Kenniscentrum Ecabo meent dat er misleidend bericht wordt over ict'ers op mbo-niveau die werkeloos thuis zouden zitten. Zij waarschuwen jongeren, ouders en decanen voor misleidende berichten. Wel zegt het kenniscentrum hier direct bij dat de kans op een baan in de ict enorm verschilt per opleiding.
Onlangs deden GroenLinks-kamerlid Tofik Dibi en FNV Jong-voorzitter Dennis Wiersma uitspraken over de baankansen voor mb-ict'ers. Zij schetsten het beeld dat er voor alle ict-opleidingen op mbo-niveau een negatief arbeidsmarktperspectief is. Die interpretatie is volgens Ecabo niet correct en zorgwekkend. Eerder dit jaar bekritiseerde Ecabo ook de 'Keuzegids onderwijs mbo-opleidingen' voor het schetsen van een ongenuanceerd beeld voor ict'ers.
Op één hoop gegooid
Eerdere berichten zijn volgens Ecabo gebaseerd op cijfers van onder andere het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). Daarbij zijn de cijfers van het mbo, hbo en wo volgens het kenniscentrum op één hoop gegooid. Vervolgens wordt vraag en aanbod tegen elkaar afgezet en voor ict is de conclusie getrokken dat het aanbod groter is dan de vraag op de arbeidsmarkt. Dat klopt volgens Ecabo, wanneer alles bij elkaar wordt opgeteld. Het kenniscentrum kijkt echter specifiek per opleiding en ziet dan een enorm verschil. De ict-branche in zijn geheel is volgens Ecabo te omvangrijk en gedifferentieerd om in één adem te noemen met 'baankans'. Dat wordt hier wel gedaan en zorgt volgens het kenniscentrum voor een misleidend beeld.
Ecabo moet toegeven dat in Nederland het perspectief inderdaad ongunstig is voor gediplomeerden van ict-opleidingen op mbo-niveau 2 en -niveau 3. Het gaat hier om medewerkers ict en medewerkers beheer ict. Ecabo meent echter dat voor de mbo-ict-opleidingen op niveau 4 de perspectieven juist gunstig zijn. Hierbij gaat het om ict-beheerders, applicatieontwikkelaars en netwerkbeheerders. Uitzondering is volgens Ecabo dan weer de opleiding Particulier digitaal onderzoeker, niveau 4.
Hallo Vincent,
Dat helpdesk niveau 2 is klopt niet helemaal. Misschien een 1e lijnshelpdesk met een uitvraagscript (daar heb je in mijn ogen niet eens een opleiding voor nodig!), maar de meeste ICT-ers (niveau 3 en 4) beginnen hun carriere op de helpdesk, omdat je met veel problemen in aanraking komt en met name kan werken aan je “soft-skills”, hoe communiceer ik met mijn klanten? Wat doe ik met problemen? Moet ik het opschalen? enz. Een helpdesk is uitdagender en moeilijker dan je denkt als beginnende school verlater!
Ik ben ook van mening dat een netwerkbeheerder NIET zonder helpdesk ervaring kan (2e lijns). Ik werk zelf bij een bedrijf momenteel waar UITSLUITEND HBO ICT-ers mensen op de helpdesk zitten, omdat wij 102 applicaties ondersteunen!
Deze gedachte leeft bij veel school verlaters dat een helpdesk minderwaardig is, of slecht betaald. Ik kan je zeggen dat ik toch een ruim modaal salaris heb 😉 . Iemand die ik kan dacht hetzelfde als jou. Hij heeft bij ons een kans gehad als netwerkbeheerder, maar kreeg na 1 week al te horen dat hij wel kon blijven, maar dan terug gezet zou worden naar de helpdesk omdat hij gewoon te weinig ervaring had (een ROC bereidt je veelste weinig voor op het bedrijfsleven).
Bij een helpdesk (afhankelijk van het bedrijf) kan je uitstekend doorgroeien als je je certificaten haalt (bijv. MCSA of MCSE). Veel detacheerders nemen je ook niet aan als systeembeheerder zonder dat je ervaring hebt opgedaan als helpdeskmedewerker, omdat je je als systeembeheerder moet kunnen inleven in de klachten/problemen die een helpdeskmedewerker binnen krijgt… Dat kan je aanzienelijk beter als je er ervaring mee hebt.
Ik loop inmiddels lang genoeg mee in deze wereld en neem van mij aan, beginnen op een helpdesk (ook voor een lager loon) is een prima start. Met deze crisis kan je als MBO niveau niet verwachten dat ze je als systeembeheerder aannemen voor een hoog loon (die tijden zijn voorbij). Er zijn immers genoeg ervaren helpdesk medewerkers beschikbaar met certificaten die ook dit werk willen doen… Trust me, de bedrijven waar ik heb heb gezeten (meer dan 7) nemen liever iemand aan met ervaring op een helpdesk dan een school verlater met niveau 4…
Her overweeg je carriereplan, het zal je een hoop opleveren! Je geeft aan dat die functies uitbesteed worden. Dat klopt ook, vaak aan detachereerders! Een prima start van je carriere, maar ook hier zal bijna iedere detacheerder je eerst op de helpdesk neerzetten. Heb je je daar bewezen en je certificaten gehaald? Dan kan je vanzelf doorgroeien naar een netwerkfunctie!
Hoi Ferry,
Dus als ik het goed begrijp, had ik al op MBO niveau 2 moeten stoppen met studeren en dan via detacheerder moeten gaan werken. Via die detacheerder kon ik mij dan opwerken naar netwerk/systeembeheerder.
Dus heb eigenlijk 2 jaar(te lang) voor niks op school gezeten.
De opleiding/certificaat krijg je dus van de detacheerder.
Mijn ICT carriere begint en eindigt op een helpdesk.
Ik heb een vraag ik heb de certificaat ICT gebruik 2 behaald bij een beveiligers opleiding nu vraag ik me af of daar niet mee kan instromen bij bijvoorbeeld n3 ? Want ik heb ergens gelezen dat dat certificaatje geluk is aan servicemedewerker.