Microsoft-dochter Yammer integreert zijn samenwerkingssoftware met de functionaliteit van Kanjoya, een bedrijf in San Francisco dat pioniert op het terrein van analyse van emoties in Engelstalige Yammer-berichten. Hiermee kan Yammer zakelijke afnemers inzicht bieden in de gevoelens en percepties die leven onder het personeel, gebaseerd op de gesprekken die zij voeren binnen het Yammer-netwerk. In Nederland wordt Yammer onder andere gebruikt door ict-dienstverlener Capgemini.
De online dienst Kanjoya Crane Analytics gebruikt de open api's van Yammer om data op te halen uit Yammer-netwerken en subgroepen. Met de opgehaalde data kan het pakket analyses maken van de stemming onder het personeel binnen een bepaalde afdeling, over een bepaald onderwerp, of binnen een bepaald geografisch gebied.
Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld aanpassingen in arbeidsvoorwaarden aankondigt, kan de hr-manager via het Crane Analytics-dashboard de reacties van werknemers peilen om te zien of de stemming ‘verrast', ‘geïrriteerd' of één van tachtig andere gedefinieerde emoties is. Als de verandering alleen gevolgen heeft voor medewerkers in Europa, kan er met dashboard op de stemming in specifieke landen worden ingezoomd.
Met Kanjoya's Crane voor Yammer kunnen hr-functionarissen analyses maken van de stemming rondom bepaalde zoekwoorden, de stemming in beeld brengen in een grafiek, een zogeheten woordwolk maken met veel besproken onderwerpen en een analyse maken van wie er binnen het netwerk een grote invloed hebben op basis van reacties, lof en likes.
Experience Project
De herkenning van emoties in berichten is gebaseerd op het zogeheten Experience Project, een socialemediaproject van Kanjoya-oprichter Armen Berjikly. Het project bestaat uit een socialnetwerkwebsite waar mensen niet vertellen wie zij kennen, maar wie zij zijn. Op basis van de inmiddels ruim tien miljoen bijdragen van gebruikers worden Engelse uitdrukkingen en woordcombinaties gekoppeld aan emoties. De dienst is niet beschikbaar in andere talen dan Engels.
De integratie met Kanjoya Crane is per direct beschikbaar voor alle gebruikers van Yammer Enterprise. Yammer Verified Administrators kunnen zich aanmelden voor een gratis Crane-account van dertig dagen. Daarna is de prijs afhankelijk van de uitgebreidheid van het dashboard, zoals het aantal landen en afdelingen dat is opgenomen.
“Met Kanjoya’s Crane voor Yammer kunnen hr-functionarissen analyses maken van de stemming rondom bepaalde zoekwoorden, de stemming in beeld brengen in een grafiek, een zogeheten woordwolk maken met veel besproken onderwerpen en een analyse maken van wie er binnen het netwerk een grote invloed hebben op basis van reacties, lof en likes.”
Dit zal vast technisch heel knap zijn, maar ik word hier toch behoorlijk zenuwachtig van. Buiten de nare gevolgen die foute conclusies hier tot gevolg hebben, betekent dit vooral dat Yammer-gebruikers op bewogen momenten weer ná (of tijdens) het werk zullen gaan mailen/whatsappen/sms-en of ouderwets bij de koffie-automaat staan.
Spionage van medewerkers: iedereen weet dat het kan gebeuren, en je hoort jezelf netjes te gedragen, maar als het zo ver gaat.
Om een goede film uit de jaren tachtig te citeren: “I’m not paranoid; all my fears are real.”
Een heel eenvoudige en goed werkende methodiek om de stemming te peilen is om eens met de mensen praten. HR mensen die zich in een hok opsluiten en zich laten informeren door dit soort systemen kunnen we namelijk beter weg automatiseren, deze overhead heeft nut en functie namelijk dan compleet verloren.
Naast verbale communicatie is er namelijk ook de non-verbale communicatie, de lichaamstaal die vaak meer zegt dan woorden in sociale media.