Vervoersbedrijf Connexxion heeft het contract voor een nieuw hrm- en payroll-systeem gegund aan Afas Software. Beide partijen gaan een samenwerking aan voor een periode van vijf jaar, met de mogelijkheid tot verlenging met nog eens vijf jaar. De voorbereidingen voor de implementatie zijn al volop in gang en de gehele implementatie zal vóór de zomer van 2013 gereed zijn.
Door te kiezen voor de hrm- en payroll-software van Afas wil Connexxion de indirecte kosten van zijn interne hr-dienstverlening verlagen en tegelijkertijd de kwaliteit ervan verhogen. Met de nieuwe eHRM-tool kunnen medewerkers van Connexxion voortaan zelf onder meer online verlof aanvragen, verzuim registreren en mutaties doorvoeren. Daarnaast kunnen ze hun eigen medewerkersdossier inzien, loonstroken raadplegen en declaraties online indienen. Deze manier van online werken verlaagt de administratieve lastendruk en geeft medewerkers de mogelijkheid om zelf snel en gemakkelijk hun hr-zaken te regelen.
App voor smartphone
De nieuwe hr-portal is locatieonafhankelijk te benaderen. Medewerkers kunnen vanaf begin volgend jaar ook vanuit huis hr-gerelateerde zaken regelen. Omdat Connexxion veel rijdend personeel in dienst heeft, wordt er op iedere locatie van Connexxion een werkplek gecreëerd, zodat er altijd een computer beschikbaar is om in de portal te kunnen werken.
Om de medewerkers goed hierover te informeren en de drempel voor het gebruik van deze tool weg te nemen, worden er op verschillende vestigingen via grote schermen instructiefilmpjes getoond. Deze laten zien hoe de nieuwe eHRM-portal in de praktijk werkt. Momenteel wordt er ook gewerkt aan een app zodat medewerkers ook via een smartphone eenvoudig verlof kunnen gaan aanvragen of hun naw-gegevens kunnen wijzigen.