Dell heeft een driejarig contact gesloten met de Rabobank voor het volledig levenscyclusbeheer van alle computers van de bank. De overeenkomst heeft een waarde van 5,7 miljoen euro en voorziet in de levering van configuratuediensten en managed deployment services. Dell draagt zorg voor het beheer van de gehele toevoerketen, van de fabriek naar Rabobank Nederland en de 139 lokale Rabobanken en hun kantoren. Nadat de computers buiten gebruik worden gesteld, bereidt Dell ze voor op schenking aan een goed doel.
De Rabobank was op zoek naar een leverancier die in staat was om te voorzien in de ict-behoeften binnen alle Nederlandse filialen en kantoren. Wanneer één van de ruim 37.000 werknemers van de Rabobank in Nederland een nieuwe computer aanvraagt, zal Dell ervoor zorgen dat de pc of laptop van de fabriek naar het bureau van de werknemer wordt getransporteerd. In samenwerking met de afdeling Product Management van Rabobank heeft Dell dit aanleverproces teruggebracht van dertig tot drie stappen. Hierdoor wordt het productiviteitsverlies geminimaliseerd en kan de Rabobank een jaarlijkse kostenbesparing van 38 procent realiseren.
Close the Gap
Zodra de ict-apparatuur niet langer nodig is, zal Dell deze samen met zijn partner Flection uit de roulatie nemen. Dell zorgt ervoor dat alle bedrijfsgegevens van de bank geheim blijven door etiketten en labels van de verouderde apparatuur te verwijderen, leesbare schijven te overschrijven en defecte schijven te vernietigen. Elk jaar bereiken rond de zesduizend computers scholen in Rwanda via 'Close the Gap', een liefdadigheidsinstelling waarmee de Rabobank nauw samenwerkt.
De oplossing die Dell in het kader van een aanbesteding voorstelde, was de enige waarmee de Rabobank binnen de gehele toevoerketen kostenbesparingen kon realiseren. Dit was mogelijk dankzij het integrale dienstenaanbod van Dell Services, dat de complexiteit wegneemt van het in bedrijf nemen, gebruiken en verwijderen van de ict-apparatuur van de Rabobank. Deze overeenkomst vormt een uitbreiding op een bestaande relatie tussen de bedrijven, op basis waarvan Dell de komende periode ongeveer 55.000 pc's en laptops en een reeks van managed services aan de Rabobank levert.
Lean-proces
'De oplossing van Dell was degene die in al onze behoeften voorzag', zegt Hans Lommelaars, lead product manager Groep ICT bij de Rabobank. 'We wilden ons verzekeren van een toevoerketen die even snel als efficiënt was. Samen met Dell heeft Rabobank de basis van de oplossing gecreëerd via een Lean-proces. De uitkomst was een sterke vereenvoudiging voor de lokale banken en een kostenbesparing van 38 procent.'