Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de realisatie van een nieuw systeem voor de ondersteuning van de begeleiding van de scheepvaart gegund aan Capgemini. Dit VOS (Verkeersmanagement Ondersteuning Scheepvaart) moet vanaf eind 2014 volledig zijn uitgerold op zo'n 110 bruggen, sluizen en verkeersposten. Het budget ligt op twintig miljoen euro. VOS is onderdeel van een grootscheeps vernieuwingsgprogramma voor de Nederlandse vaarwegen.
Capgemini zal in de tweede helft van 2013 een versie van VOS opleveren op twee proeflocaties. In 2014 volgt volgens planning de migratie en de uitrol naar zo'n 110 bruggen, sluizen en verkeersposten. VOS maakt deel uit van het programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV). Daarvoor is 102 miljoen euro uitgetrokken. Twintig miljoen daarvan is aan VOS toebedeeld.
Betere informatievoorziening
De minimale levensduur van het nieuwe systeem is vastgesteld op vijftien jaar. Het systeem vervangt de huidige toepassing IVS90 en de koppeling met het scheepsidentificatiesysteem AIS. IVS90 wordt nu op sluizen en verkeersposten gebruikt voor de registratie van reis- en ladinggegevens. In VOS worden reis- en ladinggegevens, en actuele positiegegevens van schepen gecombineerd en gebruikt voor het maken van prognoses en het afgeven van betrouwbare reistijden.
VOS is een van de nieuwe systemen van Rijkswaterstaat die in de toekomst informatie over de positie, lading en de geplande route van schepen koppelt aan de actuele situatie bij sluizen en bruggen. Deze systemen vormen mede de basis voor het project 'Verkeersmanagementcentrale van Morgen'. Doel ervan is dat vaarweggebruikers een beter vaarplan kunnen maken met een realistische prognose van passagetijden en eventuele wachttijden. Ook moeten vaarwegbeheerders de verkeersstroom beter kunnen organiseren.
Fiasco
De keuze voor de automatiseerder is opmerkelijk omdat de relatie met Rijkswaterstaat onder druk stond sinds de mislukte infrastructuurvernieuwing. Beide partijen sloten in 2007 hiervoor een 7,5-jarig contract van 230 miljoen euro (met onderaannemer HP). Eind 2009 werd het contract na wanprestaties ontbonden.
Ook op het vlak van softwarebouw kwam Capgemini de laatste tijd negatief in het nieuws met een aantal zeperds. Recent bleek dat het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) een contract met Capgemini over de bouw van een landelijk crisismanagementsysteem had opgezegd. Een veel groter echec was het grotendeels mislukte nieuwe polisadministratiesysteem voor het UWV.
@Mark ten Broecke: Volgens mij heeft die auteur zich bij de feiten gehouden. RWS en NIFV zijn door Capgemini verprutst. UWV weet ik niet, maar dat kan de auteur vrij eenvoudig nagetrokken hebben.
De outsourcingsdeal met RWS werd verprutst door een schreeuwerige type 2e hands auto verkoper. Die vooral veel te veel beloofde en vervolgens delivery verprutste. De directie Cap gaf hem zelfs promotie.
Deze opdracht is compleet anders. Cap kan er een succes van maken.
Dan moet er wel een hele sterke program manager komen. De juiste mensen van delivery bij betrokken zijn. En vooral geen offshoring gebruiken. De kwaliteit van India is (zoals bij elk ICT bedrijf) om te huilen, en uiteindelijk wordt het er alleen duurder van.
En natuurlijk deze grote schreeuwer die eerder genoemd is niet bij betrekken.
Als Cap dit op deze manier doet wordt het wel een succes.