Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) vindt het voor clouddienstverlening nog te vroeg. Chief information officer Frans Haverkamp wacht liever eerst af hoe die trend zich de komende jaren ontwikkelt vanuit het oogpunt van beveiliging en beschikbaarheid. De uitvoeringsorganisatie is de laatste fase van een grootscheepse vernieuwing van zijn infrastructuur ingegaan. Die moet eind 2013 zijn afgerond.
Het UWV, ontstaan uit zes uitvoeringsorganisaties, is al jaren bezig met een consolidatie- en vernieuwingsslag op het gebied van ict. Inmiddels bevindt de infrastructuurvernieuwing zich in de afrondende fase. De mono-uitvoeringsorganisatie sloot al overeenkomsten met IBM (rekencentrumdiensten), Xerox (printers en kopiers) en Scholten Awater/HP (hardwareleveringen). Daar is eind juni KPN Corporate Market bijgekomen dat de komende jaren als werkplek- en netwerkbeheerder van het UWV optreedt. Eind 2013 moet het migratie traject rond twintigduizend werkplekken zijn afgerond.
Voor clouddienstverlening vindt chief information officer (cio) Haverkamp het nog te vroeg. Hij acht het te risicovol om nu al de primaire processen in de cloud te laten draaien; eerst maar eens zien hoe die trend zich ook vanuit het oogpunt van beveiliging en beschikbaarheid ontwikkelt de komende jaren. 'Wel kunnen we alvast ervaring opdoen met het naar de cloud brengen van een aantal ondersteunende systemen, zoals urenverantwoording.'
Flexibele ka
Hij vindt flexibiliteit voor de kantoorautomatiseringsomgeving momenteel een belangrijker eis. De cio wijst erop dat het UWV van het kabinet forse bezuinigingsmaatregelen heeft meegekregen. Daarbij zullen naar verwachting tot 2015 tussen de vijf- en zesduizend van de ruim twintigduizend arbeidsplaatsen vervallen door verregaande digitalisering van de dienstverlening. 'Dat betekent dat we na een reorganisatie ict-middelen eenvoudig moeten kunnen afschalen, zodat de variabele lasten om laag kunnen. Ook snel opschalen moet kunnen, mocht het UWV toch weer mensen aantrekken. Dat is niet ondenkbaar gezien de huidige economische ontwikkeling en het groeiend aantal werklozen.'
Lees ook het achtergrondverhaal: UWV ziet heil in concurrentiegerichte dialoog
Het is altijd goed om beslissingen weloverwogen te nemen. Timing is vaak cruciaal…Maar om nu nog jaren te wachten?
Daarnaast wordt er gesproken over maximale flexibiliteit met betrekking tot op- en met name afschalen van nu tot 2015. Ook beschikbaarheid is een aandachtsgebied alsmede kosten(reductie). Drie ingedienten waaraan “cloud-solutions” een waardevolle bijdrage kunnen leveren. En uit onderzoeken is gebleken dat dataverlies en diefstal in meer dan 95% van de gevallen van binnenuit (de eigen organisatie) plaatsvindt. Dit met betrekking tot de opmerking over veiligheid.
Ik zou dus niet al te lang wachten… 🙂
Ik zie uberhaupt niet waarom iedereen zonodig op de Cloud moet… alsof het een onoverkomelijke migratie is waar we allemaal naartoe moeten zoals IPV6… Cloud is een overweging zoals alle andere computervragen.
De overheid moet gewoon zelf een centraal systeem in elkaar bouwen, dat gecentraliseerd neerzetten en uitrollen.
Is het gelijk over met die verplintering van software en beleid binnen gemeenten en daarmee onduidelijkheid over waar je data in welke vorm staat. 1 systeem is ook maar 1 systeem wat beveiligd hoeft te worden en 1 beleid voor bedacht kan worden. 1 systeem groot inkopen is ook goedkoper dan allemaal aparte systemen kleiner.
Ze moeten kappen met al die aparte oplossingen voor alle overheidstakken.
Toch grappig dat iedereen bij “Cloud” meteen aanneemt dat het een public could service is. Als een organisatie groot genoeg is (en me dunkt is de overheid wat dat betreft “groot”) dan kan deze besluiten een private cloud op te zetten; dus in zijn eigenste rekencentrum een cloud omgeving opzetten die alleen bereikbaar is voor en vanuit de organisatie zelf…
Maar ik moet zeggen dat dit een van de weinige mensen met een C vooraan in de titel die iets verstandigs lijkt te roepen over ICT zaken, het gaat vooruit lijkt wel.
@Cpt Dat is natuurlijk wel waar het begrip Cloud op slaat doorgaans.
Als je het inhouse neerzet vind men het geen cloud want je hebt metaal in huis. Zo raar vind ik dat dus niet. 🙂
Maar goed, heel de term cloud is natuurlijk iets raars, voordat dat het zo’n populair stopwoordje werd heette dat gewoon “hosted”. 😛
Hoor hier en daar tegenwoordig “Cloud on the premise” die een cloud op locatie moet omschrijven, alles voor een sale denk ik…
@Cpt
Laten we de dingen bij de naam noemen wat het werkelijk is en Private Cloud in eigen datacenter – on premise – gewoon virtualiseren noemen. En als meerdere overheidsdiensten dit welen delen een Shared Service Center.
Oja, en een overheid groot noemen terwijl die groeit als private sector krimpt noem ik overhead. Dat geeft misschien ook wat meer begrip aan ‘overheated’ als het tegenovergestelde gebeurd;-)
Opslag van persoonsgegevens is aan strikte privacywetgeving gebonden. Amerikaanse wetgeving maakt gegevens opeisbaar waar een Amerikaans bedrijf of dochter van een Amerikaans bedrijf aan meewerkt(ook gegevens van buiten de USA die buiten de USA worden opgeslagen). Er moet dus voor een oplossing worden gekozen waar geen Amerikaanse bedrijven of een dochter van een Amerikaans bedrijf in aan meewerken en dat wordt lastig.
Een belachelijke besparingsactie.
Eerst 5000 mannen met veel kennis er uit trappen.
Om dan weer 5000 consultants te gaan inhuren.
Dit is typisch zo’n CIO die de cijfertjes oppoetst, en tegelijkertijd zijn opvolger met dubbele kosten opzadelt.
Dus totaal geen visie heeft deze man.
Het zou wettelijk verboden moeten worden om overheidsdata buiten de landsgrenzen te hebben staan. Europa of geen Europa. Dat geeft meteen een hele andere discussie wanneer we het hebben over de cloud. Een shared service center voor de overheid in eigen land is dan de enige oplossing. Meteen goed voor de broodnodige werkgelegenheid in eigen land.
Met het invoeren van digitale consulten is de dienstverlening van het UWV de laatste tijd naar een nog dramatischer niveau gedaald dan het al had. Er is totaal geen sprake meer van een persoonlijke aanpak, laat staan van enige vorm van zinvolle begeleiding
Beter is om het UWV maar gewoon op te heffen.
Zorg gewoon voor een centraal meldpunt waar werkzoekenden zich digitaal kunnen inschrijven. Digibeten kunnen terecht bij de gemeente of bij gecontracteerde uitzendbureaus. Vervolgens kan op basis van hun opleiding, arbeidsverleden, leeftijd en werk-en denkniveau een budget worden toegekend ten behoeve van een her-, om- of bijscholing of een re-integratietraject. Niet pas na een half jaar, maar per direct en getoetst aan de hand van periodiek, via een arbeidsmarktthermometer, vastgestelde criteria.
Elke werkzoekende moet met behoud van uitkering het gekozen of toegewezen traject kunnen volgen, zelfs als dat een leer-werktraject is. Pas dan creëer je werkelijk nieuwe mogelijkheden en zet je mensen weer snel op het juiste spoor van een nieuwe baan.
Het UWV wordt zo een digitale dienst die zich uitsluitend bezighoudt met onderhoud en beheer van de benodigde systemen, het periodiek vaststellen en invoeren van nieuwe of aangepaste criteria en met het uitvoeren van controles op ingezette trajecten. Maar dan niet de uiterst vervelende controles rechtstreeks op de werkzoekenden (die het toch al niet gemakkelijk hebben) maar op de bij de uitvoering van de trajecten ingeschakelde organisaties.
Ergo: zo snel mogelijk naar de “Cloud” en de vrijgekomen (tientallen, honderden?) miljoenen inzetten voor efficiënte en effectieve herplaatsingtrajecten.
@Hans Koster
Zo’n verbod op overheidsdata in het buitenland lijkt goed voor de werkgelegenheid, maar is het niet. De keerzijde van zo’n verbod is immers dat buitenlanden (en daar heeft Nederland best veel van) ook geen data bij ons kunnen plaatsen. Dit is zo’n typische ‘koopt eigen waar’ reflex die bewezen slecht is voor de economie.