wordt gemaakt.
Beste Ruud,
ik vind het een leuk artikel. Er is inderdaad een belangrijke link tussen bpm en it die helaas niet altijd goed begrepen wordt. Te vaak wordt bpm nog vanuit de it geïnitieerd, terwijl het toch echt business driven is zoals je ook terecht opmerkt.
gaaap, saai juist. Als ook nog gemeld werd dat Cloud in opkomst is, communicatie tussen lijnen en helpdesk kort en frequent dient te zijn en dat op backups en security vaak onterecht bezuinigd wordt, dan hebben we alle cliches zo ongeveer wel gehad. Mischien nog iets over projectwerk en businesscasezzzzz ZZZ zz …
Beste Ruud,
Enterprise Mobility richt zich op het verbeteren van de productiviteit en effectiviteit van de organisatie met als eind doelen omzetverbetering, kostenbeparingen en betere medewerker betrokkenheid. Dit wordt o.a. bereikt door B2E (Business to Employee) Apps in te zetten om processen te ondersteunen en te versterken. Bedrijfskritische informatie en applicaties worden dus beschikbaar gesteld aan de medewerkers, waarvan er veel rusten op BPM.
BYOD kan een onderdeel zijn van je mobiele visie en strategie, wat op zijn beurt weer deel uit maakt van Enterprise Mobility, maar het heeft in mijn optiek niets te maken met het belangrijker maken van BPM. Of ik nu mijn eigen IPhone4 gebruik of die van de zaak, het zijn beide IPhones toch? En ik kan met beide apps gebruiken die processen ondersteunen / versterken, zolang mijn baas toestaat dat ik mijn prive toestel mag gebruiken.
BYOD kan wel zorgen dat Hardware kosten bespaard kunnen worden, daar tegenover staan echter wel de extra kosten die je moet maken voor o.a. security, legal en andere extra risico’s die je af moet dekken. Daarom zie je nu nog steeds dat veel organisaties hard op zoek zijn naar de juiste invulling van hun “vloot” van mobiele apparatuur en MDM policies.
Ik kan geen relatie leggen tussen BPM en BYOD. BPM is gericht op efficiënte werkprocessen, zeer gestandaardiseerd, die worden geoptimaliseerd. Workflow, workflow en workflow zijn de belangrijkste zaken bij BPM. En dan komt er iemand tussendoor met een Brought his/her Own Device…..daar zit je toch echt niet op te wachten.
Verder is het artikel een grote open deur met een verzameling van hypen en hopes.
Net als Willem kan ik in het artikel geen relatie leggen tussen BPM en BYOD. Of beter: ik zie zo snel niet hoe een privé aangeschafte laptop, tablet of smartphone een bijdrage kan leveren aan een effectiever en efficiënter werkproces binnen een bedrijf.
Wat ik ook regelmatig ben tegengekomen is dat de prestaties van privé aangeschafte spullen soms beter zijn dan de bedrijfsspullen. Maar ik heb mijn twijfels of dat de prestaties van de werkprocessen nou zoveel zal verbeteren.
Met BYOD kunnen er nogal wat kosten bespaard worden – klopt. Hoewel die voor een deel weer verloren gaan door de hogere support kosten.
In termen van risico’s zie ik niet direct een groot verschil ten opzichte van de bedrijfsmatig beschikbaar gestelde middelen.
Het bedrijfsnetwerk is al ontsloten via een VPN – aangevuld met zoiets als een remote desktop. En of je die VPN nu opstart met een bedrijfs PC/laptop/tablet/smartphone of een vergelijkbaar prive aangeschaft apparaat – het concept BYOD zal die risico’s niet eens substantieel groter maken.
Aan de andere kant – ik laat me graag bijpraten als er iemand is die daar andere ervaringen mee heeft. Maar dan wel graag voorzien van een of twee voorbeelden.
Dank voor jullie reacties.
Laat ik proberen duidelijk te maken wat ik met de relatie bedoel. De IT afdeling kan bij het selecteren van hun gereedschappen voor applicatieontwikkeling er rekening mee houden dat de huidige business user / klant van je bedrijf, meer en meer de beschikking heeft over de een of andere mobiele device. Een webapp is nu eenmaal echt een andere applicatie dan de gebruikelijke voor de PC. Daarnaast zie ik in mijn ‘praktijk’ dat organisaties vaker nadenken over BPM (workflow) om zo efficiënter en dus kosten besparend te kunnen werken. Het zou dus prettig zijn als dat gereedschap rekening houdt met beide om zo nog meer de slagkracht te vergroten. Ook zie ik dat de klant / user verwacht dat er snel aanpassingen gemaakt kunnen worden in zowel de procesondersteuning als de applicatie. Wij noemen dat ‘Change at the speed of business’.
Het betreffende gereedschap zal dus nadrukkelijk een oplossing moeten kunnen bieden voor de procesoptimalisaties daarbij rekening houdend dat de user meer en meer een mobiele gebruiker is. Een klant zal steeds vaker een dienst willen afnemen via zijn eigen device. Een onderneming die daar niet op inspeelt zal uiteindelijk zijn concurrent voor moeten laten gaan.