Het aantal vacatures binnen de it-branche bevindt zich op een historisch dieptepunt, zo kopten enkele toonaangevende it-publicaties onlangs. Toch zijn er ook veel it-bedrijven die nog steeds nieuwe medewerkers zoeken. Er blijkt een flinke mismatch te bestaan tussen vraag en aanbod op de it-arbeidsmarkt.
Het ligt voor de hand te denken dat it-bedrijven met vacatures hun openstaande posities eenvoudig kunnen invullen. Niets is minder waar. Hoewel vacatures veelal talloze sollicitaties opleveren, blijkt het aantal daadwerkelijk geschikte kandidaten voor een functie vaak bijzonder laag. Reden daarvoor is een mismatch tussen vraag een aanbod. Er wordt momenteel voornamelijk gezocht naar hoogopgeleide it-professionals met kennis en ervaring met de nieuwste technologieën. Die up-to-date kennis is iets dat veel kandidaten eenvoudigweg ontberen.
Betere afstemming
Dit is een zorgwekkende ontwikkeling, want de consequentie hiervan is dat de it-bedrijven die momenteel nieuwe medewerkers zoeken met z'n allen vissen in de bijzonder kleine vijver van mensen die wel het juiste profiel en de juiste kennis hebben. Daarnaast lopen er talloze werkeloze ict'ers rond die maar moeilijk aan de bak kunnen komen. Daarom moet de Nederlandse overheid flink gaan investeren in innovatie.
Op de eerste plaats moet er binnen het it-onderwijs veel meer aandacht komen voor de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daarnaast moeten ook bedrijven eerder de overstap wagen naar de nieuwste ontwikkelingen en hun mensen trainen in de toepassing daarvan. Het directe gevolg als deze zaken niet gedaan worden, is dat Nederland nog verder achterop raakt als kenniseconomie en bedrijven straks gedwongen zijn om specialisten met de juiste kennis en ervaring uit het buitenland te halen.
Daarnaast zou het goed zijn als het bedrijfsleven en het onderwijs (hogescholen en universiteiten) nauwer met elkaar gaan samenwerken om zo tot een betere afstemming te komen van het onderwijs op de behoeften van de markt.
Alleen als vraag en aanbod van it-professionals op de juiste manier op elkaar worden afgestemd, stellen we als it-organisatie onze eigen toekomst veilig en vergroten we de carrièrekansen van ict-specialisten in eigen land.
@Pascal @Maarten Oberman
Als je wilt dat het it-onderwijs aandacht besteedt aan de nieuwste technologische ontwikkelingen dan weet je dat energie per definitie in achterhaalde cognitieve vaardigheden
gestopt wordt.
Bovendien is het de vraag of die nieuwste ontwikkelingen een verbetering inhouden. Katalysatoren versus lean-burn-technologie,
dos versus cpm, sterlingmotor versus stoommachine. Via de waan van de dag verklaren zelfbenoemde managers in politiek en bedrijfsleven dat energieopwekking x een stralende toekomst
belooft en dat olijfolie dik maakt en margarine gezonder is voor de export van met water verdunde boter.
Het enige waar een handelsland als Nederland zelden in achter loopt is voorkennis en dat wordt in handen van de ´verkeerde´ partijen streng bestraft.
Waar Nederland, na Thorbecke, een voorsprong in had was open nderwijs van een goede kwaliteit, omdat denken werd gestimuleerd. Ons land was koploper omdat talent buiten de heersende klasse toegang kreeg tot hoger onderwijs waar naast kennis verwerven
sommigen werden uitgedaagd tot denken. Nederland blonk uit in wetenschap en techniek met vele nobelprijzen.
Slechts in de jurische sector bleef de regentenklasse op grond van klinkende namen sterk vertegenwoordigd. Dit zien we overigens terug in de kwaliteit van rechtsspraak, landsbestuur, bepaalde
resten van verzuiling binnen het politieke bestel en… de
hbo-raad.
Onderwijs moet uit de pootjes gehaald worden van de malthusiaanse kaasmuizen die scholen zien als ondernemingen met een winstoogmerk op korte termijn en teruggeven worden aan studenten die uit
nieuwsgierigheid en passie een vak kiezen.
Het leren van een vak, ook HR, vanuit de visie op een economisch mooi toekomstperspectief is de weg naar het verdwijnpunt.
Zal het probleem van de personeelwervers naar ´deskundigen´ een stip op een horizon worden?
@Onno,
leuke tekst van je! maar mag ik een wat abstractere bijdrage doen aan je kennis op communicatiegebied, zo ja kijk dan even op http://www.communicatie-infrastructuur.nl ……
@maarten,
Bedankt voor je link met de Gipsy Swing.
Het maakt mij nieuwsgierig };-)
Communicatie heeft veel aspecten: van Shannon tot bodylanguage.
Net bij zoveel impasses werkt het twee kanten op. Recruiters zouden beter kunnen meelopen met een inhoudelijk deskundige indien zij geen “verstand” hebben van de gevraagde terminologie. Daarentegen zijn ICT-ers (waaronder ikzelf) ook beter af als zij meegaan met de technologie. Je kunt het (vind ik persoonlijk) niet veroorloven om een jaar niks te doen, dus geen boek lezen, of geen conceptuele verdieping/verbreding. Of erger nog: een jaar lang niks hobbyen in de avonduren. Tenzij je het prima vindt om in een hoekje ergens op een afdeling te zitten zonder druk van buitenaf (maar ook dan val je een keer buiten de boot).
Geen enkele job/opdracht sluit perfect aan op mijn CV, maar ik ben wel bereid om te leren, en dat lukt ook altijd. Het is ook een attitude die je dient te hebben om jezelf als ICT-er niet obsolete te maken.