Als ik praat met softwarebedrijven in Europa hoor ik vaak ‘wij willen mensen op kantoor hebben’. Dit begrijp ik volkomen. De organisatie is veel makkelijker als de mensen op kantoor zijn in plaats van wanneer ze zich in een ander land bevinden. Wat zijn dan de redenen om een offshore team in te huren?
A. De juiste mensen vinden
Één van de grootste uitdagingen voor softwarebedrijven vandaag de dag is het vinden van de juiste programmeurs. In Europa is er een enorm tekort aan it-mensen. En it-bedrijven willen alleen de slimste mensen aannemen. In de komende jaren zal het tekort groter worden vanwege de vergrijzing en het feit dat weinig mensen een technische opleiding volgen.
Door offshore of nearshore talent aan te trekken kan uw bedrijf profiteren van slimme mensen. De beschikbare arbeidsmarkt is op die manier veel groter en er zijn veel zeer gemotiveerde mensen die graag morgen voor u beginnen te werken.
B. Talent aantrekken
Als u gebruik maakt van een grote arbeidsmarkt kunt u slimme, getalenteerde mensen aantrekken. Door slimme mensen te betrekken bij uw productieproces gaat de toegevoegde waarde van uw diensten en bedrijf omhoog.
C. De groei van uw bedrijf
Omdat het veel makkelijker zal zijn om mensen aan te trekken zal uw bedrijf groeien. Uw concurrenten zullen moeite hebben om genoeg programmeurs te vinden en moeten daarom klanten weigeren. Als u altijd genoeg capaciteit hebt kunt u sneller reageren en daardoor beter presteren binnen de industrie.
D. Winst
Offshore en nearshore mensen verdienen minder. U bespaart op arbeidskosten waardoor de marge groter wordt en uw bedrijf winstgevender kan worden.
E. Flexibiliteit
Arbeidswetten zijn in de meeste Europese landen erg streng en het is niet makkelijk meer of minder mensen aan te nemen. U kunt om dit obstakel heen door mensen uit het buitenland aan te trekken, vooral als u met een leverancier werkt.
Er zijn veel redenen om een offshore team te kiezen in plaats van lokale werknemers. Maar ik denk dat dit de allerbelangrijkste reden is: mensen. Er is een tekort aan ervaren programmeurs, daar heb ik iedere dag mee te maken als ik met softwarebedrijven praat. Dit is het geval in de huidige recessie en als de economie aantrekt zal het nog veel erger zijn. De bedrijven die nu een offshore team gaan samenstellen en leren hoe het te managen van een afstand zullen de toekomstige winnaaars zijn.
Mag ik nu echt even lachen? De laatste 10-15 jaar is er door het korte termijn denkende damagement niets anders gedaan als zoveel mogelijk it-banen naar het buitenland te verplaatsen. En nu klachten dat de ‘nieuwe generatie’ geen it opleiding meer volgt?
Reactie van een lezer “Frank” op een ander artikel:
Ik werk dagelijks met ingevlogen Indiërs van TCS en Cognizant, die kosten een fractie van mijn uurtarief maar leveren ook maar een fractie van het werk dat ik in dezelfde tijd zou kunnen verzetten. Outsourcing kost per uur veel minder, maar bij mijn opdrachtgever zijn ze wel veel meer uren kwijt om iets voor elkaar te krijgen.
Besparen is echt een non argument!
Extra kennis, betere specialisten dat zijn prima argumenten, maar goedkoop is duurkoop en dat is ook zo bij ‘specialisten’ uit het buitenland.
Vroeger had je nog wel eens artikelen uit de categorie “13 in een dozijn”.
De crisis doet ook hier haar werk: dit is er één uit de categorie “14 in een dozijn”
Sorry computable, maar als mensen die artikelen schrijven van dit niveau bij jullie al “expert” zijn, dan gaat het niet heel lang meer duren of deze jongen gaat echt afhaken bij jullie blad.
@PaVaKe:
Over de kwaliteit van artikelen en experts heb ik ook al eerder geklaagd. Ik lees laatst helaas veel artikelen of als marketing voor een bedrijf gebruikt worden of zeer lage kwaliteit hebben, dat noem ik zeker geen “opinie”. Als trouwe lezer wil ik het niet snel opgeven. Dus ik hoop dat redactie hier iets aan gaat doen.
Het bovenstaande is waarschijnlijk een artikel van een jaar of acht geleden, want inmiddels weten we:
A Kwaliteit wordt minder: na lang wachten komt er dan eindelijk een stuk software uit dat verre land en het blijkt niet te doen wat het zou moeten. Dit heeft overigens NIETS te maken met verkeerde specs, maar alles met het feit dat er serieuze fouten gemaakt worden.
B Continuiteit loopt gevaar: jobhoppen lijkt wel in India uitgevonden te zijn. Met een verloop van ruim 50% hoef je er niet op te rekenen dat de programmeur die je software geschreven heft er straks nog is om er een noodzakelijke patch ervoor te maken. Gecombineerd met punt A is dit dodelijk.
C Beperkte besparing: omdat de productiviteit in India minder hoog ligt dan hier moet je daar een team vormen met (idealiter) een teamleider erboven. In het kort: je hebt daar meer mensen nodig dan hier het geval zou zijn. De besparing is daarmee lang niet zo groot als je zou denken, zeker niet als je beseft dat de uurtarieven in Nederland zwaar onder druk staan.
D Communicatie: vergis je niet wat het betekent om alle communicatie in het Engels te voeren. Als je heel eerlijk bent, hoe goed beheerst iedereen in je Nederlandse bedrijf dit nou werkelijk? Taalfouten leiden ertoe dat punt A nog drastischer wordt.
A je wacht dus altijd heel lang? Dan gaat het ook in Nederland vaak fout. Je hebt dus verkeerd aangestuurd.
B kwestie van maatregelen nemen voor kennis overdracht, goed documenteren helpt.
C Mee eens, maar aan jou om dat duidelijk te maken mocht je manager in deze valkuil stappen.
D Altijd in het Engels gewerkt, snap dit punt dus niet en anders is outsourcen misschien niks voor het bedrijf.
p.s.: voor degenen die zich afvragen waarom ik, met kritiek op het niveau van sommige experts / artikelen, niet zelf een stuk schrijf:
Ik schrijf af en toe ook voor een ander vakblad op IT gebied, maar vind het niet netjes hier mijn werk bij een “concurrent” te promoten, noch reclame te maken voor dit andere blad.
@PaVaKe
maar als ik er hierbij naar vraag is het weer geheel legitiem: dus ik ben benieuwd waar je schrijft…….
@PaVaKe
introvert moment?