Diverse voormalige Fortis-automatiseerders die bij KPN werken, willen net als hun ex-collega's die bij IBM zijn terechtgekomen, gebruikmaken van de terugkeergarantie uit het sociaal plan van 2010. Bij KPN dreigen deze medewerkers hun baan te verliezen. Wel gaat het om een veel kleinere groep van een man of vijftien, in vergelijking met de circa honderdvijftig Fortis-medewerkers bij IBM die naar ABN Amro willen terugkeren.
In de tweede helft van 2010 sloot ABN Amro met een aantal ict-partners nieuwe outsourcingscontracten. Daarin werd ook het ict-werk van Fortis meegenomen. Het leeuwendeel van zo'n 350 ict'ers die bij de Fortis werkten, ging naar IBM; een dertigtal medewerkers kwam bij KPN/Getronics terecht in het kader van een telefoniebeheercontract. Voor deze uitbestedingen geldt een sociaal plan waarin een terugkeergarantie is opgenomen. Medewerkers kunnen twee jaar na de officiële contractdatum eventueel terugkeren naar de bank. Die moet dan voor een functie zorgen, wat niet per se een ict-functie hoeft te zijn.
Sanering KPN
Een aantal ex-Fortis-medewerkers van KPN, naar schatting een vijftiental, wil gebruikmaken van deze regeling. Volgens een van deze medewerkers zijn twee ontwikkelingen hiervoor aanleiding: KPN wil een aantal banen wegsnijden én KPN vindt dat een aantal banen worden ingevuld door te hoog gekwalificeerde medewerkers. Deze categorie wil het bedrijf boventallig verklaren en vervangen door goedkopere arbeidskrachten van een dochteronderneming. Bij de ondernemingsraad ligt hiervoor een adviesaanvraag. Hij wijst erop dat in het laatste geval ook niet-Fortis-medewerkers de klos zijn. Die hebben echter geen vangnet bij een bank zoals het oud-Fortis-personeel.
Lastige klus
Een woordvoerder van ABN Amro bevestigt de komst van de IBM– en KPN-groepen. Hij stelt dat de bank zich maximaal zal inspannen om voor deze Fortis-medewerkers een nieuwe functie te vinden, maar noemt het een lastige klus. Hij wijst er op dat ABN Amro, net als de meeste andere banken, te maken heeft met een krimpende arbeidspopulatie. Er zijn niet zoveel ict- of ict-gerelateerde functies beschikbaar, constateert hij. Als op termijn geen nieuw werk is gevonden, worden de teruggekeerde medewerkers boventallig verklaard en moeten ze via een ontslagregeling alsnog de bank verlaten.
Unisys
In oktober 2007 keerden circa twintig medewerkers die via uitbesteding bij Unisys waren beland, via hun terugkeergarantie terug bij ABN Amro. Die had eind 2005 de verwerking van papieren betaalopdrachten uitbesteed aan Unisys. Ook toen meldde de bank dat het lastig werd om voor deze mensen werk te vinden dat in lijn lag met hun eerdere werkzaamheden. De huidige woordvoerder kan niet zeggen wat er met deze mensen is gebeurd en of ze nog bij de bank werken. ABN Amro is sindsdien ingrijpend veranderd en het is daardoor een klus om ze te traceren, meldt hij.