Bijna tweehonderd voormalige Fortis-automatiseerders die naar IBM zijn geoutsourced willen gebruikmaken van de terugkeergarantie uit het sociaal plan. Dat houdt in dat zij terugkeren bij ABN Amro en daar ander werk moeten zien te vinden. Dat vinden ze een betere optie dan te blijven bij IBM, waar het voortbestaan van hun banen twijfelachtig is. De automatiseerder heeft het meeste werk dat het voor ABN Amro uitvoert al naar India geoffshored.
Erwin Rog, bestuurder bij vakbond De Unie, schat in dat honderdvijftig tot tweehonderd man terugwillen naar ABN Amro. Zij moesten dit voor 1 augustus laten weten. De bank gaat nu een kantooromgeving in Amstelveen inrichten waar de medewerkers een werkplek, een pc en een printer krijgen toegewezen. Van daaruit kunnen ze op zoek naar een nieuwe baan, binnen of buiten de bank, vertelt Rog. 'Een ict-functie binnen de bank wordt lastig, omdat de meeste ict-taken bij ABN Amro zijn uitbesteed. Maar een administratieve functie zou natuurlijk goed kunnen.'
De vakbondsman wijst ook nog op een andere optie: ABN Amro kan de complete groep teruggekeerde werknemers boventallig verklaren. Dan treedt er volgens het sociaal plan een ander traject in werking met afvloeiingsregelingen. 'Maar de bank moet eerst nagaan of er werk te vinden is. Daar zijn afspraken over gemaakt. De vakbonden zullen er op toe zien dat de bank zijn inspanningsverplichting nakomt.'
Dieptriest
In september 2010 bereikten ABN Amro en IBM overeenstemming over het verlengen van het ict-infrastructuurcontract met vijf jaar. Daarin zit ook het deel van de ict van de voormalige Fortis Bank Nederland dat moest fuseren met ABN Amro . Zo'n 350 Fortis-automatiseerders stapten over naar IBM (inmiddels is die groep geslonken tot ruim tweehonderd). Doordat deze werknemers via een outsourcingsconstructie de bank verlieten, gelden de afspraken uit het sociaal plan dat ABN Amro hiervoor met de vakbonden eerder opstelde. Daarbij is overeengekomen dat medewerkers twee jaar na de officiële contractdatum eventueel kunnen terugkeren naar de bank. Die moet dan voor een functie zorgen, wat niet per se een ict-functie hoeft te zijn.
Rog is blij dat er een terugkeergarantie bestaat maar noemt het dieptriest dat zo'n grote groep werknemers er gebruik van wil maken. 'Het betekent dat het merendeel van de Fortis-mensen zich na twee jaar nog steeds niet thuis voelt bij IBM. Bovendien heerst er onzekerheid of er bij IBM wel voldoende werk is de komende tijd. Ik denk dat het bij het opstellen van hetoutsourcingscontract twee jaar geleden de zaken te positief zijn voorgesteld. Men had verwacht over de ergste dip in de ict-markt heen te zijn en dat na het offshoren van taken naar India er voor de Fortis-automatiseerders voldoende alternatief werk beschikbaar zou zijn. Maar dat bleek niet zo te zijn.'
Hypotheekgat
IBM ligt ook nog eens in de clinch met zijn ondernemingsraden. Die stapten een paar maanden terug naar de Ondernemingskamer van de Amsterdamse rechtbank om te voorkomen dat IBM een groep van zestig medewerkers via een vrijwillige vertrekregeling zou ontslaan. De or'en, gesteund door de vakbonden, dringen er bij de directie op aan om in dit soort gevallen een sociaal plan op te stellen.
Een Fortis-automatiseerder, die anoniem wil blijven, vertelt dat naast de weinig hartelijke ontvangst bij IBM de hypotheekvoordelen voor mensen een belangrijke rol spelen in de beslissing om terug te keren naar ABN Amro, ook al is daar nauwelijks ict-werk voorhanden. De voordelen, die nog met de Fortis-CAO te maken hebben, kunnen oplopen tot zo'n 1000 euro per maand. Als dit onverhoeds wegvalt ontstaat er voor medewerkers een moeilijk te overbruggen financieel gat.
Of de massale uittocht van Fortis-ict'ers bij IBM gevolgen heeft voor het transformatietraject dat eind dit jaar zou worden afgerond, is onduidelijk. De vakbonden hebben volgende week gesprekken met de directies van ABN Amro en IBM. Volgens bestuurder Rog van De Unie geven beide partijen tegengestelde informatie, bijvoorbeeld over een regeling met baangarantie voor spijtoptanten.
Het is inderdaad triest dat deze mensen terug gaan naar de bank omdat ze niet welkom waren bij IBM. Maar ze zullen hetzelfde bij ABN krijgen. De culturen tussen Fortis en ABN is dusdanig groot dat er al veel burn-out meldingen zijn van ex-Fortis werknemers.
Alle ICT zaken zijn inderdaad geoutsourced. De nog aanwezige oud ICT’ers mogen designs opleveren en moeten veel in discussie met de vendoren om het helder te maken wat de bank nu wil. Bancaire kennis is een gemis bij de vendoren laat staan dat er senior ontwikkelaars ingehuurd worden. Vaak heb je te maken met junioren waarbij er ook veel tijd besteed moet worden op de kwaliteit van de geleverde produkten. Achteraf is de bank dan 2 tot 3 keer duurder uit dan dat dit door een interne ‘oud’ ICT’er opgeleverd was.
Zelf trek ik ook al mijn eigen plan om te vertrekken want een welkom gevoel krijg ik binnen ABN ook niet. Ik wens mijn oud collega’s dan ook alle sterkte toe in het vinden van een passende (leuke) functie.
@Baphomet
Je hebt wel degelijk een aantal rechten opgebouwd. Jarenlang heb je verplicht betaald voor je werknemersverzekeringen terwijl er genoeg werk was in de ICT. Nu is er crisis en wil je graag een uitkering uit deze verzekering en dan veranderen ineens de regels van het spel.
Ook erg bijzonder altijd dat als je als consument van een contract af wil, je gewoon aan je contract vast zit (energie, telefonie, verzekeringen) terwijl andersom contracten ineens niets meer voorstellen. Als mijn geld op is, moet ik toch ook nog gewoon steeds betalen aan al die bedrijvwen waar ik een cotnract mee heb?
Tot slot, je ziet duidelijk dat de kiezer verschuift naar partijen die wel opkomen voor de gewone Nederlander. Nog even en al die zaken als soepel ontslagrecht, outsourcing etcetera worden gewoon terug gedraaid. De bedrijven verdienen nog altijd hun geld in Europa, niet in India of China.
@ Willem, 24-08-2012 13:07
De essentie van mijn verhaal zit in jou reactie: “en dan veranderen ineens de regels van het spel”
@Baphomet
Maar je trekt de verkeerde conclusie. Als jij je huis al dertig jaar hebt verzekerd voor schade en er trekt een grote storm vanaf de Noordzee richting Nederland, zou jij het dan acceptabel vinden dat de verzekeraar je opbelt en zegt, meneer, tijden zijn veranderd, er komt een grote storm aan en er dreigen veel claims. We zeggen nu maar snel de verzekering even op anders kost het ons geld.
Denk niet dat jij akkoord gaat, net zoals de ex-werknemers van ABNAMRO gewoon hun rechten opeisen. Net zoals veel werknemers anders gaan stemmen om hun rechten gewoon te claimen, waardoor de Kunduz WW plannen alweer op losse schroeven staan.
Ook ik ben een zogenaamde terugkeerder (van IBM naar AAB). Ik kan niet zeggen dat ik deze keuze met heel veel plezier heb gemaakt en besef me dan ook terdege dat er binnen AAB ook geen rooskleurige toekomst lonkt. De arbeidsomstandigheden binnen IBM zijn voor mij uiteindelijk de doorslag geweest om toch terug te keren naar AAB. Vanaf het begin heeft IBM met leugens geprobeerd om de mensen binnen te halen. Inmiddels is het AAB account voor IBM verliesgevend, en daarom zal IBM er alles aan doen om zo veel en zo snel mogelijk nog meer werk naar India te verhuizen.
Dat Frans Woelders genomineerd is voor de Computable award moet eveneens een vergissing zijn, succesvolle outsourcing? Vraag maar eens aan andere medewerkers binnen AAB hoe zij de ICT ervaren. Fortis en AAB geïntegreerd? Vraag het aan de betrokken medewerkers, zij weten wel beter dan de verkooppraatjes van Frans Woelders.
‘Frans Woelders is in het voorjaar van 2009 begonnen als CIO van ABN AMRO. Hij heeft sindsdien naam gemaakt als veranderingsgerichte leider, die in ruim twee jaar tijd vanuit IT de bank goeddeels opnieuw heeft helpen opbouwen. Zo gaf hij met succes handen en voeten aan de integratie met Fortis Bank Nederland en werd het outsourcingsmodel verbeterd. Door zijn sterke business focus ontving Woelders dit jaar de TIM-Award voor de meest innovatieve CIO.’
Sommige mensen zijn voor eerlijk delen, iedereen gelijk, iedereen arm.
Anyway, waarschijnlijk goed nieuws voor IBM.
Outsourcing is een slechte zaak. Ik adviseer ING om ook eigen ex-collega’s, die naar Logica zijn outgesourced, terug te draaien.
Het credo van de overheid is “Nederland Kennisland”. Daar koop je wat voor als al het werk naar India wordt overgeheveld. En dat allemaal voor die winstcijfers. Bedoelen ze dat nou met “maatschappelijk verantwoord ondernemen”. Dat gaat in de praktijk niet verder dan je medewerkers het veld in sturen onder de bedrijfsnaam om vrijwilligerswerk te doen. Lekker goedkoop.
En wat dat hypotheekvoordeel betreft, dat is net zo’n gouden kooi als een goed salaris. Wat een onzin, zeg. Het maakt gewoon onderdeel uit van je arbeidsvoorwaarden en als je dat dreigt kwijt te raken dan heet het ineens een gouden kooi. Wanneer je salaris ineens met €1000 wordt gekort dan noem je dat toch ook niet zo.
En Baphomet moet eens de Van Dale nalezen bij het woord “contract”.
@BS: die gouden kooi is al eens belast maar dat was lood om oud ijzer. Want de fiscus kwam er achter dat als dat bedrag als inkomen geldt, dat het dan ook als betaalde rente moet worden aangemerkt die…inderdaad weer aftrekbaar is.
Is een lease-auto ook een gouden kooi?
In ieder geval zitten er weer 170 man in hun piepzak. Sterkte!
Voor velen die van de terugkeerregeling van AAB gebruik zullen maken, zal het uiteindelijk wel uitdraaien op een schikking of een gang naar de kantonrechter.
Anno 2012 is ICT-outsourcing de gewoonste zaak van de wereld. Veel grote bedrijven doen dat met het oog op kostenreducties. Veelal ook omdat veel ICT-projecten moedwillig worden getraineerd onder het mom van ‘werkverschaffing’.
Vele ICT-ers zullen wel realistisch genoeg zijn, om te concluderen dat er voor hen in de toekomst bij AAB geen werk meer zal zijn. Simpelweg omdat AAB 4,5 keer zo klein is dan voor de integratie.
Volgens mij kan een deel van de exF medewerkers zo naar van Lanschot Bankiers overgeheveld worden, hebben ABNAMRO en Van Lanschot een win-win situatie. Ook van Lanschot is klaar met IBM. Dit zijn toch signalen waar bestuurders niet omheen kunnen? Het outsourcen blijkt in de praktijk veel te duur te zijn. Kijk naar Aegon en Delta Loyd. Die hebben ook IT-werkzaamheden bij outsource partijen weggetrokken en daarbij alles weer in eigen hand genomen. Er wordt heel veel werk vanuit IBM naar India overgeheveld zodat de medewerkers in Nederland worden ontslagen omdat ze overbodig en te duur geworden zijn. Want alleen de aandeelhouder telt, de medewerker niet. Vraag aan een IBM-er wanneer ze voor het laatst loonsverhoging hebben gehad. Ik vind het een logische stap dat deze Fortis medewerkers van deze terugkeerregeling gebruik maken, per slot is ABNAMRO een Nederlands bedrijf met een CAO. Altijd nog beter dan een bedrijf zonder CAO.