Leanapps, de Nederlandse leverancier van polismanagementsoftware voor levens-, pensioen- en uitvaartverzekeraars, zoekt naar groei over de grens. Het eerste land waar het Naardense bedrijf zijn online standaardsoftware wil aanbieden, is Groot-Brittannië, bakermat van de verzekeringsbranche. Leanapps biedt een flexibele standaardoplossing voor verzekeraars die af willen van hun legacysystemen maar opzien tegen een migratie.
Leanapps is een van de best bewaarde geheimen van Naarden, zegt de in het najaar van 2011 aangetrokken nieuwe directeur Ron van den Broek (ex-Planon, SDL Tridion en Baan/SSA Global/Infor). ‘Bijna niemand weet dat hier zo’n 120 man, met een 25-tal collega’s in India, bij een in de verzekeringswereld toonaangevende standaardsoftwareleverancier werken. Dit geheim willen we de komende tijd openbaren. Door meer aan onze naamsbekendheid te doen en het succes in Nederland door te trekken naar het buitenland.’
Bakermat
Leanapps wist met zijn online out-of-the-box-oplossing de afgelopen jaren klanten als Legal & General, Achmea, Vvaa, De Generali, Nationale Nederlanden, Loyalis, Interpolis, Allianz, Axent en Yarden, binnen te halen. In 2011 groeide de omzet zelfs met 25 procent tot zo’n 15 miljoen euro (nettowinst: 1 miljoen euro), ondanks de moeilijk economische tijden en werd het personeelsbestand uitgebreid met zo’n veertig man. Omdat de grenzen van de groei op de Nederlandse markt in zicht komen wil Leanapps de stap naar het buitenland maken. De drie oprichters geven leiding aan deze internationalisering.
De komende vijf jaar staat uitbreiding naar Duitsland en Scandinavië op het programma, en via een partnerprogramma India en China, maar eerst probeert het bedrijf voet aan Britse grond te krijgen. ‘Groot-Brittannië geldt als de bakermat van vele verzekeringsproducten. Het is een grote markt, die dicht tegen de Nederlandse markt aanligt, waarin veel vraag is naar automatiseringsoplossingen. Saas is echter nog lang geen gemeengoed en daar liggen kansen voor Leanapps’, aldus Van den Broek.’
Barrière
Het bedrijf past in het rijtje Nederlandse softwaremakers die standaardoplossingen aanbieden in verzekeringsland. Naast Leanapps zijn dat onder andere Quinity, Aquila, CCS, Netapps, Unit4 en Actuera. ‘De meeste concurrentie ondervinden we van maatwerkaanbieders, partijen die de legacy bij verzekeraars in stand houden’, zegt Van den Broek. ‘Maar de laatste jaren valt die strijd steeds vaker in het voordeel uit van de leveranciers van standaardoplossingen.’
Volgens de directeur vormen legacysystemen bij verzekeraars steeds meer een sta-in-de-weg voor productvernieuwingen en zijn ze duur in onderhoud. Ook het doorvoeren van aanpassingen vanwege nieuwe, strikte wet- en regelgeving is complex. ‘De it-huishouding bij grotere verzekeraars bestaat doorgaans uit een waaier van systemen, vaak in Cobol geschreven, soms rigide gebouwd. Medewerkers met kennis van die legacy worden schaarser; de kosten om de systemen in de lucht te houden stijgen, terwijl verzekeraars onder zware druk staan door tegenvallende inkomsten en de lage rente.’
Opties
Verzekeraars hebben op ict-gebied drie opties, stelt hij: het mainframe behouden, de administratie uitbesteden of overstappen op een standaardpakket. De eerste optie is in zijn ogen te duur en te inflexibel, het nadeel van de tweede optie, waarbij een specialist de administratie overneemt, is dat een verzekeraar zo’n partij steeds moet controleren. Zeker nu de tarieven op deze markt onder druk staan zal een bpo-dienstverlener op allerlei manieren een contract rendabel proberen te houden. Dat komt de dienstverlening niet ten goede.
De derde optie is het speelveld van Leanapps. Het bedrijf biedt een standaardalternatief voor de polisadministratie waarbij besparingen kunnen oplopen tot 50 procent, beweert Van den Broek. Er vindt een rationaliserings- en vereenvoudigingsslag plaats, waarbij de uiteindelijke oplossing als een online dienst – Saas: Software-as-a-service – wordt aangeboden. ‘Leanapps biedt zijn software al zo’n tien jaar aan als Saas; het is een al lang bewezen oplossing waarmee de kosten per polis flink omlaag kunnen.’
Maatwerk-cultuur doorbreken
Leanapps moet in de verzekeringsbranche eerder opboksen tegen de heersende ‘maatwerk’-cultuur dan tegen andere leveranciers van standaardpakketten. Vooral grotere verzekeraars hangen aan hun vertrouwde eigen applicaties en vrezen zich te veel te moeten conformeren aan standaardpakketten. Ook zien ze op tegen de complexe migratie. Volgens de Leanapps-directeur zijn dat bezwaren die makkelijk weg te nemen zijn. ‘Leanapps Life is gebaseerd op een actuarieel basismodel waarmee iedere verzekeringsvorm is uit te rekenen. Bij verzekeringen met een risicocomponent bestaan er vaak honderden productmogelijkheden. Al die variaties staan in ons systeem.’
Voor de migratie hanteert Leanapps een standaardconversieaanpak waarbij iedere polis wordt overgezet en er een opschoning van data plaatsvindt. ‘Polissen worden pas definitief overgezet na een fiat van de verzekeraar. In de beginjaren is er wel eens wat geëscaleerd nadat er bijvoorbeeld in een polis een afrekenverschil van 0,001 cent bleek te bestaan. Maar Leanapps is inmiddels bedreven genoeg geraakt in conversietrajecten zodat de verschillen binnen de marges van de kritische financiële controllers blijven.’
Hij wijst er op dat er vanaf eind 2012 vier keer per jaar een nieuwe release van de software uitkomt, in plaats van een of twee keer per jaar. Daardoor kan de software sneller worden verrijkt met nieuwe of verbeterde functionaliteit. ‘De software van Leanapps is een standaardpakket. In de praktijk moet de applicatie nog wel worden toegesneden op de situatie bij een klant of vanwege veranderende wet- en regelgeving. De aanpassingen die dan nodig zijn worden werkend gemaakt op een trunk en toegevoegd aan de hoofdapplicatie. Daardoor hou je één standaardomgeving en voorkom je dat er allerlei lokale varianten bij klanten draaien.’
Saas-opzet
De Nederlandse markt is qua omvang beperkt. Leanapps heeft hier met zijn webgebaseerde polismanagementsoftware in zijn inmiddels elfjarig bestaan een stevige marktpositie opgebouwd in de sectoren levens-, pensioen- en uitvaartverzekeraars. Schadeverzekeraars bedient het bedrijf niet. Al vanaf de start in een garage in Barneveld in 2001 wilden de oprichters, actuaris Emiel Goossens, Rob Versloot en Wiebe van Leijenhorst, internationaal actief worden. Maar eerst moest er een positie in Nederland worden opgebouwd. Het trio werkte eerst bij This (Ten Ham Informatiesystemen), maar stapte er uit, onder meer uit onvrede over de beursplannen. This ging failliet in 2001 en Leanapps nam een deel van het onderhoud voor een aantal klanten over.
Met steun van investeringsmaatschappij Newion, die in 2002 als minderheidsaandeelhouder instapte, werd een geheel nieuwe applicatie in Java gebouwd, gebaseerd op het Universal Life-rekenmodel. Dat is een techniek van premieberekening, waarbij de componenten van een verzekering, – spaardeel, risicodeel en kostendeel -, niet integraal worden berekend maar uit elkaar worden getrokken. De applicatie werd al in een vroeg stadium als online-oplossing (Saas) aangeboden; er is nog slechts één klant die gebruikt maakt van het traditionele licentiemodel. Leanapps Life is gestart als backoffice-oplossing om verzekeringen te administreren. Daarbij werkt het samen met partners als Unit4 (financiële software) en Aia Software (documentbeheer). Het standaardpakket beschikt inmiddels ook over frontoffice/portal-functionaliteit, waardoor ‘straight through processing’ mogelijk is.
Standaard of maatwerk?
Dit artikel hoort bij een serie over de verzekeringsbranche en ict. Centrale vraagstelling: hoe moeten verzekeraars hun legacy software moderniseren in een tijd die vraagt om flexibele systemen?
Lees ook:
– Quinity: Pakketgedachte slaat aan in verzekeringsector
– Leanapps steekt het kanaal over
– COR & FJA start actuarieel netwerk in Benelux
– Automatiseerder CCS schrapt banen