Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de realisatie van een nieuw systeem voor de ondersteuning van de begeleiding van de scheepvaart gegund aan Capgemini. Dit VOS (Verkeersmanagement Ondersteuning Scheepvaart) moet vanaf eind 2014 volledig zijn uitgerold op zo'n 110 bruggen, sluizen en verkeersposten. Het budget ligt op twintig miljoen euro. VOS is onderdeel van een grootscheeps vernieuwingsgprogramma voor de Nederlandse vaarwegen.
Capgemini zal in de tweede helft van 2013 een versie van VOS opleveren op twee proeflocaties. In 2014 volgt volgens planning de migratie en de uitrol naar zo'n 110 bruggen, sluizen en verkeersposten. VOS maakt deel uit van het programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV). Daarvoor is 102 miljoen euro uitgetrokken. Twintig miljoen daarvan is aan VOS toebedeeld.
Betere informatievoorziening
De minimale levensduur van het nieuwe systeem is vastgesteld op vijftien jaar. Het systeem vervangt de huidige toepassing IVS90 en de koppeling met het scheepsidentificatiesysteem AIS. IVS90 wordt nu op sluizen en verkeersposten gebruikt voor de registratie van reis- en ladinggegevens. In VOS worden reis- en ladinggegevens, en actuele positiegegevens van schepen gecombineerd en gebruikt voor het maken van prognoses en het afgeven van betrouwbare reistijden.
VOS is een van de nieuwe systemen van Rijkswaterstaat die in de toekomst informatie over de positie, lading en de geplande route van schepen koppelt aan de actuele situatie bij sluizen en bruggen. Deze systemen vormen mede de basis voor het project 'Verkeersmanagementcentrale van Morgen'. Doel ervan is dat vaarweggebruikers een beter vaarplan kunnen maken met een realistische prognose van passagetijden en eventuele wachttijden. Ook moeten vaarwegbeheerders de verkeersstroom beter kunnen organiseren.
Fiasco
De keuze voor de automatiseerder is opmerkelijk omdat de relatie met Rijkswaterstaat onder druk stond sinds de mislukte infrastructuurvernieuwing. Beide partijen sloten in 2007 hiervoor een 7,5-jarig contract van 230 miljoen euro (met onderaannemer HP). Eind 2009 werd het contract na wanprestaties ontbonden.
Ook op het vlak van softwarebouw kwam Capgemini de laatste tijd negatief in het nieuws met een aantal zeperds. Recent bleek dat het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) een contract met Capgemini over de bouw van een landelijk crisismanagementsysteem had opgezegd. Een veel groter echec was het grotendeels mislukte nieuwe polisadministratiesysteem voor het UWV.
Het is niet zo gek dat ondanks de tegenvallende prestaties opnieuw voor Cap Gemini wordt gekozen. Ik heb bij het UWV gewerkt. Een ziek bedrijf waar de ICT vnl. in handen is van zakkenvullende externe mensen. Ik verwacht dat het bij RWS niet veel anders zal zijn. Het schandalige is dat al de verbrande miljoenen uit gemeenschapsgeld bestaat.
@pt. Hier zijn krachten aan het werk waar wij geen weet van hebben.
Ik moest meteen denken aan de actuele discussies over recruitment. Eenzelfde discussie rondom gunning van contracten zou er niet veel anders uitzien denk ik.
Het crisismanagement bij Cap werkt in elk geval uitstekend. Waarschijnlijk een hoog gehalte snelle jongens en leuke dames.
Het is een nogal vooringenomen mening die door de redacteur wordt geponeerd ten aanzien van Capgemini. Kent hij de feiten? Ik denk het niet.
Inderdaad een voorgenomen mening m.i. Wat misschien ook wel genoemd mag worden is dat de voorganger IVS90 ook gebouwd is door Cap en dat deze zonder problemen is gebouwd en al zeker 12 jaar naar behoren draait.
Het ergste is dat al die miljoenen aan belastinggeld voornamelijk verdwijnen naar India. De EU werkt aan zijn eigen ondergang door het werk in extreme mate te exporteren naar de derde wereld. Partijen als Cap Gemini lopen hiermee voorop. Daarnaast neemt de slaagkans van projecten significant af bij het toepassen van offshoring.
Mmm het laatste stuk is stemmingmakerij maar goed daar prikt men blijkbaar door heen bij RWS. Dan nog een reactie op Anton cs. Het is rijksoverheid en die stellen nog al eens restricties aan offsshoring dus dat zal in dit geval nog al eens mee vallen.
Alle grote IT dienstverleners werken met offshore en nearshore omdat in Nederland gewoon geen specialisten te vinden zijn die het werk kunnen doen.
Het probleem bij dit soort projecten, is het gebrek aan contractmanagement en het gebrek aan inhoudelijke kennis bij Rijkswaterstaat, terwijl er wel wordt gestuurd op de laagste prijs. Dit is inherent aan het systeem van openbare aanbestedingen. Kleinere bedrijven durven hier niet op in te schrijven, het risico is te groot, en dus kom je steeds bij dezelfde bedrijven terecht.
Gevolg is dat ze telkens weer weg komen met een zeperd, er is nauwelijks politieke controle op (de enige politieke partij die zich daarover druk maakte heeft de kiesdrempel niet gehaald) en uiteraard wordt er binnen Cap geen verantwoordelijkheid genomen. Het contract is immers binnen, en als er opgeleverd wordt volgens de letter van het contract: congratulations on a job well done!
De afhankelijk van goed werkende systemen wordten inderdaad steeds groter. Des te verontrustender is het dat we steeds minder in staat blijken te zijn (of de wil niet meer hebben) dit soort opdrachten binnen Nederland uit te voeren. We moeten dit soort water-gerelateerde systemen zelf willen realiseren. Technici zijn er genoeg en in het vrije circuit op dit moment ook zeker tegen een redelijke prijs beschikbaar. Soms zijn ze wat ouder, maar dat levert meteen ervaring op. We moeten ons in NL meer concentreren op het leveren van goede maatwerksoftware tegen een redelijke prijs. We moeten weer bouwen aan en in ons land in plaats van uitbesteden!
Het probleem bij de overheid is vaak dat met de beheertechnische kant ook de informatie kant van ICT is geoutsourced. Het gevolg is wel duidelijk: geen inhoudelijke kennis van hoe systemen gegevens tot informatie moeten omzetten.
Gebruikers kunnen wel hun eisen definiëren echter de omslag naar systeem eisen, performance enz., wordt niet gemaakt waardoor leveranciers vrij spel hebben in ontwerp en uitvoering.
@Willem. Jij zegt:
“Alle grote IT dienstverleners werken met offshore en nearshore omdat in Nederland gewoon geen specialisten te vinden zijn die het werk kunnen doen.”
Wat voor werk bedoel je en over welke specialisten heb je het?
Zodra je je antwoord hebt gegeven roep ik iedere beschikbare ICT’er die dat specialisme beheerst (en er volgens jou niet is in Nederland) op om even te reageren.
Ik geloof je namelijk niet.