De implementatie van het eigen platform voor internetbankieren van Deutsche Bank voor 34.000 Nederlandse zakelijke klanten en vermogende particulieren is uitgelopen op een klachtenregen. Na vijf werkdagen kan een klein aantal klanten nog steeds niet inloggen. Zij onderhouden per e-mail en telefax contact met hun bank.
Deutsche Bank besloot zijn zakelijke klanten in Nederland in het weekeinde van 25 augustus 2012 te migreren naar zijn eigen platform dat internationaal door de bank wordt gebruikt. Tot dan toe gebruikten de Nederlandse klanten de systemen van ABN Amro Bank.
Deutsche Bank betaalde in april 2010 zevenhonderd miljoen euro voor zeventien ABN Amro-filialen, plus 34.000 zakelijke klanten in Nederland. Volgens Deutsche Bank zijn de betrokken klanten in de afgelopen maanden nauwgezet door de bank op de hoogte gebracht van de aanstaande migratie.
Big bang
Voorafgaand aan de migratie is een kleine groep klanten als pilot op het nieuwe systeem overgezet. Op basis van de uitkomsten werd besloten in het weekeinde van 25 augustus 2012 de overige klanten in een zogeheten ‘big bang’ te migreren. Na het weekeinde zette zich een waterval van problemen in gang.
Achtergronden
Lees de achtergronden van het migratieprobleem in het artikel Capaciteit versjteert migratie Deutsche Bank.
Vandaag 2 minuten moeten wachten na inloggen aleer ik iets van de rekening kon zien. Het lijkt wel steeds trager te worden.
De melding “Het script is nog bezig of is gestopt” zie ik nagenoeg chronisch in beeld komen.
Zeer vervelend dat de betalingskenmerken niet bij betaalde bedragen staan. Aan de hand van bedrijfsnamen moet ik het bijbehorende factuurnummer zelf maar opzoeken in mijn bestanden.
Pintransacties worden zonder de pindatum vermeld, zoek het zelf maar weer uit.
Ik lees in meerdere postings “Overgestapt naar een andere bank”, kan dit zomaar?
Heb vandaag De Nederlandsche Bank schriftelijk verzocht bij de Deutsche Bank in te grijpen.
De software zit nog steeds boordevol met fouten. Daarnaast zijn bij de migratie de nodige gegevens verloren gegaan, of zijn tabellen domweg niet gevuld. Ik heb de Deutsche Bank hiervan een overzicht toegezonden.
De problemen zijn zodanig dat deze niet binnen een paar dagen zijn op te lossen.
Ben benieuwd naar het vervolg.
We zijn inmiddels bijna 3 weken na de conversie en nog steeds is de kwaliteit van de Deutsche bank software beneden pijl.
Naast diverse schoonheidsfouten en functionele fout zijn voor mij de grootste problemen wel uit de lucht en kunnen we met bepaalde work arounds ons werk doen.
Blijft verbazingwekkend hoe slecht de kwaliteit en functionaliteit is van de software ten opzichte van andere banken. De inmiddels grootste bank van de wereld loopt echt mijlen ver achter op ICT gebied.
Daarnaast blijven wij wel security warning krijgen. Op zich niet dat het onveilig zou zijn (laatste probleem wat wij hebben is een certificaat probleem) maar wel erg slecht dat deze warnings naar voren komen en een slecht gezicht naar je klanten.
De Deutsche bank heeft vorige week zelfs op haar eigen website uitleg gegeven over security warnings en de betekening daarvan. Volgens mij is het beter te zorgen dat je ze gewoon niet krijgt zoals bij andere banken.
Het laatste probleem met certificaten wordt voorlopig niet erkend door de Deutsche bank (net trouwens als in eerste instantie de webbrowser security warnings, deze werden pas na meer dan een week erkend.
Graag een reactie als meer mensen een certificaat error krijgen binnen telebankieren bij Deutsche bank.
Beste Jan,
Ik zie net jou melding, ik ben zeer benieuwd naar de reactie van de Nederlandse bank. Dit met name omdatik contact had gezocht met andere instaties over het onveilig exploiteren van een betaalsite door een bank maar nergens iets te horen kreeg. Als laatste kreeg ik te horen dat ik naar de Nederlandse bank zou moeten.
Dus hou ons op de hoogte.
Arie (8/9 21:01): die scriptmelding hadden wij ook. Google Chrome was de enige browser die kwam vertellen dat er ook een Java-update moest worden geïnstalleerd. Daarna opnieuw opstarten en het was bij ons opgelost.
Blijft een dramatisch sloom systeem trouwens. Had net de IBAN wijzigingen gecommuniceerd, maar als dit voor het eind van het jaar niet is opgelost komt er nog een achteraan…
PAS OP PAS OP
Beste Arie, het klopt ook de DB geeft aan een upgrade te doen naar de laatste JAVA versie.
Ik heb ze al gewaarschuwd dit niet hun klanten te adviseren want er zit een security lek in die laatste JAVA versie.
http://blog.trendmicro.com/java-runtime-environment-1-7-zero-day-exploit-delivers-backdoor/
Niet normaal dat een bank zo slecht met hun security om gaan. Inmiddels heb ik vernomen dat ze dit weekend weet patches gaan uitbrengen mn op security vlak.
Lekker toch een bank met lekke website die al 3 weken operationeel is.
Helaas nog steeds niets gehoord, niet van De Nederlandsche Bank en niet van de Deutsche Bank.
DNB heeft toch echt haar eigen verantwoordelijkheid als toezichthouder van het Nederlandse bankwezen!
Wordt vervolgd.
DB software blijft irritant: iedere keer dat je gaat werken moet je weer aangeven dat je de Nederlandse taal wilt, schermen kun je wijzigen maar wijzigingen worden niet vastgehouden. Maar je moet wel betalen vor internetbankieren alsof het een goed werkend pakket betreft.
Ook irritant: IBAN code past niet in het veld, dat snap ik dus niet. Waarom is dat nog niet in orde? We moeten toch over op IBAN?? Alla, maar laat dan het volledige nummer zien en kap het nummer af aan het begin. Bij meerdere rekeningnummers is dus lastig te zien welk nummer je wilt hebben.
Waar blijft reactie van Deutsche Bank?
Ah, ik dacht, ik heb wat problemen met de Deutsche Bank online site, even Googelen (want geen antwoord op mijn vraag, die bovendien een TAN-code kost). Ben dus niet de enige. Hoewel mijn problemen wat anders zijn, ik heb een rekening als privé-persoon in Duitsland bij de Deutsche Bank, maar kan al een tijd geen transacties meer zien die gebeurd zijn in de online banking omgeving. Ik was op vakantie in September, dus ik weet niet precies wanneer het probleem begonnen is, maar het zou me niets verbazen als het toch met deze migratie te maken heeft.
nu 21 september 5 weken nadat mijn ABNAMRO rekening is overgenomen door DB. 1 groot drama, iedere dag bellen met de bank en met helpdesk of wat dan ook..TOT OP HEDEN nog steeds niet kunnen internetbankieren!!!! kortom geen overzicht in de rekening geen inzicht wie wel of niet betaald heeft..WAARDELOOS!!