Logistiek samenwerkingsverband Dinalog gaat gebruikmaken van het QlikView Business Discovery-platform van business intelligence-leverancier QlikTech. De vier partijen die samen Dinalog vormen, Gordian, EyeOn (met zusterorganisatie KeyOn), ArgusI en 12Return, zijn elk gespecialiseerd in een specifiek onderdeel van de logistieke keten, zoals service logistiek, ketenoptimalisatie en reverse logistics. QlikTech-partner Credon verzorgt de implementatie en uitrol van QlikView.
Met QlikView biedt Dinalog klanten een breder inzicht in de gehele logistieke keten, waardoor nauwere onderlinge samenwerking ontstaat en ketenoptimalisatie mogelijk is. Credon ontwikkelde een portal, zogenaamde control towers, waarmee de Dinalog-partners nauwkeurige voorspellingen kunnen doen voor hun klanten uit elk deel van de logistieke keten. Van fabrikant tot retailer, elke schakel in de keten krijgt inzicht in het gedrag van hun klanten en de eindgebruikers.
Waarde toevoegen
'De Dinalog-partners en hun klanten hebben met QlikView niet alleen realtime inzicht in hun eigen data, maar ook in de data van andere partijen uit de logistieke keten', zegt zegt Credon-eigenaar Joris Vastenburg. 'Op basis van voorspellingen kunnen ze sneller beslissingen nemen en waar nodig hun inkoop- en afnamebeleid aanpassen. De oplossing die we Dinalog geboden hebben laat zien hoe we met onze kennis van de logistieke sector concreet waarde hebben toegevoegd aan alle data die voor Dinalog beschikbaar is.'
'Wij wilden een centraal punt creëren waar onze klanten, waaronder enkele grote retailers, beter overzicht en inzicht krijgen in de gehele logistieke keten', zegt Jan Veerman, eigenaar van Dinalog-partner KeyOn. 'In de oude situatie deed een fabrikant voorspellingen voor zijn eigen onderdeel in de logistieke keten en een retailer deed dat ook. Op die manier ontbrak inzicht in elkaars plannen over bijvoorbeeld de voorraad of distributie. Met QlikView krijgen zij nu inzicht in gegevens van de complete logistieke keten, waardoor zij betere beslissingen kunnen nemen om kosten te besparen en de servicegraad aan de eindgebruiker te verhogen. Wij zijn erg tevreden over de mogelijkheden van het QlikView Business Discovery-platform. In de toekomst willen wij de functionaliteiten uitbreiden, zodat we meer gebruik kunnen gaan maken van big data en onze klanten hun data zelf dieper kunnen gaan analyseren.'