Azelis, van speciale chemicaliën, heeft zijn efficiënte en bedrijfsvoering verbeterd met de door Avanade uitgevoerde implementatie van gelaagde Microsoft-technologieën. Avanade implementeerde Microsoft Dynamics AX voor erp, Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Reporting Services voor bi in meer dan vijftien landen om zakelijke data en systemen te standaardiseren.
Azelis biedt vanuit het corporate services centrum in België en vanuit kantoren in Europa en Azië een breed scala van producten en innovatieve diensten. Dit doen zij voor meer dan vijftigduizend klanten in diverse sectoren, zoals chemie, voeding & gezondheid, farmaceutische- en verzorgingsproducten. Als gevolg van snelle groei, activiteiten in tal van landen en uiteenlopende it-systemen was Azelis genoodzaakt om het technologieplatform te stroomlijnen en zakelijke data over de groep te samenvoegen.
Toekomst gerichte keuze
Adrian Jesinghaus, cio van Azelis: 'Migreren naar een op Microsoft gebaseerd platform was een toekomstgerichte keuze. We waren ervan overtuigd dat dit meer voordelen zou opleveren omdat de erp-, crm- en bi-oplossingen volledig geïntegreerd zijn. We hadden behoefte aan een uniforme it-omgeving die het voor alle gebruikers mogelijk maakt wereldwijd beter samen te werken en die voor meer transparantie en nauwkeurigere managementinformatie zorgt. We hebben gekozen voor Avanade vanwege hun zakelijke en technologische ervaring, Microsoft-expertise en wereldwijde activiteiten. Avanade begreep de uitdagingen van ons multi-nationale project en rondde de implementatie af in minder dan anderhalf jaar.'
Avanade implementeerde Microsoft Dynamics AX in 36 kantoren en migreerde Azelis van een heterogene it-omgeving naar een geïntegreerd platform met gestandaardiseerde processen. Het Microsoft Dynamics AX-systeem consolideert de financiële rapportage en analyse, waardoor de distributeur van chemische specialiteiten meer inzicht en een betere controle krijgt over de wereldwijde activiteiten, en de mogelijkheid krijgt om toekomstige acquisities gemakkelijker te integreren.
'We zijn er trots op dat een complete set van Microsoft Business Solutions het voor Azelis mogelijk maakt om zich te ontwikkelen als een dynamisch bedrijf, waar geïnformeerde en tijdige zakelijke besluitvorming de norm is en waarmee de onderneming kan blijven groeien', aldus Doug Kennedy, vice president, Dynamics Partners & Support Service Programs, Microsoft Corporation. 'Wij erkennen de expertise en de waardevolle rol die de zakelijke partner Avanade heeft gespeeld voor zowel Microsoft Dynamics als Azelis.'
Transparantie
Het op maat gemaakte bi-systeem maakt transparantie mogelijk tussen alle verschillende locaties in de Azelis groep. 'We moesten meer inzicht en transparantie geven in de inventaris om te voldoen aan de regelgeving en onze voorraad effectiever beheren als reactie op de marktvraag. Voorheen moesten voor de rapportage een groot aantal lokale landelijke Excel-rapporten samengevoegd worden. Vandaag de dag wordt alles automatisch gerapporteerd door een systeem, wat de kwaliteit van de gegevens verbetert en het proces voor de toegang tot de gegevens versnelt', aldus Mark Desmaele, business en data processes manager bij Azelis. 'Er is nu transparantie wat betreft de inventaris op alle locaties, die efficiëntere productie en een hogere omzet oplevert en ons helpt om te voldoen aan de regelgeving die gelden voor de chemische industrie en transport.'
Het centraal beheerde systeem biedt medewerkers gemakkelijk toegang tot informatie, trainingen en productupdates. De applicatie met Microsoft .Net en Silverlight, geïntegreerd met Microsoft Dynamics CRM, zorgt ervoor dat alle medewerkers toegang hebben tot marktdata, strategische- en prijsinformatie. Met een up-to-date, 360-graden overzicht van hun klanten in een systeem, inclusief geschiedenis en klantbezoeken, kunnen managers de prijsstrategie volgen, marges vaststellen en de prijs van producten vaststellen met daarin kosten voor opslag, verpakkingen, douanetarieven, transport en logistiek verrekend. Dit bevordert de samenhang voor verschillende geografische locaties en beschermt marges.
'Het begrijpen van de problemen van onze klanten en het met hen samenwerken om het bedrijf te transformeren en voor te bereiden op toekomstige groei is van cruciaal belang voor Avanade', zegt Ashish Kumar, Avanade president, Europa, Afrika en Latijns Amerika. 'Daardoor waren we in staat om het Microsoft Dynamics AX platform met crm en bi snel toe te passen die duidelijk een zichtbaar verschil maken in de alledaagse bedrijfsvoering van Azelis. Het platform kan niet alleen wereldwijd, gemakkelijk en snel worden ingezet, maar het heeft ook het juiste niveau van flexibiliteit om rekening te houden met alle specifieke vereisten van de chemische industrie. We hebben onbegrensde mogelijkheden ontsloten en voorzien Azelis van flexibiliteit om effectiever te werken met de partners, klanten en medewerkers.'