Ict-dienstverlener Avensus is door Altra Onderwijs en Jeugdhulp aangesteld voor het volledige ict-beheer. Avensus helpt Altra ook met het uitvoeren van complexe ict-projecten en computerproblemen. Altra is een grote instelling voor jeugd en opvoedhulp en speciaal onderwijs.
De samenwerking tussen Altra en Avensus is begonnen in 2010. Samen met Altra werd de centrale ict-omgeving gemoderniseerd en gecentraliseerd. Na analyse van Avensus werden de centrale systemen gevirtualiseerd in plaats van het eenvoudigweg plaatsen van fysieke servers. Dit leverde Altra directe voordelen op, zoals kosten- en energiebesparing. Na deze implementatie is de samenwerking verder geïntensiveerd en kwam een medewerker van Avensus de ict-afdeling van Altra permanent ondersteunen.
Eerste inventarisatie
Altra koos ervoor zijn ict verder te moderniseren om daarmee uiteindelijk ook de zorgverlening te optimaliseren. Deze herinrichting bracht de mogelijkheid tot het uitbesteden van het ict-beheer aan Avensus. Naar aanleiding van de samenwerking tussen beide ict-teams, het vertrouwen en de kennis werden vele gesprekken gevoerd en een eerste inventarisatie gemaakt.
Vanaf mei 2012 heeft de ict-overdracht plaatsgevonden. de grootste verandering in dit proces is altijd de feitelijke overdracht van servicedesk en systeembeheer naar het team van Avensus in Almere. Er hebben zich geen onverwachte problemen voorgedaan tijdens het overnemen van de ict. Door in gesprek te blijven, hebben beide teams oplossingsgericht het project uitgevoerd.
Functioneel applicatiebeheer
Avensus ondersteunt de eindgebruikers van de centrale werkplekomgeving vanuit één beheerteam en kan hierdoor de medewerkers van Altra direct een oplossing geven voor hun probleem. Daarnaast gaat Avensus intensief samenwerken met functioneel applicatiebeheer van Altra voor het doorvoeren van nieuwe applicaties of veranderingen in de applicaties.