Siemens heeft een softwareprototype ontwikkeld voor het simuleren van evacuaties en het optimaliseren van vluchtroutes uit gebouwen, stadions en andere publieke ruimten. Naast toepassing voor preventieve doeleinden kan de software in de toekomst ook worden gebruikt in gebouwautomatiseringssystemen en intelligent response-systemen om evacuaties direct te beïnvloeden.
Op de beurs Security 2012 in het Duitse Essen (25 t/m 28 september 2012) presenteert de Siemens-divisie Building Technologies voor het eerst het prototype van simulatiesoftware voor evacuaties aan een breed publiek. De software, die samen met Siemens Corporate Technology is ontwikkeld, is bedoeld om verschillende evacuatiescenario's te testen. Daar horen bijvoorbeeld de volgende vraagstellingen bij: Hoe verandert het vluchtgedrag en de benodigde tijd onder verschillende externe omstandigheden? Hoe kan de duur van een evacuatie worden verkort? Waar ontstaan tijdens de evacuatie knoop- en knelpunten en hoe kan men deze voorkomen?
Cellen
Het gedrag van een (grote) mensenmassa berekenen is een complexe opgave. Mensen bewegen zich met verschillende snelheden voort en houden minder afstand van begeleiders dan van onbekenden. Meestal loopt men in verschillende richtingen. Als men elk individu en diens interactie met alle anderen analyseert, dan wordt de maximale rekencapaciteit van de computer al snel bereikt. Om dit probleem op te lossen, deelden onderzoekers van Siemens de ruimten op in cellen die overeenkomen met de ruimtebehoefte van een persoon. De verhouding tussen lege en bezette cellen wordt hierbij beschreven als een soort krachtveld.
Op deze manier kan het loopgedrag van duizenden personen circa tien keer zo snel worden berekend dan dat zij in het echt bewegen. Door een koppeling met informatie uit de werkelijkheid, bijvoorbeeld van bewakingscamera's, kan de software de beweging van mensenmassa's zelfs voorspellen. Zo kunnen kritieke situaties worden vermeden, waarbij extreme opeenhopingen van mensen door gerichte interventies worden voorkomen. Hierdoor hebben hulpverleners meer tijd om in te grijpen. In de toekomst kan de software ook worden geïntegreerd in gebouwautomatiseringssystemen en intelligent response-systemen, waarbij proactieve aansturing van verschillende systemen het verloop van evacuaties direct kan beïnvloeden.
Preventieve doeleinden
Ook voor preventieve doeleinden kan de software van groot nut zijn, als door een simulatie wordt aangetoond waar knelpunten ontstaan tijdens een evacuatie. Dikwijls kunnen dergelijke knelpunten door bouwkundige maatregelen worden verminderd, bijvoorbeeld door een betere plaatsing van zuilen en balustrades om mensenmassa's te scheiden, of door verbreding van trappenhuizen en deuren.
Leuk dat dit soort berichten Computable haalt.
Minder leuk dat hier in het voorbijgaan de indruk gewekt wordt dat Siemens hier iets nieuws dan wel iets opmerkelijks geleverd heeft. Geen van beiden is namelijk waar.
Binnen de wereld van de verkeerskunde zijn voetgangersmodellen zeker geen onbekenden, en zijn in de afgelopen 10 jaar o.a. binnen de NS, TU Delft en TNO in hun ontwikkeling gesteund. De software is zelfs operationeel (zie b.v. pedsim http://pedsim.silmaril.org/ en het werk van prof. Serge Hoogendoorn van de TU Delft. http://www.wetenschap24.nl/programmas/labyrint/nieuws/2011/322-botsingen/files.html en van TNO http://www.tno.nl/content.cfm?context=thema&content=prop_case&laag1=894&laag2=913&laag3=101&item_id=205 en de NS: http://members.home.nl/korzkesteren/sdocumenten/voetgangersstromen%20bekeken.pdf).
Het punt is dat iedereen wel een “simulatiemodel” in elkaar kan draaien. Leuke GUI erbij, en klaar. Essentieel is echter dat deze software (a) de kennis die we hebben over hoe voetgangersstromen werken in zich heeft en (b) daarna nog eens deugdelijk gekalibreerd is op waargenomen (b.v. met camera’s) voetgangersstromen. De software die ik net genoemd heb is dat. Geldt dat ook voor de Siemens software? Zo ja, waaruit zou dat dan blijken?
Wat ik mij afvraag is waarom dit soort ontwikkelingen niet, en die van Siemens wel in Computable te lezen is. Komt het doordat Computable voor haar informatie vooral naar persberichten uit de branche kijkt en die herhaalt?
Nu zou je je op het standpunt kunnen stellen dat de Siemens software misschien meerwaarde biedt omdat het meer operationeel gericht is. Dit is echter niet het geval.
Immers, een leek die als “knoppenist” de Siemens software gebruikt komt hoogstwaarschijnlijk tot foutieve resultaten. Een verkeerskundige (zoals die werken bij TNO, Arcadis, Goudappel, NS, en TU Delft) komt wel tot betrouwbare resultaten, met of zonder de software van Siemens, en waarchijnlijk zonder, omdat de Siemens software een black-box is waardoor je de (gecompliceerde) aannames en afwegingen die in die black-box zitten maar voetstoots moet aannemen. Controle is namelijk niet mogelijk.