Het aantal vacatures binnen de it-branche bevindt zich op een historisch dieptepunt, zo kopten enkele toonaangevende it-publicaties onlangs. Toch zijn er ook veel it-bedrijven die nog steeds nieuwe medewerkers zoeken. Er blijkt een flinke mismatch te bestaan tussen vraag en aanbod op de it-arbeidsmarkt.
Het ligt voor de hand te denken dat it-bedrijven met vacatures hun openstaande posities eenvoudig kunnen invullen. Niets is minder waar. Hoewel vacatures veelal talloze sollicitaties opleveren, blijkt het aantal daadwerkelijk geschikte kandidaten voor een functie vaak bijzonder laag. Reden daarvoor is een mismatch tussen vraag een aanbod. Er wordt momenteel voornamelijk gezocht naar hoogopgeleide it-professionals met kennis en ervaring met de nieuwste technologieën. Die up-to-date kennis is iets dat veel kandidaten eenvoudigweg ontberen.
Betere afstemming
Dit is een zorgwekkende ontwikkeling, want de consequentie hiervan is dat de it-bedrijven die momenteel nieuwe medewerkers zoeken met z'n allen vissen in de bijzonder kleine vijver van mensen die wel het juiste profiel en de juiste kennis hebben. Daarnaast lopen er talloze werkeloze ict'ers rond die maar moeilijk aan de bak kunnen komen. Daarom moet de Nederlandse overheid flink gaan investeren in innovatie.
Op de eerste plaats moet er binnen het it-onderwijs veel meer aandacht komen voor de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daarnaast moeten ook bedrijven eerder de overstap wagen naar de nieuwste ontwikkelingen en hun mensen trainen in de toepassing daarvan. Het directe gevolg als deze zaken niet gedaan worden, is dat Nederland nog verder achterop raakt als kenniseconomie en bedrijven straks gedwongen zijn om specialisten met de juiste kennis en ervaring uit het buitenland te halen.
Daarnaast zou het goed zijn als het bedrijfsleven en het onderwijs (hogescholen en universiteiten) nauwer met elkaar gaan samenwerken om zo tot een betere afstemming te komen van het onderwijs op de behoeften van de markt.
Alleen als vraag en aanbod van it-professionals op de juiste manier op elkaar worden afgestemd, stellen we als it-organisatie onze eigen toekomst veilig en vergroten we de carrièrekansen van ict-specialisten in eigen land.
Beste Emmely,
Wat er ook bij verteld moet worden is dat die “hoog opgeleide” ICT’er voor 25 euro per uur aan de bak mag, maar omdat er 2-3 recruitment cowboys tussen zitten deze persoon voor 80 euro p/u bij de klant wordt weggezet en dus allemaal uit die trog willen vreten.
Recruiters doen alles met korte termijn politiek snel wegzetten en snel geld.
Jammer dat de klanten hier nog steeds niet doorheen prikken de recruiters zijn de hele ICT/ZZP markt aan het vern**ken.
Dat is de realiteit jullie zogenaamde “marktonderzoeken” en “studies” ten spijt, en het schaap met de 5 poten heeft nooit bestaan.
@Pascal: Dat is ook een van redenen waarom ik altijd incognito reageer. Je weet nooit wie de reacties leest, hoe deze die interpreteren.
Over de waardering van reacties, ik ben bang dat Computable meer een nieuwssite is die IT informatie toetst en doorgeeft, dan dat het een redactie heeft vol met mensen met een hele diepgaande IT achtergrond.
Bij de Tweakers.net site kunnen alle mensen modereren. Dat werkt ook niet omdat de massa juist minder weet, dan de enkele specialisten die daar zitten.
On-Topic: Ik ben bang dat de markt er zelf een zooitje van gemaakt heeft. Zoals Ferry Klassen aangeeft, ergens binnen komen met hele zware papieren om te horen te krijgen dat je een simpel papiertje moet halen waarvan de markt overspoelt is.
MCSE-er Linux/UNIX leren – Lastig
Linux/UNIX-er MCSE leren – Eenvoudig
Om het even in het absurde te extrapoleren je gaat een vliegtuig piloot niet leren om vrachtauto te rijden. Door dit wel te doen maakt de piloot zijn vlieguren niet en vervalt zijn brevet.
@John:
Je hebt gelijk! Dat stuk heb ik niet goed gelezen.
We kunnen het wervingsproces indelen in twee fases: 1)verworden van de behoefte, eisen, criteria `s etc en 2)ontvangen, beoordelen en terugkoppelen van de juiste reacties aan de opdrachtgever.
Het eerste deel kunnen we uitvoeren zoals jij het voorgesteld hebt “ samen met HR en inhoudelijke mensen ” (dan vraag ik me af waarom de HR-persoon van het bedrijf en de betreffende techneut dit samen niet kunnen!)
Maar bij het tweede deel wanneer je als externe bureau de reacties binnen krijgt en zelf geen kennis van het product hebt (daar had je in de vorige fase die techneut voor) hoe ga je deze beoordelen om dit vervolgens als de juiste match aan de klant terug te koppelen? Hoe vind je de juiste match tussen al die reacties als je zelf geen enige kennis en ervaring met het product hebt? Of ga je je personeel als externe bureau specialiseren in een aantal producten om deze laatste fase ook professioneel af te ronden!?
Dat dit artikel een discussie teweeg gebracht heeft, heeft ook niks te maken met de inhoud en de waarde van dit artikel. Als je op deze site zoekt dan zie je dat dit soort luchtige onderwerpen ook in het verleden flinke discussies veroorzaakt hebben (tijd geleden was er een discussie over certificering van IT`ers).
Jammer dat er tijdens de zomervakantie niet zo heel veel blijkt te zijn veranderd hier. ‘Sabeltje Sabeltje’ troef.
A. de auteur heeft een punt.
Jammer dat auteur niet bij machte was een goed antwoord te formuleren op het punt dat zij heeft gemaakt.
Vraag en Aanbod.
Al meer dan twintig jaar roep ik ‘expert aan tafel’ wanneer het werving en selectie betreft. De reden hiervoor is heel erg eenvoudig. HRM en +75% van de recruiters hebben geen intrinsieke kennis om door te vragen bij professionals die men voor een sollicitatie uitnodigt.
Helderheid en Transparantie
Beide voornoemden bezitten zelfs na deze twintig jaar nog niet de basale beginselen van ‘decent recruitment’ omdat men domweg de vertaalslag niet weet te maken tussen de vragende partij en de leverende partij. Ik besef me in deze wellicht op gevoelige teentjes te stappen maar wie de schoen past ……..
Werkelijk Kennis en Waarde van een Professional
De werkelijke waarde van een Professional bestaat uit de cumulatie van opleiding, opgedane kennis en ervaring en ……….. ‘Latente Vaardigheden’……
Er zijn in heel Nederland hoogstens drie methoden, alle drie volkomen buiten de 99% aan assessment methoden momenteel door velen tot walhalla verheven.
Lees in deze voorgaande even dat de kans op een mismatch onder de huidige conventies en gebruiken >70% bedraagt. Dat betekend dus dat de kans groter is de juiste kandidaat niet te kunnen vinden dan wel. Ik verwijs in deze even naar de hausse aan ‘stellingen’ te roepen de juiste kandidaten maar niet blijken te kunnen vinden. (DUH!)
In deze heb ik meermaals naar voren gebracht dat wanneer men de juiste kandidaat niet weet te vinden, dit een professionele lacune is van de zoekende professional of ……… men heeft niet de sociale vaardigheden een klant nee te durven verkopen.
We kunnen er een hele discussie aan wijden maar botweg komt het neer op enkele zeer basale en eenvoudige principes. Kun je je niet aan die principes committeren dan krijg je domweg dit soort artikelen.
Fnuikend als je beseft dat er een flinke generatie rücksichtslos aan de kant kon worden gezet onder om het even welke noemer of vingerwijzing. Dat brengt mij tot een hele eenvoudige conclusie.
– Kennis en Ervaring dump
Wanneer je kennis en kunde van Sr.’s de deur uit werkt omdat….. het crisis is en … omdat de schaap met de zes poten voor niets bij u kan komen werken….. omdat u blijft zoeken naar een goedkoper alternatief en daarom bij aanstelling een vacature gewoon in leven houd …… omdat u zaken anders neerzet dan de realiteit…..????? Soort zoekt soort was het toch? Als je uiteindelijk met pinda’s wil betalen, krijg je aapjes. Dan….. niet zeuren……
– Goed serveren is een kunst
Het zijn niet HR en recruiters die de markt beheersen maar de klant die een professional zoekt. Gelukkig dringt deze eenvoudige wetmatigheid steeds vaker door tot managers die goede weldenkende professionals zoeken. Ik zie steeds meer vragen voorbij de reguliere kanalen gaan omdat men beseft dat je voor kennis en ervaring best wel iets mag betalen.
– ZZP Gekte op zijn retour
De idiotie dat iedereen maar ZZP-er zou moeten worden zoals een Donner en een Wellink en Wientjes maar kweelden is duidelijk op zijn retour. Het trio heeft puissant voor zichzelf weten te zorgen en hebben tot in lengte van dagen geen last van de markt en de enorme schade die zij hebben veroorzaakt.
Bottom line
Automatiseren, in al zijn facetten, is niets meer en minder dan besparen door repeterende en wederkerende handelingen automatisch te laten verlopen zodat winst door tijd en materiaal kan worden bewerkstelligd.
Als men dit niet wil inzien, dan is dat tegelijkertijd de grootste bron van de miljardenschade die men het bedrijfsleven en de IT heeft kunnen toebrengen.
Enfin, Ik hoef de rekeningen van zoveel impotentie en idiotie niet te betalen.
In de computerwereld is ook een veelheid van talen en systemen laat staan toepassingsgebieden dat het bijna onmogelijk is om een exacte match te hebben. Ik denk dat het match proces misschien wat aangepast moet worden, het is niet alleen maar afvinken. Mauwerd schrijft hier over zijn ruime ervaring en dan is het heel goed mogelijk om aan het werk te gaan met een taal of systeem waar je geen uitgebreide werkervaring mee hebt. Of het nu oude of nieuwe talen of technieken zijn. Het is in regel toch meer van hetzelfde maar dan even anders. Bovendien is vaak niet de gebruikte taal of systeem het probleem maar eerder wat er mee gemaakt is, om dat te begrijpen. Voor iedereen die met zijn neus in techniek zit is dit herkenbaar.
Probleem is ook nog dat dit vak vervuild wordt door hypes die zich om de paar jaar vernieuwen. Dat tilt het vakgebeid naar een nog hoger abstract niveau wat de helderheid niet ten goede komt. Terwijl met het met dit soort hypes vaak oude wijn in nieuwe zakken is. If-then-else maar dan even anders. Ook daar zal een recruiter doorheen moeten kijken.
Overigens, ik las hier een stuk over de cloud. Zou iemand mij eens kunnen vetellen wat dat is? Misschien een scrum sessie over beleggen? Nou ja, dat niveau dus komt het vakgebied niet ten goede.
Mooi verhaal Onno.
Iedere IT’er en zeker iedere informaticus hoort dhr Dijkstra te kennen.
Wat het artikel betreft kan je de schrijfster gelijk geven maar daarmee doe je de IT in zijn algemeenheid tekort. Iedere IT’er weet dat de IT constant aan het veranderen zijn. Vaak is het meer oppervlakkig dan je zou denken want zoals al eerder opgemerkt is het vaak oude wijn in nieuwe zakken.
Dat neemt niet weg dat er belangrijke ontwikkelingen zijn in IT land maar het is als je je vakgebied een beetje kent en bij houdt nog steeds overzichtelijk.
Daar is het dan ook waar bedrijven een denkfout maken door te eisen op basis van certificaten en ‘bewezen’ kennis. Wat dat betreft zien ze de grote groep mensen over het hoofd die ervaring hebben en relatief eenvoudig de relevante aanvullende kennis kunnen bijspijkeren.
Daarmee vergroot je de vijver waarin je kan vissen en dan heb je ook meer keuze om gemotiveerd iemand te vinden. En als je het nog slimmer aanpakt dan zorg je dat je een team samenstelt elkaars zwakke punten aanvult. (Bijv. de half autistische ontwikkelaar met een praatgrage designer en een beheerder met een zakelijk inzicht.)
Vaak wordt helaas toch de makkelijke weg gekozen waarbij de zoekenden zo weinig mogelijk moeite willen doen om het schaap met zoveel mogelijk poten voor zo weinig mogelijk salaris te kunnen strikken.
Wat dat betreft wil ik de schrijfster van dit artikel op het hart drukken dat als je aan de ‘verkeerde’ kant staat van dit alles je niet echt blij wordt als er zo over geschreven wordt. Wat dat betreft neemt überhaupt de animo steeds meer af om nog in de IT actief te blijven. Niet vanwege het vak zelf maar meer vanwege de totaal schrijnende randverschijnselen die het verpesten.
“een mismatch tussen vraag en aanbod” ? Heeft dat niet iets met prijs te maken? Natuurlijk krijg je voor 2000 euro bruto/maand geen ervaren en goede IT-er. Betaal gewoon beter en de mismatch is weg. Een inkoper van Yacht (HBO met 2 jaar ervaring) mag wel 80 euro/uur kosten en een IT-er met 5 jaar ervaring voor 100 euro/uur is ineens te duur.
@Technicus, dat vermoedde ik al, en bij meer mensen alhier.
Ik ben vrij gemakkelijk terug te vinden maar voor mij hoeft dat ook niet speciaal.
@Wim de Bok,
Ik leef gelukkig in een ICT wereld waar je weinig opschiet met al die gebakkenlucht prietpraat.
Ik ken de termen slechts uit de bladen maar ga me echt niet verdiepen in diverse soorten agile oplossingen. Bestudeer liever een oplossing voor een technisch probleem.
Even een ander punt: Als het nou echt zo is dat het ICT-profesionals aan kennis ontbeert,
zijn zij dan nog wel ICT-profesional ?
Zolang de halve overheid en diverse andere organisaties zich laten afschermen door “mantelpartijen” zal het nog wel even zo door gaan op de markt dat kwaliteit niet als eerste naar voren komt, maar wel de prijs. Een HR’er kan daar weinig of niets aan bijdragen of afdoen.
Wie 30 jaar geleden zijn rijbewijs haalde deed dat toen het gros van de auto’s nog geen automatische airco of volledig geautomatiseerd motormanagementsysteem had, noch ABS, airbags of anders technisch vernuft. Inmiddels is dat allemaal standaard op datzelfde gros.
Zou iemand die nu zijn rijbewijs haalt beter kunnen autorijden dan iemand die dat 30 jaar geleden deed?
Als we de denkwijze van recruiters en bedrijven zouden volgen dan is dat wel het geval.
ICT is niet wezenlijk veranderd de afgelopen jaren. De meeste principes (werking, inrichting, toepassing en gebruik) blijven gelijk, waarbij voor de meeste zaken geldt dat alleen de onderliggende technologie is verbeterd en daarmee zaken als snelheid, capaciteit en toepassingsmogelijkheden. Maar wie nu een diploma haalt is daarmee niet per definitie beter (af) dan een ICT’er met jarenlange ervaring. Sterker: jarenlange ervaring (analoog aan rijvaardigheid) is eerder een garantie dat men in staat is de juiste beslissingen te nemen en de juiste dingen te doen waarbij men heeft geleerd zich (snel) aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Maar ervaring kost geld. Helaas heeft de recente crisis nog onvoldoende impact op denkwijze van bedrijven en de daarmee samenhangende werkwijze van recruiters. Men hoopt (nog steeds) op snel geld en kiest voor “jong” en “hoogopgeleid” waarbij het er soms op lijkt dat dit een excuus is voor korte termijn besparing die wordt uitgelegd als direct rendement.
Ervaren ICT’ers leveren op korte termijn misschien geen besparing, maar uiteindelijk wel meer rendement en dat wordt te vaak ‘vergeten’. De ervaring van de gemiddelde ICT’er die zich niet met technologische ontwikkeling bezighoudt (maar eerder met de inzet ervan en met het verbeteren of ontwikkelen en benutten van systemen en functionaliteit) is veel waard t.o.v. de minder ervaren jongere die, eerlijk is eerlijk en diploma of niet, gewoon het vak in de praktijk nog moet leren.
Werkgevers en recruiters moeten het verschil leren tussen technologische ontwikkeling en de toepassing en het gebruik ervan. Ze hoeven zich slechts het gevoel voor te stellen dat ze 15 tot 20 jaar na het behalen van hun rijbewijs geen auto meer zouden mogen rijden omdat wordt beweerd dat hun rijvaardigheid evenredig afneemt met de technische ontwikkeling van auto’s.
Geen fijn gevoel hè?