Door samen te gaan werken met Dell als wereldwijde technologiepartner komt er voor de jonge Nederlandse communicatieleverancier StartReady een droom uit. Via een oem-overeenkomst met de ict-leverancier heeft het bedrijf nu een Microsoft Lync-appliance in handen die over de hele wereld verkocht en geleverd kan worden. 'Na veel investeringen kunnen we nu onze schaal gaan vergroten', zegt directeur Lucas Wensing. 'Via Dell kunnen we de wereld over.'
StartReady is met zijn vier jaar een jonge organisatie die gespecialiseerd is in communicatieproducten die gebaseerd zijn op Microsoft Lync. Dergelijke oplossingen zijn volgens StartReady-directeur Lucas Wensing complex om neer te zetten. 'Er is veel kennis voor nodig. Als start-up heb je ook investeringen nodig om je schaal te kunnen vergroten. Sinds enige tijd zijn we al samenwerkingen aangegaan met twee grote Europese telecomleveranciers, waaronder KPN. Nu komt daar dus onze oem (original equipment manufacturer)-overeenkomst met Dell bij.'
Zakelijke versnelling
Bij StartReady wordt het concept van de appliance gehanteerd. 'Zodoende ben je zeker van een snelle implementatie en kunnen we via remote support de continuïteit garanderen', vervolgt Wensing. 'Normaal gesproken wordt Lync als een maatwerkproject bij klanten geïmplementeerd, door onze ontwikkeling lijkt het meer op een klassieke telefooncentrale: plug & play. Op dit vlak hebben wij dit nu met Dell bij elkaar gebracht. Met deze Dell-gebaseerde appliance bieden wij de zakelijke versnelling waar veel organisaties naar op zoek zijn. Doordat Dell wereldwijd een bekende speler is, kunnen wij op hun succes meeliften.'
Om een Lync-appliance in de markt te zetten, trekt StartReady verschillende partners aan. Wensing: 'Dell heeft zijn partnerovereenkomsten goed ingeregeld. Via hen kunnen wij apparaten binnen vier uur na downtime weer laten werken. Daarnaast kunnen wij via Dell een betere service level agreement (sla) aanbieden. Andersom kan Dell nu via ons een combinatie met Lync aanbieden en introduceren zij ons bij mogelijke klanten.'
Sla afsluiten
'De samenwerking met Dell moet ons op internationale schaal verder gaan brengen', vervolgt de StartReady-directeur. 'Dan moeten we er wel voor zorgen dat wij onze appliance verder in hun organisatie incorporeren. Dell helpt ons daarbij als partner. Ook mogen wij de netwerken van Dell gebruiken. Dat is bijvoorbeeld handig als het de Verenigde Staten betreft. Daar wordt er heel anders naar de sla gekeken. Doordat Dell goed in dat land vertegenwoordigd is, wordt onze sla ook gemakkelijker geaccepteerd.'
StartReady doet naast Nederland ook zaken in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België en het Verenigd Koninkrijk. 'Eigenlijk dus de landen om ons heen', verduidelijkt Wensing. 'Ook doen we zaken in de Verenigde Staten. Om zaken in een ander land te doen, verwachtten we wel dat er een partner in dat land zit. In Frankrijk hebben wij bijvoorbeeld niemand, waardoor wij daar niet kunnen leveren. Met Dell valt die eis grotendeels weg. Via Dell of Dell-partners kunnen we nu bijna overal leveren. Zo vind ik het Midden-Oosten en Australië interessante markten.'
Dell bezorgt producten
Voor StartReady maakt het niet uit in welk land er geleverd moet worden. Wensing: 'Dell kan de appliance voor ons fabriceren en leveren en wij doen op afstand het beheer. Het uitleveren en de service zijn hiermee op orde, we kunnen over de hele wereld leveren. Dell zorgt ervoor dat producten op de juiste plek komen.'
'Nederland is onze thuismarkt en nu willen we voornamelijk in andere landen gaan groeien', vervolgt Wensing. 'Dell als 'global player' kan zorgen voor die wereldwijde expansie. Het leuke is dat dit echt ons ding is, Dell levert de hardware in de vorm van de Dell OEM-ready PowerEdge R610-server. Wij geven hen onze image en zij zorgen dat ons product uit hun fabriek komt. Ze pakken het zelfs op de juiste manier voor ons in. Op deze manier kunnen we sneller en efficiënter zijn.'
Groeien
StartReady bestaat nu uit 25 man en is volgens Wensing een echte it-club. 'We willen niet groeien met een consultancy-tak. We hebben onze sales gericht op partners en we doen onze eigen onderzoek en ontwikkeling (r&d) en delivery support. Hierin hebben we een gedeelde verantwoordelijkheid met de partners voor de sla. We hoeven niet per se qua personeel te groeien, we willen dit wel doen qua volume. Sinds we begonnen groeide onze jaaromzet van bijna niets naar ruim 2,5 miljoen euro dit jaar. Het is onze doelstelling om in drie jaar te groeien naar 10 miljoen euro. Om dit te bereiken hoeven we qua personeel niet verder te groeien dan vijftig tot zestig man. We kijken momenteel niet verder dan dat.'