Het aantal vacatures binnen de it-branche bevindt zich op een historisch dieptepunt, zo kopten enkele toonaangevende it-publicaties onlangs. Toch zijn er ook veel it-bedrijven die nog steeds nieuwe medewerkers zoeken. Er blijkt een flinke mismatch te bestaan tussen vraag en aanbod op de it-arbeidsmarkt.
Het ligt voor de hand te denken dat it-bedrijven met vacatures hun openstaande posities eenvoudig kunnen invullen. Niets is minder waar. Hoewel vacatures veelal talloze sollicitaties opleveren, blijkt het aantal daadwerkelijk geschikte kandidaten voor een functie vaak bijzonder laag. Reden daarvoor is een mismatch tussen vraag een aanbod. Er wordt momenteel voornamelijk gezocht naar hoogopgeleide it-professionals met kennis en ervaring met de nieuwste technologieën. Die up-to-date kennis is iets dat veel kandidaten eenvoudigweg ontberen.
Betere afstemming
Dit is een zorgwekkende ontwikkeling, want de consequentie hiervan is dat de it-bedrijven die momenteel nieuwe medewerkers zoeken met z'n allen vissen in de bijzonder kleine vijver van mensen die wel het juiste profiel en de juiste kennis hebben. Daarnaast lopen er talloze werkeloze ict'ers rond die maar moeilijk aan de bak kunnen komen. Daarom moet de Nederlandse overheid flink gaan investeren in innovatie.
Op de eerste plaats moet er binnen het it-onderwijs veel meer aandacht komen voor de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daarnaast moeten ook bedrijven eerder de overstap wagen naar de nieuwste ontwikkelingen en hun mensen trainen in de toepassing daarvan. Het directe gevolg als deze zaken niet gedaan worden, is dat Nederland nog verder achterop raakt als kenniseconomie en bedrijven straks gedwongen zijn om specialisten met de juiste kennis en ervaring uit het buitenland te halen.
Daarnaast zou het goed zijn als het bedrijfsleven en het onderwijs (hogescholen en universiteiten) nauwer met elkaar gaan samenwerken om zo tot een betere afstemming te komen van het onderwijs op de behoeften van de markt.
Alleen als vraag en aanbod van it-professionals op de juiste manier op elkaar worden afgestemd, stellen we als it-organisatie onze eigen toekomst veilig en vergroten we de carrièrekansen van ict-specialisten in eigen land.
Beste Emmely
Zogenaamde mismatch komt misschien ook wel doordat recruiters bingo spelen door wat steekwoorden af te vinken in plaats van wat dieper door te vragen. In laatste opinie had ik het over verschillende soorten kennis en vaardigheden omdat een stapel product certificeringen nog niet gelijk staat aan kunde. Toch worden deze vaak belangrijker geacht dan inzicht en ervaring. Opmerkelijk omdat die papiertjes, mede door de wildgroei steeds vaker gehaald worden met behulp van braindumps.
Dat is net zoiets als je rijbewijs halen via een aantal meerkeuzevragen, je kent de regels maar kunt nog niet sturen. In mijn laatste opinie maak ik dan ook verschil tussen kennen en kunnen door meerdere vormen van ervaring en kennis te onderscheiden. Stellen dat opleidingen niet aansluiten bij de markt is dus maar de halve waarheid want innovatie kun je nu eenmaal niet leren.
Wat u in uw artikel stelt is al vele malen gezegd en bovendien van zodanig algemene aard dat we daar niet zoveel mee kunnen. Vanuit uw professie zou u toch een lijstje moeten kunnen produceren met specialismen en technologische kennis waarmee volgens u de toekomst van de IT arbeidsmarkt in de (nabije) toekomst kan worden veilig gesteld en waar dus qua onderwijs op ingezet zou moeten worden.
Overigens dient niet(alleen) de overheid te investeren in opleidingen, maar vooral het bedrijfsleven zelf. Wel investeren in nieuwe technologie maar niet in de bijbehorende kennis en kunde is ronduit dom. Maar ja, dat kost op de korte termijn te veel geld. Kortzichtigheid en korte termijn visie is nog steeds aan de orde van de dag, helaas.
Daarbij: veel werknemers die verder willen leren moeten dit zelf betalen en in hun vrije tijd doen. En nog erger: werklozen die willen studeren om eventuele achterstand in te lopen worden gekort op hun uitkering omdat ze niet volledig beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
En tot slot, wat niet in uw stukje staat: de mismatch betreft ook (en misschien wel vooral) het gegeven dat de hoogopgeleide ervaren krachten die bedrijven zoeken vooral niet veel ouder dan een jaar of 30 mogen zijn…
De combinatie van deze zaken – korte termijnvisie, een bureaucratisch sociaal stelsel en leeftijdsdiscriminatie – beschouw ik als een veel groter probleem dat bovendien al jaren speelt.
Emmely,
mooier of beter dan Ewout kan ik het beslist niet verwoorden. Ook ik heb te vaak gezien dat werkelijk talent uit de markt ligt omdat zij weinig trek hebben om aan de certificaten onzin te voldoen.
Betere samenwerking met het onderwijs is zeer zeker een issue maar wellicht ook eens hand in eigen boezem steken en zoals Ewout aangeeft eens wat minder op steekworden zoeken maar meer op persoonlijke interviews.
Ik heb in het verleden vaak de indruk gehad dat recruiters en HR-managers vooral bezig waren zichzelf in te dekken. Hoop dat die trend inmiddels wat overgewaaid is.
@ Emmely,
Ik deel je mening dat er teveel generieke IT’ers zijn die diepgaande kennis missen. Daar geef ik je helemaal gelijk in, want dit constateer ik ook bijna dagelijks.
Echter is dit probleem ook terug te zien in de recruiting/headhunters sector. De markt wordt overspoeld door “snelle jongens” die alleen maar aan de plaatsingsbonus denken. En juist bij deze “snelle jongens” ontbeert het aan kennis. Waar door er de “mismatch” snel gemaakt is.
De gemiddelde hedendaagse recruiter laat via een zoekopdracht op Linkedin een paar steekwoorden los en selecteert dan op basis daar van de kandidaten. Met een paar slimme buzz-woorden en een leuk aangekleed Linkedin profiel word je al gauw door zo’n recruiter uitgenodigd. En hier gaat het nu precies fout.
De gemiddelde recruiter/headhunter prikt hier vaak niet door heen omdat het vaak aan kennis en ervaring op het gebied van IT-recruitment ontbreekt. Het selecteren en mogelijk aannemen van een IT’er is heel andere koek als iemand in de zorgsector aannemen. En vice-versa natuurlijk ook.
Vooropleidingen en certificeringen zijn enerzijds belangrijk, maar praktijkkennis/ervaring en referenties/aanbevelingen dienen zoals Ewout ook al aan geeft niet vergeten worden.
Ik wil niet met modder gooien naar alle recruiters, maar het probleem wordt niet alleen door een kennisgebrek van de IT’er veroorzaakt. Zoals ik al aangaf is er ook bij een groot deel van de recruiters/headhunters een flinke kwaliteitsslag te maken. Ook daar lopen nog te vaak generalisten rond.
Emmely,
Je geeft aan:
“Daarnaast moeten ook bedrijven eerder de overstap wagen naar de nieuwste ontwikkelingen“, maar waarom doen ze het niet?
Bedrijven houden op dit moment ict-projecten tegen. Dit komt door de hoge kosten van dit soort projecten en de roi hiervan die vrij ver ligt (vanwege economische ellende)
Een ict-offerte bestaat voornamelijk uit drie delen 1) hardware, 2) diensten, 3)software
Hardware: ik las laatst een artikel over de ontwikkeling op het gebied van hardware en de prijs daarvan. Hardware is nooit eerder zo goedkoop geweest! Je hebt veel keuzes (IBM, HP, Dell, etc) en je kunt deze heel scherp inkopen. Je krijgt ook nog meer voordelen b.v. door het inruilen van je huidige hardware krijg je nog meer kortingen!
Diensten: je kunt tegenwoordig een ict-project tegen een heel scherpe prijs laten uitvoeren. Kijk maar uit dat je je project niet aan de dozenshuivers geeft (Ewout heeft hier een artikel over geschreven) Je krijgt voor je project een zeer gunstig tarief plus het A-team van de betreffende dienstverlener voor je project (want ze willen je als klant behouden).
Software: Hier ligt de pijn! In tegenstelling tot de prijs van diensten en hardware is de prijs van software omhoog gegaan. Je moet zien wat je b.v. voor een virtualisatie-project aan licentie van Microsoft, Citrix en VMware kwijt bent. Door de positie van deze leveranciers heb je alleen een keuze: Take it or leave it.
Gelet op de eerste twee punten, het is nu de juiste tijd voor het uitvoeren van een ict-traject. Maar de onzekerheden brengen de betreffende roi ver weg en houden dit voordeel onzichtbaar voor bedrijven.
Eigenlijk kom ik niet zoveel recruiters tegen die mijn vak (informatica, beheer, development) inhoudelijk begrijpen. Erover babbelen kunnen ze echter allemaal. Ze worden ook steeds jonger en mooier. Tja, zal ook wel door mijn perceptie komen. Ik word ook al dagje ouder. En in ICT land is dat heeeeeel erg. Jong en mooi is trouwens prima. Die recruiters doen hun standaard verhaal. Saai. Goed dat ze er tenminste leuk uit zien in hun mantelpakjes. En jong en ontwetend is meteen lekker goedkoop. Ik zal de vergelijking met andere branches niet maken..
Maar kijk. Ga ik op voor een opdracht met 3 jaar Debian/Unbuntu ervaring dan zeg ik bijv : nou, 20 jaar unix/linux/bsd ervaring. LPI3 certified. 1 jaar ervaring met Ubuntu in enterprise omgeving en jarenlange ervaring met Ubuntu en Debian daarbuiten. Samen met mijn HBO informatica-opleiding ga ik daar vast uitkomen..
Helaas. 3 jaar ervaring vereist in commerciele omgeving en u bent ook erg oud, bijna 45.
Of development : jarenelange enterprise ervaring met Ruby, Perl, Python, CGI, webdevelopment, 3 tier programming frontend/AS/backend. Op alle 3 ook beheer ervaring. Object oriented programming. PHP alleen voor een stichting wat gemaakt. MySQl db tabel uitgebreid en aanmeldingspagina in PHP aangepast met die velden. Dat wilde die stichting graag. Kostte me 2 dagen werk, maar vond ik toch leuk om te doen.
Dan hoor ik iets als : de klant vraagt toch echt commerciele PHP ervaring en kan het geen zak schelen dat je graag dicht bij huis wil werken en daarom bereid bent op tarief in te leveren.
Goed, brood moet op de plank komen. Binnenkort lever ik een webbased tool voor ICT-ers om hun CV door te gooien. Input is de CV + een rijtje trefwoorden (die de klant eist en de recruiter alleen als woord herkent) , output wordt een nieuw CV waar de recruiter naar volle tevredenheid wel 20 maal zn trefwoorden in mag terugvinden 🙂
Ondanks dat het artikel een hoog “oude wijn in nieuwe zakken” gehalte heeft, wil ik er toch op reageren:
– allereerst zou het recruiters en hrm medewerkers sieren zich in de marktspecifieke terminologie te verdiepen. De ICT wereld staat bol van afkortingen en termen die op meerdere manieren te interpreteren zijn. Over de ICT architect is recentelijk al een hele discussie geweest op dit forum. Enkele andere voorbeelden die ik zelf meegemaakt heb:
– Er wordt gezocht naar een SCM-er …. bij de een betekent dit Supply Chain Manager, bij de ander Software Configuration Manager
– Er wordt gevraagd om een configuration manager door een bedrijf in de embedded industrie. Krijg je iemand aangeboden die configuration management deed in een ITIL georiënteerde omgeving.
– Er wordt gevraagd naar iemand met kennis van IP. Wat bedoelen we nu, Internet Protocol, Intelligent Peripheral, Image Processing, Intellectual Property … wie het weet mag het zeggen
Dit zie je deels ook terug in de reactie van Mauwerd: hij heeft wel degelijk relevante ervaring, maar men kan dit niet meer op waarde schatten door gebrek aan domeinkennis.
Ook zie je in het artikel dat er een verschil is in hoe diverse partijen aankijken tegen nieuwe ontwikkelingen. Daar waar een ODG nu al overstapt naar windows 8 (zie elders op deze website) zijn er legio bedrijven die zelfs nog op XP werken, of pas net zijn overgestapt op windows 7. Nieuw is niet altijd beter of efficiënter!
In een omgeving waar de ms-office een hulpmiddel is in plaats van kernactiviteit is het bijvoorbeeld helemaal niet handig als je over moet stappen naar een nieuwe office versie waar alle knoppen en functies weer ergens anders verstopt zitten. Dito met windows zelf. Zakelijk ben ik nog niet zo heel lang over van XP op W7, maar om nu te stellen dat ik mijn werk beter of wat dan ook kan doen met W7 … een duidelijke NEE.
Tot slot het hele verhaal van certificaten. Er zijn veel mensen die zich hier blind op staren helaas. Een certificaat is een stap, maar het kunnen toepassen van de kennis in meerdere omgevingen is voor velen net een stap te ver.
Tot zo ver mijn $0.02
Mijn eerdere opmerkingen zijn weer eens wijslijk niet geplaatst al hadden ze in essentie de zelfde contekts als hierboven door diverse mensen gemeld.
Wat mij vooral opvalt is het ontbreken van enige waarderding van de reacties.
Then again kijk ik even naar de gemiddelde waardering van de ’top 10 reagerende members’ die zie ik dat dat deze (door mij wel zeer gewaardeerde vakgenoten) slechts in een zesjes cultuur leven.
Wat in hemelsnaam verwacht de redactie van computable van ons, willen wij met een mooi rapportcijfer thuis kunnen komen ?
@Mauwerd, gaat lastig worden een regexp te verzinnen die meerdere resultaten op een steekwoord kan creeren 😉
Ik denk dat veel van deze problemen ook indirect veroorzaakt worden door de marktwerking die vele jaren heeft plaats gevonden.
Hoeveel IT detacheringsbureau’s zijn er wel niet die eerst willen dat je je MCSA en MCSE haalt? Ik heb het zelf ook meegemaakt, ik mocht wel wat anders studeren, maar eerst je MCSA en MCSE want dat is het meest gangbaar…
Op die manier veroorzaak je ook dat iedereen te allround is opgeleid. Mijn eerdere Unix en Linux papiertjes waren totaal niet interessant voor dit bedrijf, hun opmerking “wij hebben daar zo weinig aanvragen voor, we willen je graag aannemen en omscholen”.
Zoals hier al eerder is opgemerkt, het gaat de meeste recruiters om het snel kunnen scoren en men denkt dit te kunnen bereiken met de standaard Microsoft modules. Nu de markt blijkbaar aan het veranderen is keert dit zich nu tegen hen…. Ben benieuwd hoe ze dit gat willen oplossen.
Laat ik me eens ‘mild’ uitdrukken in deze…..Om te beginnen; iedereen heeft gelijk(in meer of mindere mate). Uiteraard schieten we hier niets mee op, dit houdt mogelijk deze impasse al jaren in stand. Volgens mij ligt de oplossing niet zo zeer bij de recruiters maar bij de bedrijven(opdrachtgevers)zélf. Als er binnen een bedrijf behoefte ontstaat naar specifieke kennis en ervaring, is het de verantwoordelijkheid van bedrijf zelf om vast te stellen welk ‘profiel’ dit zou moeten invullen. Hier nu ligt al direct een probleem……veel bedrijven zijn niet in staat om goed te omschrijven waar een dergelijk profiel aan moet voldoen.
Mij lijkt het een schone taak om als recruitementbureau in samenwerking met HR én inhoudelijke mensen eens goed vast te stellen waar nu écht behoefte aan is binnen de betreffende organisatie. Laten we nu eerst eens denken in ‘wat’ er opgelost, uitgevoerd of ingevuld moet worden in plaats van direct te denken in allerlei exotische functiebenamingen. Er zijn inmiddels zoveel rollen en functies verzonnen, dat niemand meer door de bomen het bos ziet. Het lijkt bijv. voor de hand liggend dat een projectmanager moet worden ingehuurd als er een ‘projectmatige’ klus moet worden uitgevoerd maar misschien is wel effectiever om een goede medewerker te laten coachen in deze ‘klus’door een externe professional.
Kortom, ik zou als bedrijf met behoefte aan externe expertise en ervaring nu eens een keer gaan investeren in het correct in kaart brengen van waar nu écht behoefte aan is. Als je dat als bedrijf goed op papier hebt, kan er vervolgens gezocht worden naar de juiste persoon voor de juiste klus. Ik weet zeker dat er dan minder mismatch is met wat bedrijven willen en beschikbaar is. Hopelijk worden dan beschikbare professionals weer eens op waarde geschat en gaan recruiters zich realiseren dat een externe professional, die in vaste dienst op een salaris van rond de 120.000 euro p/j (terecht)verdienen niet in te huren is voor een uurtarief van 65 euro……