Apps en mobiele websites zijn niet meer weg te denken uit de manier waarop mensen informatie tot zich nemen. Vandaar dat in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) naar de apps van de Nederlandse beroepsbevolking is gevraagd. De top vijf bestaat uit Facebook, WhatsApp, Nu, Wordfeud en Twitter.
Tussen mannen en vrouwen evenals tussen generaties zijn er opvallende verschillen in de populariteit van apps. Arbeidsmarktgerelateerd zien we onder baanwisselaars en actieve baanzoekers beduidend minder verschillen. Dit blijkt uit extra vragen die in 2012 zijn meegenomen in het AGO van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group.
Generaties en geslacht
Bijna de helft van de vrouwen noemt Facebook (46 procent) als een van haar favoriete apps, terwijl dit bij de mannen op 28 procent blijft steken. WhatsApp is bij mannen net iets populairder (29 procent). Apps als Wordfeud, Hyves, Appie en spelletjes zijn onder vrouwen duidelijk populairder dan onder mannen. Bij mannen geldt dat meer voor apps als AD, Teletekst, LinkedIn en Gmail.
Tussen generaties zijn er ook verschillen. De groep jonger dan 25 gebruikt veel meer apps gerelateerd aan social media zoals Facebook, Hyves, en Twitter. Ook Angry Birds en Draw Something doen het goed. Bij de groep onder de 35 jaar zien we functionele en informatieve apps relatief beter scoren ten opzicht van andere generaties. Denk hierbij aan apps van de banken, Nu, NS en 9292ov. Bij de groep tussen de 35 en 50 jaar zien we het functionele gebruik nog sterker terug en tegelijk zien we deze groep minder gebruikmaken van de populaire apps als Facebook, WhatsApp en Twitter. Onder de groep 50 plus zijn naar verhouding Wordfeud, Buienradar, Weer en Google populairder.
Arbeidsmarkt gerelateerde apps
Apps en mobile worden steeds belangrijker in de manier waarop we met elkaar communiceren. Ook als het gaat om werving. Veel vacatures worden via social media doorgezet en vervolgens mobiel gelezen. Belangrijk is dus dat deze informatie op de juiste manieren gelezen kan worden. Een app of een mobiele website is daarin steeds meer randvoorwaardelijk. Wanneer op dit moment gekeken wordt naar de meest favoriete apps van actieve baanzoekers en baanwisselaars, dan komen daarin nog geen arbeidsmarktgerelateerde apps terug. Alleen LinkedIn vertoont een verhoogde populariteit onder actieve baanzoekers.
'Toch is de impact van mobile op de arbeidsmarkt vermoedelijk groter dan we nu al kunnen meten', zegt Geert-Jan Waasdorp, oprichter van de Intelligence Group. 'Werkgevers zouden eens in de webanalytics moeten kijken hoeveel vacatures nu al mobiel worden bekeken. Ik denk dat velen verbaasd zullen zijn en tegelijk dit als een kans moeten zien om bijvoorbeeld een mobiele site te ontwikkelen.'
Top tien apps
1. Facebook (37 procent)
2. Whatsapp (32 procent)
3. Nu (16 procent)
4. Wordfeud (16 procent)
5. Twitter (15 procent)
6. Telegraaf (5 procent)
7. Buienradar (5 procent)
8. Rabobank (4 procent)
9. ING (4 procent)
10. Angry Birds (3 procent)
Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 per kwartaal door Intelligence Group afgenomen wordt onder ruim vijfduizend unieke respondenten. Op jaarbasis worden minimaal twintigduizend personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking. De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend.
Citaat uit het artikel: apps van de Nederlandse beroepsbevolking (….)
een paar kanttekeningen:
whattsapp is populair omdat het dure sms verkeer er mee omzeilt wordt,
linked in wordt niet genoemd in de ranking, maar word in de zakelijke omgeving (beroepsbevolking?) zeer veel gebruikt,
Daarnaast lopen informatieve en non-informatieve apps door elkaar heen en maakt dat o.a. de ranking vreemd en inconsistent. Het lijkt er meer op dat de antwoorden voor niet en wel beroepsbevolking gemixed zijn.