Momenteel werk ik aan twee startups. Hierbij ontwerp en verzorg ik de datalaag. Elke applicatie of website heeft met data te maken en deze moet ergens opgeslagen worden.
Vroeger zette je ergens een database neer en zorgde je ervoor dat de website of applicatie met die database kon praten. Al sinds tijden heb ik dat principe achter mij gelaten en doe ik alle dataverwerking via webservices die in feite als een application interface (api) functioneren. Deze tussenlaag is fantastisch!
Ten eerste ben je niet meer gebonden aan bijvoorbeeld alleen een websites. Als iemand anders ook iets met de data wil kan hij met behulp van autorisatie de data raadplegen en eventueel bewerken. Zodoende kun je ook apps maken voor IOS of Android zonder dat je technisch hiervoor iets hoeft te doen. Een ander voordeel is dat je via deze webservice-api ook allemaal business rules af kunt vangen. Als je een record wilt aanmaken moet deze bijvoorbeeld aan bepaalde regels voldoen. Die regel hoeft maar één keer op een centrale plaats gemaakt te worden en kan dan meteen voor alle raadplegende websites en apps afgedwongen worden. Dit principe is zo krachtig dat ik niet eens meer anders wil denken.
Amazon, Microsoft en Google
Zo’n database en webservice opzetten is relatief eenvoudig maar er komt wel van alles bij kijken. Je moet een server inrichten, daarop een webserver plaatsen en deze configureren. Ook moet je ergens de database kwijt en daarnaast is er ook van alles nodig om de veiligheid goed voor elkaar te krijgen. Met de komst van Amazon AWS en Microsoft Azure is dit ook een non-issue geworden. Binnen enkele minuten heb ik het opgetuigd. Even een database aanmaken, wat standaard code plakken in Visual Studio voor de webservice. Op deploy drukken en vijf minuten later heb ik een webservice met database draaien. Als je dit kunstje eenmaal gedaan hebt, is terug gaan naar serverinrichten en al die eerdere stappen gewoon een obstakel geworden. OId Skool.
Maar dit is niet het enige. Deze tekst schrijf ik in Google Docs. Waarom? Omdat het zo heerlijk werkt. Ik kan gewoon typen en als ik in de avond thuis verder wil typen op een willekeurige andere computer of tablet dan kan dat. Verder gebruik ik ook Dropbox die in de basis voor eenzelfde principe zorgt. Tot een jaar geleden gebruikte ik Outlook als mijn e-mail client. Sinds een grote klant naar aanleiding van mijn advies is overgestapt op Google Apps en e-mail volledig via de browser behandelt heb ik die stap ook gemaakt. Ik kijk nooit meer terug.
Nog een kleine noot over Apple. Ondanks dat ik veel hardware van Apple gebruik en IOS, mist Apple op bepaalde vlakken visie. Probeer maar eens iets te delen van je iCloud.
Draagbare media hebben hun langste tijd gehad
Usb-sticks, cd’s, dvd’s, ik koop ze niet meer en gebruik ze niet meer. Muziek luister ik via Spotify. En zelfs een papieren boek heb ik al meer dan een jaar niet aangeraakt, ik lees liever op mijn iPad. Zelfs mijn 60 GB aan foto’s sla ik op in mijn Dropbox. En mijn Dropbox back-up ik gewoon op mijn harde schijf van de computer thuis. Fikt mijn huis af, dan heb ik Dropbox als back-up. Fikt Dropbox af, dan heb ik een backup op mijn harde schijf. Weg met het gehannes van twee draagbare harde schijven die ik om de zoveel tijd omwissel met die van mijn moeder zodat er altijd een fysieke kopie buiten mijn eigen huis bewaard word. Overigens gebruik ik TrueCrypt om zo’n harde schijf te versleutelen.
Besparen met cloud computing
Dit is geen fictie. Dit is mijn dagelijkse gang van zaken en ze hebben allemaal een link met cloud computing. De dingen die ik zelf maak, maar ook de dingen die ik gebruik. En er komt geen arbeid van anderen aan te pas. Al deze diensten is zonder menselijke tussenkomst. Dat is een ongelofelijke hefboom. Hier zit ook de crux als het gaat om besparingen. Het huren van processor kracht, dataverwerking, data en geheugen kost geld, ook bij een cloud computing leverancier, maar juist door menselijke arbeid te minimaliseren en in feite te automatiseren, maakt dit ongelofelijke besparingen mogelijk. Je kunt meer met minder mensen en bepaalde complexe zaken laat je aan een cloud computing leverancier over.
Overstappen op cloud computing is geen big bang, het zijn een serie kleine stappen. Maar pas op, eenmaal gemaakt wil je niet meer terug. Ik zou niet meer zonder kunnen. Ik zou niet meer zonder willen. Verslaafd. Maar één mèt voordelen: Deze verslaving levert geld op en is niet ongezond.
Allemaal prachtig Henri maar je spreekt erg in de ik-vorm, de bring your own cloud visie. En het is heel wat eenvoudiger om een ‘greenfield’ naar de cloud te brengen dan bestaande client-server applicaties die lang niet allemaal web-enabled zijn. Natuurlijk heeft de cloud voordelen en kun je daarmee snel en eenvoudig aan de gang. Keus genoeg tegenwoordig en je brengt al een aantal smaken naar voren zoals Microsoft, Google en Amazon (incl. Dropbox) om data op te slaan, services te maken en functionaliteit (SaaS) af te nemen. Probleem wat ik echter voorzie, en waar ik als gebruiker van de cloud mee te maken heb is hoe we die diversiteit en verspreiding onder controle kunnen houden. Het gaat tenslotte niet om de ik-vorm bij veel organisaties maar de veelvoud in wij. Want er zit nu eenmaal een verschil tussen een ‘consumer’ verslaving en een ‘enterprise’ beleid.
Het is hartstikke mooi dat het installeren van een database, maken van een datalaag en opstellen van wat business regels zo makkelijk gaat. Toch ben ik daar niet zo van onder de indruk omdat dit natuurlijk ook kon in de gewone Client-server omgevingen. Kijkend naar de historie in veel applicatieporfolio’s is dat een reden voor de snelle groei in aantal servers, databases en interfaces. Ontwikkelen, waarbij rekening gehouden wordt met meer dan alleen de functionele aspecten, omvat dan ook wat meer dan het knippen en plakken van stukjes code.
Verder is het onzin om te roepen dat je verslaving geen geld kost want alleen de zon komt voor niets op. Voor het gebruik van alle cloud diensten moet je ook nog steeds een verbinding hebben en zijn alleen de consumer versies met reclame ‘gratis’. Ook de besparing in personele kosten is relatief want zoals je al aangeeft blijven er beheer werkzaamheden die jij nu zelf doet maar normaal uitgevoerd worden door de afdeling IT. Bijvoorbeeld zorgen voor updates, migreren van data en oplossen van incidenten. En laatste nemen door de diversiteit niet alleen maar toe maar worden ook steeds moeilijker op te lossen. De belangrijke vragen als wie, wat en waar zijn nu eenmaal lastiger te beantwoorden als er n-op-n relaties zijn.
Jij zult zelf misschien een heleboel verstoringen op kunnen lossen maar de gemiddelde gebruiker komt vaak niet verder dan de melding: ‘Hij doet het niet!’
Als particulier maak ook ik optimaal gebruik van de cloud en diensten die er vaak gratis beschikbaar zijn. In het bdrijfsleven is het andere koek. Ik was laatst bij een bedrijf die iets wilde testen bij AWS, hartstikke cool, maar wie zijn creditkaart gaan we gebruiken? Als particulier makkelijk, in een bedrijf is dit echt wel wat lastiger.
Het gebruiken en overgang naar Cloud door een individu die alleen een dropbox, een database, een mailserver en een webserver nodig heeft is heel anders dan wat een bedrijf (bijvoorbeeld) met 100-Plus gebruikers nodig heeft. In deze omgeving hebben we het over infrastructuur, veel applicaties, processen, verwevenheden en wetgevingen en nog meer zaken.
Van een Cloud-adviseur verwacht ik een andere benadering dan wat ik hierboven lees!
Reza, Willem, Ewout,
Dit zijn precies de reacties waarop ik hoopte. Veel haakjes en mogelijkheden om op te reageren.
Allereerst Ewout; Ik schreef overigens niet de mijn verslaving geen geld kost, maar dat het me geld oplevert. Het is mijn werk. De verslaving is in lijn met mijn hobby en mijn werk. Een van de grootste fouten die door IT-ers gemaakt worden is dat zij een on-premise omgeving naar de cloud brengen. Dan heb je dezelfde spullen in de cloud met dezelfde problemen, maar nu heb je er ook nog eens een extra laag aan complexiteit aan toegevoegd. Niet efficient en niet effectief en zeker geen besparing. Hooguit wat extra flexibiliteit.
Grote bedrijven kunnen overigens een greenfield creëren. Door namelijk een zusterbedrijf op te zetten zonder legacy en klanten van de legacy organisatie om te zetten naar de nieuwe formule. Dit is een zelfde soort strategie die ik be-oog met webservices. Ook een legacy desktop applicatie heeft een data back-end. Als je daar webservice voor bouwt kun je ineens gegevens consolidiatie tussen legacy systemen geautomatiseerd samenbrengen. Geen geneuzel met dure en moeilijk integratie en eindjes aan elkaar knopen soms zelf met Excel. In een eerder opinie artikel op Computable ( http://goo.gl/FALjb ) werd al gesproken over het lastig beheersen van al die cloud applicaties. Maar met een webservice kun je juist ook een single-sign-on realiseren. Maar nu ga ik teveel in detail.
Dan “dan bestaande client-server applicaties die lang niet allemaal web-enabled zijn”. Juist door een webservice er overheen te leggen kun je niet webbased applicaties webbased maken. Als je dit goed doet kunnen zelfs derden software hierop schrijven en maken en kan de ouderwetse applicatie zelfs op een iPhone functioneren. Dan wordt het een platform. Als je kijkt naar een van de grote manco’s van klassiek denkende bedrijven is dat zij software maken voor de/een organisatie. Tegenwoordig moet je altijd buiten deze kaders denken. Klanten, leveranciers, consumenten moeten juist ook bepaalde aansluiting hebben met die software. Samen werken gaat zo lastig als systemen gesloten blijven.
Overigens propageer ik niet dat alle enterprise organisaties volledig over moeten op cloud computing. Juist dat je dit stapje voor stapje doet en waarvoor het zinvol is. Maar blijven hangen in je legacy is gewoon geen optie.
Willem; Als het gebruiken van een bedrijfscredit card je grootste obstakel is… In een beetje bedrijf is dat zo te regelen hoor. Even informeel pielen kost twee keer niets, en je hebt gewoon free-tiers. Servers die je gratis een aantal uren per maand online kan brengen, dat kun je ook wel even op je privé credit card als dit echt een belemmering is. Voor Microsoft Azure kan je organisatie gewoon een MAP met Cloud gebruiken. Daar zit een “cloud essentials” abonnement in waarmee je best heel wat gratis kan doen.
Reza, maar ook Ewout; Even ‘for the record’ ik realiseer webservices die door heel Europa heen door honderden bedrijven gebruikt worden en webbased software die door duizenden werknemers van bedrijven gebruikt worden. De vlieger van cloud is niet voor grote bedrijven gaat absoluut niet op. GMail en Google Apps is voor de consument, maar zeker ook voor de enterprise organisaties. Universiteiten stappen hierop over, niet alleen met studenten maar ook met medewerkers.
Mijn reactie is wat lang, maar dit zijn echt dingen die gezegd moeten worden. Denk buiten je kaders! Cloud computing is veel breder dan servers en virtualisatie. Ik zit in de nerd hoofdstad Zoetermeer op het nerd hoofdkantoor “Innovatie Fabriek” waar volgend jaar ook de Haagse Hogeschool voor ICT komt. Kom langs en laat je inspireren.
@Henri
Het opzetten van een zusterbedrijf, een nieuwe BV om daarmee een greenfield te maken en klanten daar heen te brengen klinkt niet echt aardig. Net alsof je de eerste vrouw waarmee je vermogen opgebouwd heb aan de kant zet voor een jong hertje;-)
Henri denk je niet dat je werkwijze nadelig kan zijn voor de performance van je database ?
Immers zo’n db-server heeft meestal al een standaard api (bv sql, of iets met xml) die een hoop regelt en in je database kun je vaak ook nog businesslogic inbouwen middels procedures of domweg slimme queries.
Zaken afvangen behoor je eigenlijk in de client te doen (die daarvoor relatief meer rekenkracht ter beschikking heeft)
Waneer je het over een webservice hebt, dan kan dat idd de client zijn die op zijn beurt weer server is voor de webapplicaties.
Dan nog communiceert die webservice weer met ddn DB via de voor die DB geldende gangbare API.
Wat email betreft, ik werk voor een klein bedrijf en wij zijn daar ook naar google mail over gestapt, email is immers niet onze core business (en ik heb een pest hekel aan het onderhouden van mailservers maar dat is een ander verhaal)
Voor een grote organisate met een grote en goede it afdeling zou het wel eens heel anders kunnen uitpakken.
Ik zou niet graag bedrijfsgevoelige informatie onderbrengen bij een organisatie die er vrolijk in zit te neuzen (datamining) voor ons bedrijf maakt dat niet uit, ’te niche’ maar voor een bedrijf met serieuze commerciele belangen lijkt me dat niet echt heel handig.
Waar ik echt op afknap is je opmerking over google docs ‘omdat het zo heerlijk werkt’
Keer op keer lees ik reacties van vakcolega’s over alle misstanden die tot zoveel problemen in de automatisering leiden.
Misstanden die meestal voortkomen uit een gedrag dat je kunt samenvatten als ‘omdat het zo lekker werkt’
Ik hoop echt dat ik er met mijn inschatting over je artikel volkomen naast zit.
@Ewout, zulk een aantrekkelijk voorstel, why blame him !
Ewout; Gelukkig heeft Legacy geen gevoelens 😉
Pascal; Ik wil niet teveel in detail treden over specifieke technieken, maar stuur een berichtje met je e-mail, dan kan ik een en ander nader toelichten.
Wat betreft rekenkracht op clients en logica uitvoeren op de client; ik zie dat echt anders, het is iets wat je juist centraal moet houden zodat het voor meer dan 1 platform geschikt is, en als je kijkt naar web applicaties/sites dan wordt alleen het opbouwen van het scherm lokaal uitgevoerd, en dat is fijn; dan kun je de clients goedkoop, licht en generiek houden en hoef je nooit na te denken over updating en dergelijke.
Universiteiten zitten boordevol “gevoelig” materiaal, toch bieden universiteiten Google aan voor medewerkers (veel) en studenten (heel veel). Dus wellicht is je achterdocht minder relevant of achterhaald of zijn we massaal blind geworden, ik laat dit in het midden.
Dan over Google Docs dat zo lekker werkt. Ik schrijf misschien luchtig, maar ben bloedserieus. Natuurlijk zit er een hele wereld achter waarom ik Google Docs gebruik en heb ik daar best lang en diep over nagedacht, maar ik zal je de belangrijkste reden geven: Kunnen samenwerken over organisaties heen.
De laatste maanden heb ik met veel partijen samengewerkt om ambitieuze doelen te verwezenlijken. Als ik deze samenwerking had moeten doen met het heen en weer sturen van attachments, via fysieke vergaderingen of door allemaal een (tijdelijk) account te maken bij de centrale opdrachtgever had dit veel tijd/moeite/geld/frustratie gekost en geleid tot een langere doorlooptijd. Daarnaast doe ik ook veel met andere partijen. Steeds meer is Google Docs de centrale manier van samenwerken geworden en samen met de Google 2-factor authentication voel ik me veilig in deze manier van handelen. Het zoeken en vinden van e-mails en documenten is absurd krachtig. Daarnaast is het geweldig om te zien hoe je met drie man tegelijk in één document zit te werken.
Ik heb echt mijn best gedaan om Office365 te adopteren, maar het is me gewoonweg niet gelukt. Probeer maar eens met iemand van een andere organisatie iets te delen.
En alsjeblieft! Neem eens een paar uur of een dag de tijd om meer te zien van Microsoft Azure, tik eens “learn microsoft azure” in en volg wat links en kijk wat filmpjes. Let vooral op filmpjes van 2012 of zelfs deze zomer. Dit is echt mind blowing. Easy te learn, hard to master. Azure heeft nu echt mooie oplossingen om de cloud en on-premise naadloos in elkaar over te laten lopen.
Henri bedankt voor je toelichting,
Ik zal je wat later een emailtje sturen.
Azure en Office395 ken ik idd niet, ik ben een die hard unix (tegenwoordig natuurlijk Linux) man en heb aldus de neiging om MicroSoft zoveel mogelijk te vermijden (sorry daarvoor, al heb ik daar duidelijk onderbouwde redenen voor)
Het samen werken waar je het over hebt ken ik wel, Ik ben momenteel bezig met een project waarin het uitwisselen van incompatibele gegevens ook speelt, maar heb daar een prima oplossing voor gevonden.
Hoewel ik heel wat documentatie tik maak ik overigens zelden gebruik van een office pakket. Ik voel mij een stuk meer op mijn gemak met LaTeX (jazeker dat soort lui bestaan nog).
Henri ben je niet heel erg achter op de ontwikkelingen? Office applicaties in de cloud kent iedereen al jaren. ERP en CRM zitten nu in de cloud, door bijvoorbeeld SAP. Inclusief maatwerk en custimizing en interfaces naar bijvoorbeeld legacy. Voordelen zijn pay per use en schaalbaarheid. Dus letterlijk betalen per transactie. En geen technisch beheer meer nodig. Wat je daarmee bereikt is dat vaste kosten worden omgezet in variable kosten.
Het zullen juist de hele grote enterprises zijn die hierop gaan overschakelen.
Er zijn best nog zaken op te noemen die nu niet worden aangeboden in de markt. In feite zijn er geen technische beperking meer.
Als je kijkt naar ICT uitgaven is jouw genoemde office markt maar een heel klein deel van de ICT uitgaven. De grote winst zit in de zware enterprise applicaties. En daar gaat de komende jaren heel veel veranderen