Fontys Hogeschool ICT wil naar aanleiding van een pilot bij groothandel Sligro Food Group grootschalig ict-onderwijs voor bedrijven in de markt gaan zetten. Doel is om het kennisniveau van ict-professionals bij organisaties bij te spijkeren en op peil te houden. Binnen een jaar wil Fontys ICT nog minimaal vier nieuwe pilots starten om te kijken of er behoefte is aan ict-onderwijs dat is toegesneden op bedrijven.
De speciale bedrijfsprogramma's van Fontys ICT zijn niet bedoeld om een diploma binnen te halen, maar zijn puur bedoeld om de ontwikkeling van ict-professionals binnen hun eigen werkcontext te faciliteren. In de toekomst kunnen er overigens wel diploma's gaan worden uitgedeeld. 'Wij doen dit al bij Sligro als pilot en wij zijn via de Brainport-organisatie met Let's Context samen bezig om te kijken wat de ruime regionale ontwikkelwensen van professionals zijn', zegt Ad Vissers, directeur Fontys Hogeschool ICT. 'Let's Context is een Brainport-project dat zicht richt op een overstijgende competentietaal voor werkende mensen in de Brainport-regio, om daarmee de inzetbaarheid van professionals in de regio te borgen. Ik ga ervan uit dat wij voor de zomer 2013 minimal vijf 'Sligro-achtige' pilots hebben lopen.'
Verantwoordelijk voor werkende regio
Vissers vindt dat mensen die werken in de Brainport-regio zich de komende jaren moeten blijven ontwikkelen om deze regio ‘the smartest region' te laten blijven. 'De sleutel hierbij is op de toekomst voorbereidde ict-professionals. In onze regio zijn dat er ongeveer veertigduizend op mbo+-, hbo-en hbo+-niveau. Deze professionals zouden veertig uur per jaar aan hun eigen professionele ontwikkeling moeten besteden. Net zoals dat wij ons graag verantwoordelijk voelen voor het opleiden van jonge professionals, voelen wij ons ook verantwoordelijk voor de 'werkende regio'.'
Fontys Hogeschool heeft een team van meer dan honderd ict-docenten om commerciële aanbieders te helpen die niet zelf voor het opleiden kunnen zorgen. Eind 2015 wil Fontys ICT 800.000 persoonlijke ontwikkeluren aan organisaties aanbieden. Dit is 50 procent van het beoogde target. De afgelopen vijf jaar in Fontys Hogeschool vooral bezig geweest met het positioneren van de hbo-ict-opleiding als 'kwalitatief hoogwaardig'.
Meer ict-onderwijsprogramma’s
Nu deze opleiding staat, wil Fontys de volgende stappen gaan nemen. Onderwijsprogramma's toesnijden op bedrijven is daar één van, ook werkt de hogeschool aan de ontwikkeling van de Netwerk Open Hogeschool Informatica, samen met de HAN, Hanze hogeschool, Haagse Hogeschool en de Open Universiteit. Ook komt Fontys met de associate degree ‘ICT Service Management' voor werkende mensen.
Rondetafeldiscussie
In een rondetafeldiscussie gaan vertegenwoordigers van Fontys Hogeschool ICT, ICT~Office, SNS Reaal, Sligro Food Group en TomTom is op de huidige status van het Nederlandse ict-onderwijs en de veranderingen die hierin zouden moeten worden doorgevoerd. Lees daarom ook 'Nederlands ICT-onderwijs moet op de schop'.
Mooi initiatief, maar ik vraag me af of dit geen oneerlijke concurrentie voor niet-gesubsidieerde commerciële opleidingsinstituten tot gevolg heeft? Biedt Fontys iets wat de commerciële instituten (in die regio) niet bieden?
Ad Vissers, directeur Fontys Hogeschool ICT. ‘Let’s Context is een Brainport-project dat zicht richt op een overstijgende competentietaal voor werkende mensen in de Brainport-regio,
om daarmee de inzetbaarheid van professionals in de regio te borgen. Ik ga ervan uit dat wij voor de zomer 2013….
Tot zover Ad geciteerd. Welk zinnig denkend mens snapt hier ook maar een syllabe van. Ik liet het lezen aan een collega software-ontwikkelaar, een hbo-biliothecaresse en een politicus.
De software-ontwikkelaar barstte uit in een sadonisch lachen, de bibliothecaresse dacht dat via automatisch vertalen uit het Babylonisch de tekst was ontstaan. De politicus herkende via de taal de schrijver en, het was binnenshuis, bekende dat de schrijver een ´soortgenoot´ moest zijn.
Hogescholen komen met opgeblazen verhalen, waar de windbuilen onder de managers niet doorheen durven te prikken omdat er een terechte angst is. De grote vrees, zwevend onder een hete luchtballon en gestegen naar grote hoogte, voor een kettingreactie.
Door de prikaktie barst het verhaal, de vlam op de windgassen onder de ballon wordt gedoofd, windbuil en ballon krimpen van schrik. Nog even is er hoop op de voorzienigheid of een godswonder. Maar de onbegrepen wet van Boyle-Gay-Lussac blijkt zijn werk te doen boven een koude Noordzee.
Hogescholen moeten gewoon de studenten weer leerlingen noemen en in plaats van met de ´nieuwste technology´ kruisjes te laten zetten, leren denken. En dan begin je met Analyse deel I en II, want zonder notenschrift is het lastig componeren.
In mijn cursussen, wat ict betreft, wordt gewoon uitgegaan van de boeken van het MIT en SUN en voor programmeren de basis der talen ´The C programming language´. Voor de analyse wordt
gedacht in de trant van Polya en ´Algoritms’ van Sedgewick. Kom je met deze benadering bij een Fontys, zo is mij gebleken, dan ben je niet van deze tijd.
De mores bij de alhier ontwikkelde programma´s is en was:
– laat onmiddellijk zien wat het programma doet;
– laat bij het starten van het programma zonder argumenten zien hoe je hulp krijgt zonder een separate handleiding van xxx pagina´s.
Een schoolvoorbeeld van deze benadering zijn nog altijd de KISS-principes uit de Unix/Linux-wereld, waar vrijwel altijd doodgewoon op begrijpbaar tekstniveau een applicatie draait en waarbij daarboven op, na bewezen geldigheid van het concept, pas een fleurig grafisch jasje wordt gemaakt.
Het onderliggende OPEN karakter maakt aansluiting op uitbreiding en export naar een toetsing bijvoorbeeld zeer eenvoudig.
Overigens is dit door enige concepten uit de gangbare open source wereld verreweg het beste te realiseren binnen weer diezelfde wereld. Keuzes voor zekere gesloten en commerciele software heeft tot nog toe dit ideaalbeeld nog niet binnen de hollandse horizon gehaald.
Mag het onderwijs weer terug naar leerling en docent in
een kleinschalig verband? Mogen de scholen, zonder
Bokito´s in de raden van toezicht, weer doen wat Thorbecke bedoelde?
De kerntaak is leren denken en niet het starten van
commerciele nevenactiviteiten door instituten die binnenshuis nog wel het een en ander hebben te klaren.
“‘Let’s Context is een Brainport-project dat zicht richt op een overstijgende competentietaal voor werkende mensen in de Brainport-regio, om daarmee de inzetbaarheid van professionals in de regio te borgen. ”
———————————————
Brainport (kennis) als broertje van mainport (haven Rotterdam) en airport (KLM). Allen belangrijke economische havens.
Competentietaal beschrijft kennis en vaardigheden op eenduidige wijze, zodat binnen een branche voor iedereen precies duidelijk is wat iemand kan. Overstijgend lijkt me enigzins dubbelop. Misschien nog iets breder en abstracter, omdat concrete toegespitste kennis vaak bederft na 5 jaar. Bijv spreek over Object Oriented design/programming ipv DotNET of java5.
inzetbaarbeid van professionals borgen is vakmensen zodanig scholen en bijscholen en ervaring laten opdoen, dat zij ook in de toekomst de noodzakelijke competenties zullen hebben om in hun vak te kunnen blijven werken. Dus zonder dat zij door jongeren of buitenlandense arbeidskrachten met recentere kennis en ervaring weggeconcurreerd worden.
Oja, en
Werkende mensen zijn mensen die dingen doen, repareren, organiseren, maken ipv praten.
Hallo Mauwerd, (onno@mauwerd)
Mijn Kat en ook ik zijn het volledig met je eens. Stimuleer tot denkend je beroep uitoefenen en kweek geen wegwerp “vernuftelingen” die hun “vernuft” ontlenen aan de “nieuwste technologie van kruisjes zetten”.
Vernuft op basis kruisjes zetten is te automatiseren en derhalve geen vernuft.
Als we naar houdbaarheidsdata kijken, dan kunnen we gerust stellen dat een ggd-algoritme van Euclides of een randomgenerator op basis van de 1/4 PI reek van Leibnitz veel geschikter is om inzicht, en daaarna creativiteit, bij te brengen dan een spreekwoordelijke powerpunttraining voor hbo-ers.
Het aardige is dat mijn prive-leerlingen -bij een fontijn-hbo hebben ze me tot nu nog niet nodig- de klassieke benaderingen voor het maken van een algoritme geweldig leuk vinden en het een uitdaging vinden om op ontdekkingstocht uit te gaan. Hier had ik dat met eenvoudig worteltrekken via gokken.
for(g=1;something to stop iteration; ) //g is guess, a is area 0a1 { (g*ga)?g-=g/2:g+=g/2; } // finally g becomes sqrt(a) ?
Het leidde tot begrip bij reeksontwikkeling, de += notatie en uiteindelijk tot een hele familie van macro’s, die inzicht brachten in het ontwikkelen van algoritmen door:
vereenvoudigen;
-observeren;
-combineren;
-deduceren;
-generaliseren.
En last but not least het leesbaar en generiek maken van source code.
De conclusie is:
“Sherlock Holmes bestaat door het lezen van zijn eigen boeken”
PS Het kan natuurlijk zijn dat, in boosaardige collusie met de huidige overheid, het streven is naar het inhuren van goedkopere, goed opgeleide buitenlandse ingenieurs. };-)
PS2 Humm, zo kunnen we ook de raden van bestuur aanpakken!!!