Wie had de impact kunnen voorspellen van grote hoeveelheden data die via social media en mobiele technologie binnenkomen op de kernactiviteiten van een onderneming? En het belang van ‘big data’ en de overgang naar cloud computing? De gegevensbronnen die binnenkomen in de it-architectuur van een onderneming breiden in ieder geval snel uit. In rap tempo ontstaan hierdoor nieuwe kanalen omdat klanten op meerdere manieren willen communiceren.
In een veranderende wereld is voor ieder bedrijf flexibiliteit een belangrijk onderdeel van de it-strategie. Bedrijven verspillen namelijk geld en tijd door informatie van de ene naar de andere applicatie over te zetten. Vaak ook nog eens zonder waarde toe te voegen en waarbij menselijke fouten optreden.
Gebrek aan informatie
De meeste organisaties ontbreekt het dan ook niet aan gegevens maar aan informatie. Neem een willekeurige bank die in het straatbeeld goed vertegenwoordigd is. Iedere klant kan – op verschillende tijden – contact opnemen per telefoon, post, e-mail, online of langsgaan in het filiaal. Ze hebben wellicht een vraag over het rentepercentage, willen een lening aanvragen of hebben vragen over hun hypotheek. Als iemand de gegevens die betrekking hebben op deze klant en van verschillende kanalen afkomstig is, handmatig moet overzetten, verspilt de bank een grote hoeveelheid middelen. Een vertraging tussen gegevens die in een deel van de organisatie worden vastgelegd en ergens anders beschikbaar komen, lijkt onontkoombaar. Maar dit leidt bijvoorbeeld wel tot langzame, onsamenhangende besluitvorming en zorgt voor frustratie bij klanten.
Bedrijven die zowel intelligent als geïntegreerd zijn, voorkomen echter onnodig werk. Ze nemen knelpunten weg en reageren alert op gebeurtenissen. Het consistent toepassen van bedrijfsregels binnen de organisatie verbetert en automatiseert besluitvorming, terwijl handmatige handelingen steeds minder nodig zijn. De focus op het omgaan met uitzonderingen en transacties die vaardigheden vereisen, worden zo overbodig.
Open
In het verleden betekende afhankelijkheid van gesloten software dat het ontwikkelen en onderhouden van een it-architectuur – die ten grondslag ligt aan een intelligente en geïntegreerde onderneming – complex en duur was. Dit leidde ertoe dat het het domein werd van bedrijven met aanzienlijke it-budgetten en it-teams. Maar ook deze organisaties hebben moeite om tot een holistische aanpak te komen, namen genoegen met minder en lieten kansen schieten die echte integratie bewerkstelligen. Een antwoord op deze problematiek kan open source technologie zijn. Het zorgt ervoor dat een intelligent en geïntegreerd bedrijfssysteem binnen het bereik ligt van de bedrijven die actief zijn in de middenmarkt. Dit is mogelijk dankzij een modulaire aanpak met bouwstenen.
Via een op open source gebaseerd business rules management systeem kunnen organisaties bedrijfsregels ontwikkelen, automatiseren, reviewen, controleren en aanpassen zodat applicaties bijvoorbeeld vooraf gedefinieerde eisen kunnen aanroepen. Dit zorgt voor een efficiënte, consistente en correcte afhandeling van elke actie: van een simpele transactie tot een complexe taak.
Open source business process management betekent dat organisaties nooit meer het wiel opnieuw hoeven uit te vinden aangezien repliceerbare bedrijfsprocessen kunnen worden geïdentificeerd, gestandaardiseerd en geautomatiseerd.
Deze en andere oplossingen kunnen geconfigureerd worden om een intelligente en geïntegreerde enterprise te creëren, zijn betaalbaar en komen met open source abonnementen. Klanten betalen dan bijvoorbeeld een jaarlijks abonnement voor een gecertificeerd platform waarbij binnen het uur, zeven dag per week, 24 uur per dag support van een hoog niveau beschikbaar is. Men betaalt dus voor de support, in tegenstelling tot het betalen voor het gebruik van software. Certificering van elementen zoals Java Virtual Machine (VM), platform en database configuraties zijn inbegrepen in het abonnement.
In het geval van ontevredenheid over het product of de ondersteuning, zijn klanten vrij om op te stappen zonder hoge uitstapkosten. Dit verandert de klant-leverancier dynamiek. Het is een model van zakendoen dat iedere leverancier alert houdt. Leveranciers van gesloten software daarentegen kunnen licentiekosten zien als een 'melkkoe', wetende dat veel klanten vastzitten aan hun producten.
Vrijheid om te innoveren
In een sterk veranderende omgeving zijn bedrijven genoodzaakt flexibel te zijn. Nieuwe technologietrends blijven elkaar opvolgen. Zo is social media nu een bron van klantgegevens. Het opslaan van data in de cloud is werkelijkheid geworden. Deze moeten geïntegreerd worden met on-premise it-omgevingen; terwijl gegevens nu ook toegankelijk zijn via mobiele technologie. Open source software kan de flexibiliteit bieden die vandaag de dag en in de toekomst zo belangrijk is.
Doordat open source een aanpasbaar platform biedt, is het klaar voor iedere toekomstige uitdaging in termen van het vastleggen, opslaan en opvragen van bedrijfsgegevens. Het laat organisaties vrij om over te stappen op opkomende technologieën, om te voldoen aan nieuwe eisen en om nieuwe applicaties te integreren, terwijl eerdere investeringen in de infrastructuur in acht worden genomen.
Rajiv Sodhi, country manager Benelux bij Red Hat
Wat een kaas verhaal!
Open source en closed source zeggen nu werkelijk *niets* over de inhoud van een oplossing en hebben daar ook geen enkele relatie naartoe. Open source is geen oplossing voor iets, maar een licentiemodel en daarmee wellicht een ander eco systeem.
Data is gewoon data of deze nu ontsloten wordt door een product op basis van open source of closed source is totaal niet relevant voor wat betreft intelligentie, portabiliteit, functionaliteit, betrouwbaarheid en ga zo maar door.
Deze quote:
“Een antwoord op deze problematiek kan open source technologie zijn. dat een intelligent en geïntegreerd bedrijfssysteem binnen het bereik ligt van de bedrijven die actief zijn in de middenmarkt. Dit is mogelijk dankzij een modulaire aanpak met bouwstenen.”
Is nu echt een bruggetje die niet bestaat. Gewoon niet. Ik kan geen HTML gebruiken dus gebruik maar > om aan te duiden waar de brug zit.
En tja “Open” is een generiek woord. Een webservice op basis van Microsoft technologie kan ook open zijn, RESTful of JSON praten en data platform onafhankelijk ontsluiten.
De rest van de onzin zoals “Doordat open source een aanpasbaar platform biedt” en “Het laat organisaties vrij om over te stappen op opkomende technologieën” wil ik niet dieper op in gaan anders dan dat de uitdagingen niet fundamenteel anders zijn met closed source.
Ik ben niet gelieerd aan welk product of technologie dan ook, maar dit soort stukken zorgt alleen maar voor polarisatie, terwijl harmonisatie (beide hebben gewoon wat andere eigenschappen en allebei sterke en zwakke kanten) veel productiever is.
Waarom reageer ik zo stellig? Dit plaatje zegt het helemaal!
http://www.xkcd.com/386/
Ook hier worden open source en open standaarden weer door elkaar gehaald.
Voor zowel open- als closed source geldt: als ze niet via dezelfde standaarden met elkaar communiceren dan werkt het niet.
Het enige voordeel wat open source op dat moment zou kunnen bieden is dat je zelf de standaard zou kunnen implementeren.
Het hele verhaal staat of valt met open standaarden, en een eenduidige interpretatie hiervan.
Een standaard als HTML is leuk, maar sommige webpagina’s worden in internet exploder toch echt anders weergegeven dan in firefox.
En ondanks dat open office en microsoft office beiden meerdere standaarden ondersteunen is conversie van de één naar de ander nog steeds doffe ellende.
Misschien een leuke voor de redactie:
Kan computable niet iets implementeren dat reageerders ook het artikel mogen beoordelen (zoals jullie onze reacties beoordelen)?
Ook dit artikel is er weer één van 13 in een dozijn. Ik gebruik wat buzzwords, hang het op aan open source en ik heb de heilige graal. Inhoudelijk echter een boel onzin, of zoals Henri het noemt, kaas.
Ik zou Computable willen adviseren beter (actiever) redactie te voeren met terzake kundige (gast)redacteuren. In dit geval had de auteur de kans moeten krijgen zijn copij te herschrijven zodat zijn boodschap niet ondersneeuwt in het commentaar op de missers.
Komt volgens mij de kwaliteit van Computable ten goede.
Dit is inderdaad een heel slecht artikel. Er wordt inderdaad van alles bijgesleept: social media, cloud, open source… Niet alleen wemelt het van de holle frasen, maar wat de auteur nu eigenlijk ‘wil’ met zijn artikel blijft ook in het ongewisse: wat zou ik nou moeten verstaan onder een ‘open’ onderneming?
Als Computable nou eens de bijdragen van een ieder die in het management of sales vak zit, wat kritischer zou kunnen bekijken….
@Henri hoewel ik het met een deel van je kritiek eens ben, deel ik je opmerking over het licentie model beslist niet !
Closed Source Software kun je idd als een licentie aka buisines model zien.
Bij Open Source Software is een licentie een noodzakelijk kwaad, en gaat het om publieke inovativiteit. Dat wel heel erg veel mensen enkel het ‘veelal’ gratisch aspect zien komt gewoon voort uit onwetendheid of onkunde.
Pascal,
Ik weet dat open source meer is dan een licentiemodel. Waar ik moeite mee heb is dat “Open source” vaak afgezet wordt tegen closed source. En dat er aspecten worden toegekend aan open source die in mijn ogen gewoon niet relevant zijn.
Zo heb ik ook moeite met die strijd IOS versus Android. Mac OS versus Windows, en zo verder.
Ik gebruik van veel grote bedrijven van alles door elkaar, iets werkt voor mij, of iets vind ik gewoon niet zo goed. Mensen en bedrijven moeten gewoon van hun eigen kracht uitgaan en niet zo “tegen” zijn.
Dit is iets wat de amerikaanse samenleving ook verscheurt, en ik geloof dat het contraproductief is. Wat natuurlijk wel erg is, is dat soms een open source product om zeep wordt geholpen door een commerciële partij.
– – –
Mijn eerste reactie is niet geheel goed gegaan, de quote had moeten zijn
“Een antwoord op deze problematiek kan open source technologie zijn. *Het zorgt ervoor* dat een intelligent en geïntegreerd bedrijfssysteem binnen het bereik ligt van de bedrijven die actief zijn in de middenmarkt. Dit is mogelijk dankzij een modulaire aanpak met bouwstenen.”
Tussen een sterretje staat het niet bestaande bruggetje.
De titel gaat al mank. De auteur dicht de onderneming en bedrijfssystemen de eigenschap van intelligentie toe. Dit zou hooguit ‘doordacht’ of ‘slim’ of iets anders kunnen zijn maar nimmer ‘intelligent’. Wat poogt de auteur daarmee nu aan te geven. Het lijkt een standaard fraseologie in de ICT te zijn geworden.
Bedrijven verspillen vaak veel geld door incompetentie en kortzichtigheid, bewust of onbewust. Een ICT oplossing wordt vaak als wondermiddel gezien, het Zwitsers zakmes. Daarna wordt ICT zelf een probleemgebied binnen de onderneming. De discussie open of gesloten is naar mijn mening onderschikt aan de kwaliteit en doeltreffendheid van de gekozen oplossing. De ondernemer is al lang het spoor bijster doordat de ICT wereld oude wijn alsmaar in nieuwe zakken giet. Maar gelukkig gaan we hem/haar nu ‘intelligente’ systemen aanbieden zodat zijn/haar onderneming vanzelf ‘intelligent’ wordt. Gelukkig maar.
Inderdaad een waardeloos en nietszeggend artikel. Waste of time. Niet meer dien Computable.
Bij de titel dacht in aan een nieuw organisatiemodel, open en intelligent samenwerken op basis van IT systemen. Blijkt het om IT systemen te gaan van een nieuwe en andere generatie die kennelijk beter en goedkoper zijn dan de bestaande.
Het verhaal gaat volledig voorbij aan bestaande systemen, de overgang naar nieuwe systemen en de daarmee gepaarde veranderingen, dat zijn juist de uitdagingen en niet de technologie.
Ik sluit mij aan bij het voorstel tot betere screening van de verhalen, als een redacter het niet begrijpt, niet plaatsen!