VVV-kantoren kunnen met behulp van CityDotz hun dienstverlening niet alleen veiligstellen, maar zelfs uitbreiden en het gastheerschap dichtbij de consument brengen. Veel VVV-kantoren dreigen uit het straatbeeld te verdwijnen als gevolg van bezuinigingen bij gemeenten en het veranderende consumentengedrag.
VVV’s zijn naarstig op zoek om zowel de fysieke aanwezigheid in het straatbeeld als de vormen van dienstverlening op de huidige tijd en omstandigheden aan te passen. De VVV in Hellevoetsluis heeft als eerste een CityDotz in gebruik genomen. De VVV in Vlaardingen met een VVV-agentschap in Maassluis en een VVV i-punt bij Sportcentrum Polderpoort aan de rand van Vlaardingen zet nu VVV CityDotz-schermen in. Ook andere VVV-kantoren tonen interesse.
CityDotz – een interactief touchscreen in de vorm van een grote tablet met een combinatie van diverse media – is een nieuw concept waarmee organisaties zich aan hun doelgroep kunnen presenteren. Het CityDotz-concept is ontwikkeld door Future Forward (FFWD), bureau voor interactieve communicatie.
VVV Hellevoetsluis
De VVV/ANWB-vestiging in Hellevoetsluis heeft als eerste een CityDotz-scherm geplaatst. Deze digitale aandachtstrekker biedt informatie voor de toerist of bezoeker door gegevens van winkels, musea, attracties en restaurants in de omgeving te tonen. Dat varieert van omschrijving en foto/video tot aanbieding en routebeschrijving. Volgens Irma van Oosten, directeur Regio VVV Zuid-Hollandse eilanden, reageerden de VVV-bezoekers enthousiast op dit eigentijdse product. 'VVV-bezoekers kunnen de CityDotz via het touchscreen openen en bekijken. Interessante informatie kunnen zij naar hun mobiele telefoon verzenden en deze daarna op elk gewenst moment raadplegen of er een korting mee verzilveren.'
Deelnemende organisaties kunnen hun CityDotz eenvoudig online aanmaken en wijzigen. Hierdoor kunnen zij makkelijk inspelen op trends, actualiteiten en themadagen. CityDotz kent geen druk- en vervoerskosten en is daardoor duurzaam en niet duur. De VVV kan, als CityDotz-locatie, ook eigen mededelingen voor bezoekers toevoegen op het scherm. Dat betekent een duidelijke uitbreiding op het persoonlijke contact met de bezoeker maar ook ontlast het de medewerkers van veel voorkomende vragen. CityDotz levert en onderhoudt het scherm. Het is de bedoeling dat er volgend zomerseizoen op meer locaties CityDotz-touchscreens beschikbaar zijn voor toeristen en bezoekers.
VVV Vlaardingen/Maassluis
Vlaardingen breidt met VVV CityDotz-schermen haar informatiepunten uit naar Sportcentrum Polderpoort en VVV-agentschap Maassluis. Om de service voor bezoekers zeker te stellen en zelfs uit te breiden blijkt VVV CityDotz een heel goed alternatief dat snel te implementeren en makkelijk aan te passen is. Bovendien scheelt het tijd voor baliemedewerkers en biedt het systeem antwoord op de veel terugkomende vragen. Het informatiepunt is 24 uur per dag beschikbaar. Bezoekers en inwoners van de stad kunnen voor activiteiten en toeristisch recreatieve informatie niet alleen terecht bij het VVV CityDotz-scherm in de VVV-vestiging zelf, maar dus ook bij het VVV-agentschap in fietsmegastore Van Kortenhof te Maassluis en in Sportcentrum Polderpoort te Vlaardingen. Het is zelfs mogelijk een videocall (vergelijkbaar met Skype) tot stand te brengen met bijvoorbeeld de VVV-vestiging Vlaardingen. Deze mogelijkheid wordt toegepast bij het scherm in Sportcentrum Polderpoort. Bezoekers met specifieke vragen kunnen via de videoverbinding live contact maken met een VVV-medewerker. Door een automatische koppeling met een landelijke database blijft de informatie op de schermen dagelijks actueel.
VVV Nieuwe Waterweg Westland
Eric Schipper, directeur VVV Nieuwe Waterweg Westland en bekend vanwege zijn vernieuwende manier van werken en interesse in innoverende communicatiemogelijkheden met zijn doelgroepen, over CityDotz: 'De CityDotz-schermen zijn een goede aanvulling op onze dienstverlening; die is daardoor meer van deze tijd en je komt dichter bij de gebruiker. De verschijningsvorm roept veel enthousiasme op, al is de consument soms nogal afwachtend. Het contact via de videocall is even wennen, ook voor onze ‘digitrices' (baliemedewerksters). Maar onze eerste ervaring is dat er goede en duidelijke contacten zijn. Met de inzet van CityDotz is onze dienstverlening zelfs uitgebreid.'
Uitgebreide mogelijkheden
Op de CityDotz zijn verschillende bullets (Dotz) – eventueel meertalig – overzichtelijk weergegeven. Na het aanraken van een Dot krijgen bezoekers informatie uit de directe omgeving (location based content). De CityDotz tonen foto's en video's, maar ook bijvoorbeeld aanbiedingen en kortingscodes of een routebeschrijving en informatie over een locatie. Al deze informatie is eenvoudig overdraagbaar naar een mobiele telefoon via QR-codes of sms en daarna te delen via sociale media. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om een twitterstream te tonen en bestaat er de mogelijkheid om Dotz voor adverteerders te plaatsen. Locatiehouders kunnen hun bezoekers zo dus op een snelle, duurzame en actuele manier 24 uur per dag van informatie voorzien.
Het CityDotz-concept is breed inzetbaar; niet alleen VVV-kantoren kunnen er gebruik van maken, maar ook bijvoorbeeld hotels, winkelcentra, recreatieparken, winkels, musea en beurzen kunnen een scherm ophangen. Zo kunnen zij hun klanten of bezoekers altijd direct en up-to-date informeren over hun eigen evenementen, aanbiedingen, activiteiten en producten. Het grote voordeel van CityDotz is bovendien dat de informatie ook na sluitingstijd te verkrijgen is. Als bijvoorbeeld een winkel of museum is gesloten, kunnen zij de bezoeker van verschillende informatie voorzien door middel van een sticker waar de QR-code opstaat. Hiermee is de CityDotz-informatie altijd en overal beschikbaar. Door gericht informatie te bieden, kunnen specifieke marketingactiviteiten worden ondersteund. Bedrijven kunnen zich met CityDotz zo op een nieuwe, flexibele en actuele manier aan hun doelgroep presenteren.