De gemeenten Zwolle en Kampen en de provincie Overijssel gaan per 1 januari 2013 gezamenlijk de ict en inkoop regelen in een shared service centre (ssc). Later zal hier nog de personeel- en salarisadministratie bijkomen. Vooralsnog houden Zwolle, Kampen en Overijssel hun eigen it-omgeving. Wanneer na afschrijving nieuwe apparatuur moet worden aangeschaft, worden dit nieuwe, gemeenschappelijke systemen.
De drie partijen werken al samen binnen het regioverband Zwolle-Kampen Netwerkstad. Het goede verloop van deze samenwerking gaf het vertrouwen om bepaalde taken in de bedrijfsvoering gezamenlijk op te pakken.
Er is voor gekozen om alle medewerkers in eerste instantie te detacheren naar het ssc. De nieuwe manager krijgt de opdracht de processen te herontwerpen en de mogelijke winst te realiseren. In het eerste jaar zal worden gekeken wie daadwerkelijk bij het ssc kunnen blijven. De medewerkers die niet geplaatst worden, hebben de garantie om weer terug te kunnen naar hun oorspronkelijke organisatie.
Het shared service centre krijgt onderdak bij de provincie Overijssel, die door het flexibel werken ruimte over heeft. De gemeente Zwolle treedt formeel op als werkgever voor de medewerkers, vanaf het moment dat de detacheringsperiode is afgelopen. De verwachting is dat per jaar zeven tot acht miljoen euro aan kosten bespaard kan worden, door besparingen op inkoop en efficiëntere werkprocessen. De gezamenlijke 125 fte wordt met 10 tot 15 procent teruggebracht.
Ben benieuwd hoe ICT in dit verhaal(SCC) ingericht is! Is het 1 gezamenlijke ICT-systeem waar deze 3 gemeenten in geintegreerd zijn of heeft elke gemeente haar eigen systeem dat ondergebracht is bij SCC?
Het lijkt mij veel efficiënter als er gewoon een landelijk (en uiteindelijk Europees en uiteindelijker wereldwijd) systeem is die gewoon overal hetzelfde is. En natuurlijk alles Open Source.
Zodat het aantal te onderhouden pakketten geminimaliseerd wordt. Scheelt duizenden applicaties. Scheelt duizenden applicaties onderhouden. Scheelt (op de wat langere termijn) tientallen zo niet honderden miljarden. Uiteraard is er dan minder werk. Dan kunnen we minder werken en hetzelfde produceren; bijv. van 38 naar 36 uur per week.
Ik ben zeer benieuwd hoe deze gemeenten hieruit winst willen halen! Dit probleem heb ik al in 2011 in een Whitepaper besproken:
http://itknowledgebase.computable.nl/content/gemeenten-en-ict-besparingen/314956/
Ook verkrijgbaar via : https://www.box.net/s/s3by6v7z6yhhlp4k0sy1
Zolang de ICT zaken bij elke gemeente anders zijn ingericht, is het vrijwel onmogelijk om winst te behalen door de ICT omgeving en processen van twee gemeenten samen te voegen tot een systeem.
Elke gemeente kent verschillende bouwstenen van de ICT architectuur. Door dit verschil kunnen we de processen die hetzelfde doel in beide gemeenten bereiken niet samenvoegen tot een gezamenlijk proces. Bijvoorbeeld als we naar twee verschillende gemeenten kijken dan zien we:
• Elke gemeente heeft haar eigen informatiesysteem en voorziening.
• Elke gemeente heeft eigen programmatuur waarmee de dienstverlening aan de
burgers verricht wordt. Denk aan programmatuur voor BAG, GBA, Website (CMS mogelijkheden).
• Elke gemeente heeft een eigen desktop omgeving en kantoorautomatisering(geen standaardisatie)
……..lees verder het document.
Ik ben verder benieuwd of ze ook na gaan denken over de kosten van “terug” scenario! stel je voor dat 1 van deze gemeenten na 3 jaar niet meer wil meedoen aan deze samenwerking:
A) Wat kost het die gemeente om haar ICT terug te brengen,
B) Zijn de kosten van SCC nog laag en betaalbaar voor de andere 2 gemeenten nu dat 1 deelnemer minder is geworden?
Er is nog een oplossing voor dit probleem waarmee een SCC-oplossing minder integratiekosten met zich meeneemt terwijl elke gemeente ook haar autonomie kan behouden(als het nodig is)
Shared Service Centers worden al jaren en jaren opgericht en draaien in veel gemeenten naar tevredenheid. Ik verwacht dat in de komende jaren de SCC’s onderling gaan fuseren en dat dan langzaam een generiek landschap ontstaat met de standaard processen.
In 2015 dient de informatie verstrekking en communicatie met de burger grotendeels digitaal te verlopen, dat soort regels wekt de verbroedering op. Waarom alles zelf bedenken als het ook samen en goedkoper kan.
@Reza: Je houd erg vast aan het bestaande. De gemeente kan zijn identiteit niet halen of versterken met een IT systeem, wel met lage lasten voor de burger, digitaal waar het kan en face-2-face waar het noodzakelijk is. Integratie kost in het begin geld, maar op termijn gaat dit terugkomen in schaalvoordelen. Je moet bij integratie dus juist kijken naar wat je generiek processen zijn en niet beginnen met de verschillen. 80% zal generiek zijn en 20% specifiek, niet iedere gemeente is gelijk. Verschillen in omvang, locatie afhankelijkheden, etc zullen er altijd blijven.
@Willem:
Investering in SCC zou ooit winstgevend kunnen zijn maar dat hangt af van veel zaken. Hoe groter de verschillen (cultuur, politiek, eigen doelstelling etc) tussen de deelnemers en hun ict-omgeving hoe hoger de investering en verder de ROI. Daarnaast is het zeer bepalend hoe je de weg naar SCC aanlegt en deze bewandelt!
Het is waar als je zegt dat ” de gemeente kan zijn identiteit niet halen of versterken met een IT systeem…” maar wat er nog bij gemeenten speelt, is de politiek! Dit gaat (vaak) veel zaken rondom samenwerking tegenwerken.
Franz Dostaly in zijn reactie op een artikel hierover heeft gezegd: “elke gemeente heeft haar koninkrijk en het is niet makkelijk om dit rijk te veranderen” URL van dit artikel: https://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/3856473/2379248/kostenbesparing-door-samenwerking.html
Ik weet niet of je ooit een SCC traject bij een gemeente meegemaakt hebt of niet. Ik vond het zeer boeiend en leerzaam.