De implementatie van het eigen platform voor internetbankieren van Deutsche Bank voor 34.000 Nederlandse zakelijke klanten en vermogende particulieren is uitgelopen op een klachtenregen. Na vijf werkdagen kan een klein aantal klanten nog steeds niet inloggen. Zij onderhouden per e-mail en telefax contact met hun bank.
Deutsche Bank besloot zijn zakelijke klanten in Nederland in het weekeinde van 25 augustus 2012 te migreren naar zijn eigen platform dat internationaal door de bank wordt gebruikt. Tot dan toe gebruikten de Nederlandse klanten de systemen van ABN Amro Bank.
Deutsche Bank betaalde in april 2010 zevenhonderd miljoen euro voor zeventien ABN Amro-filialen, plus 34.000 zakelijke klanten in Nederland. Volgens Deutsche Bank zijn de betrokken klanten in de afgelopen maanden nauwgezet door de bank op de hoogte gebracht van de aanstaande migratie.
Big bang
Voorafgaand aan de migratie is een kleine groep klanten als pilot op het nieuwe systeem overgezet. Op basis van de uitkomsten werd besloten in het weekeinde van 25 augustus 2012 de overige klanten in een zogeheten ‘big bang’ te migreren. Na het weekeinde zette zich een waterval van problemen in gang.
Achtergronden
Lees de achtergronden van het migratieprobleem in het artikel Capaciteit versjteert migratie Deutsche Bank.
30 september….knoop doorgehakt. Het is en blijft een zooitje met inloggen en/of verwerken. Nu maand verder en nog niks veranderd. het is net alsof we terug naar 1990 zijn gesprongen, zo traag en/of niet werkend. We leven 2012….Heb nog even afgewacht maar kost nu veel te veel tijd en geld telkens weer.Komende week afspraak ABN voor nieuwe rekening en weg bij DB.
04-10-2012. Gisteren heb ik voor het eerst alle transacties vanaf 27 augustus kunnen zien en verwerken. Sinds de migratie heb ik geen aanmaningen kunnen doen, moest zelf bijhouden welke crediteuren wanneer betaald waren, heb met Excel-sheets batchbetalingen gedaan waarvan er een gewoon vergeten werd door de bank, een andere batchbetaling bleef hangen omdat er één rekening niet klopte, er zijn noch omschrijvingen, noch namen van crediteuren te zien op de afschriften terwijl die toch netjes waren ingevuld, enz. enz. enz.
Op 5 september heb ik voor het eerst kunnen inloggen. Wij werden meteen met foutmeldingen geconfronteerd. Ik heb in de eerste week zeker 10 uur doorgebracht met wachten op de helpdesk en vragen aan de helpdesk. Geregeld werd waren noch de helpdesk noch het regiokantoor bereikbaar. Toegezeggingen om terug te bellen werden niet nagekomen.
Toppunt was wel dat de helpdesk mij de “strikvraag” stelde of ik via de eigen serveromgeving naar internet ga, want dan liggen de problemen uiteraard bij de klant. Ik begin nu al met het riedeltje: ik gebruik Google Chrome en ga rechtstreeks naar het internet … Na veel navragen bleek dat geen van onze passen voldoende rechten had om te authoriseren. Daarna duurde het een hele week voordat dit probleem was opgelost.
Op 4 oktober, tijdens het invoeren van transacties ben ik meerdere malen uit het programma “gegooid”. Uw sessie is verlopen. De dame van de helpdesk vroeg eerst of er iemand in de buurt was die handig met computers was (wat een ongelofelijk kleinerende opmerking). Uiteindelijk vertelde zij mij dat ik cookies en alle andere temporary bestanden van mijn pc moet verwijderen. Nadat ik dit zelf (zo maar en dat als vrouw!) had gedaan was er geen verbetering merkbaar. Ik heb maar niet meer gevraagd waarom de software van de DB dit eist.
Daarnaast is het scherm gebruikersonvriendelijk, blijk je popup schermen te moeten vergroten om alle informatie in te kunnen voeren (bij rapporten bijv.) en duurt alles eindeloos.
Ik ben er echt klaar mee.
Zijn alle Deutsche Bank-problemen nu opgelost en is het online pakket inmiddels net zo goed als dat van ABN Amro? Deutsche Bank hoor je niet…
Ik ben nu 30 jaar directeur van een software ontwikkel bedrijf met een 100% tevreden klantenkring, waarvan de meesten al meer dan 20jaar.
Ik dacht dat dat normaal was.
Natuurlijk heb ik goede en minder goede websites gezien, maar internetbankieren bij Deutsche Bank tart mijn meest negatieve belevenissen !!
Een week nodig gehad om te kunnen inloggen, twee weken om mijn (vroegere) permissies te verkrijgen. Nu al weer een week bezig om een overzicht van de mutaties van een hele maand op papier te krijgen en ik slaag er niet in.
Vast weer een paar bankbonzen die een bevriend ICT bedrijf voor een godsvermogen een voor hen onhaalbare opdracht hebben gegeven. Slecht ontwikkeld, vol met kinderziektes, 4 talen door elkaar, onbegrijpelijke logica, waardeloze beeldscherm lay-outs, gebruikers-onvriedelijk, kortom: om te huilen!!
Ik ga terug naar de ABN en als iedereen dat doet, dan vraag ik me af wat DB eigenlijk wat van wie “gekocht” heeft.
Frans Bitter
De kern ligt in de beslissing op Eurpees niveau om te laten zien hoe machtig ze zijn, denk ik.Er is een geforceerde verkoop tot stand gebracht van een commerciele bank die het MKB prima bediende naar een bank die alleen echt grote klanten heeft en daar naar werkt.
Een 100% mismatch kwa bedieningsniveua dus. DB is zo stom geweest(excusé le mot) om hier in te trappen.
Maar het had ze gesierd om hierover te communiceren. Niemand moet zich verbazen als 32.500 van de 34.000 klanten weglopen, om de eevoudige reden dat DB ze niet kan bedienen als gevolg van hun infrastructuur die niet matcht met de behoefte van deze klanten.
Of is het anders DB???
Laat dat dan weten voor al die klanten die nu met hun ziel onder de arm(weg) lopen.
Heb inderdaad zes weken niet kunnen online bankieren. Ben overgestapt naar Rabobank (in vier werkdagen geregeld). Ik heb de Deutsche Bank opdracht gegeven om een aanzienlijk bedrag over te boeken naar de Rabobank en wat gebeurt……. wel afgeschreven maar niet aan gekomen. Ben al vijf weken aan het leuren met de bank maar die geven niet thuis. Ben blij als ik over een tijdje helemaal weh ben bij mijn Deutsche vrienden.
G.D
We zitten intussen alweer een maand verder, de website is op zich wel benaderbaar maar het design is hopeloos.
Ik heb lopen zoeken, maar van mijn afschrijvingen kan ik op de website echt niet zien wat de tegenrekening / tegenpartij is.
Pas als ik exports maak naar PDF krijg ik deze details te zien…
De conclusie van Andre kwam ook al bij mij op, waarschijnlijk werken de grote klanten met rechtstreekse koppelingen naar SAP en/of andere pakketten, en is de website helemaal niet van belang.
Voor het MKB is DB echt niet te doen.
JP
Wij zijn tot onze wanhoop overgeboekt van ABN AMRO. Er is destijds wel een vrachtlading aan papier binnengekomen maar wij dachten dat het reclame was en niet ingekeken. Bovendien was het zomerperiode en bij ons de topmaanden. Opvallend is de slechte service. Internetbankieren is ronduit slecht; het begint al met een inlognaam van 30 karakters. He verzin je het. Paswoord van de bankpas is niet te wijzigen. Bovendien worden ons nu kosten in rekening gebracht die we nooit bij ABN AMRO betaald hebben. Ergste is nog dat wij onze adminstratie van ABN AMRO van voor de verhuizing kwijt zijn. Dit zou wel te herstellen zijn maar al een maand biets meer gehoord. We hebben een klacht ingediend en het enige dat men zegt is dat het moest van de EU. Men is slecht voorbereid geweest op de overgang. Het ergste is de noncommunicatie. Niet terugbellen etc. Ook de zg heldesk gaf aan het ook niet meer te weten. Daar zit je dan. Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk. Kan men dit zo maar doen Wij hebben nooit een overeenkomst getekend. Deutsche Bank weigert die ook te geven (ws omdat ze hem niet hebben).
Tijdens een van de telefoongesprekken gaf iemand aan dat het maar het beste was terug te gaan naar AA. Zij gaven ook toe veel duurder te zijn dan ABN AMRO !! Dat hebben we inmiddels gedaan maar de rekening houd ik aan om juridisch niet het loodje te leggen. Bovendien ben ik dan het rekeningnummer kwijt dat nu vermeld is op ons briefpapier. Opgenomen is in betaalsystemen etc. Ik heb nu klachten ingediend bij het KiFiD, Bescherming persoonsgegeven en de Europese Commissie. Ben benieuwd. Ondank de bankencrisis blijkt maar dat Banken gewoon hun gang kunnen gaan. Welk bedrijf kan dat. Gedwongen winkelnering en automatisch je rekening voor kosten belasten zonder daarover iets te zijn overeengekomen. Het wordt echt eens tijd dat deze arrogantie wordt aangepakt.
Ook ik ben met mijn bv, die niet actief is, verkocht aan Deutsche Bank.
Dat heeft me deze zomer vaak geërgerd.
Toen in augustus de migratie daar was kon ik nergens bij; niets werkte.
Tip van een medewerkster: inlognaam in een doc. gezet, geen typefouten meer. Slechts een enkele keer kon ik bij mijn rekening maar betalen lukte dan weer niet.
Brief gestuurd met eis het geld over te maken naar een nieuwe rekening en geen reactie.
Ja, ik had heel snel een nieuwe rekening bij ING, maar bij DB houdt het dan weer op.
Wel kosten nota en weer een afschrift.
ik ben ook bij Deutsche Bank en kon ook niet bankieren etc. Wil nu over stappen naar ABN. Zou volgens mijn accountmanager op rentevervaldag kosteloos over kunnen stappen.
Nu kreeg ik de afrekening en stond er een boeterente van 1% op. Ik gebeld, zegt de accountmanager dat dan wel de rente gewijzigd moet zijn.
Dus nu kan ik niet weg of ik moet 4000 euro boete betalen.
Hoe hebben jullie dat gedaan graag tips.