Binnen en buiten bedrijven zullen groepen mensen altijd samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken. De ict-sector, en met name de huidige cloud-ontwikkelingen, hebben dit samenwerken alleen maar eenvoudiger, efficienter en effectiever gemaakt. Maar mensen kunnen ook onderdeel uitmaken van meerdere groepen die op verschillende vlakken samenwerken. Dan kan het zelfs tegen je gaan werken
Collaboratie software, ook wel groupware genoemd, heeft tot doel samenwerken te vereenvoudigen en te zorgen dat iedereen op hetzelfde moment over dezelfde informatie beschikt. Daarnaast kan men plaatsonafhankelijk samenwerken aan verschillende documenten. Het versiebeheer is hierbij automatisch geregeld en door rechten kan bepaald worden wie wat mag in het systeem.
Een uitkomst voor teams die niet altijd bij elkaar kunnen komen en toch op de hoogte blijven van wat er gebeurt. Dankzij cloud computing heeft deze vorm van samenwerken een enorme ontwikkeling doorgemaakt en zijn deze groupware-oplossingen zeer veelzijdig geworden.
Mogelijkheden
Van collaboratie-software zijn er vele te vinden, een willekeurige greep: Zoho, Huddle, Fabasoft, Sharepoint, Projectplace, SAP Streamworks en zo gaat het nog wel even door. De lijst is eindeloos aan het worden. In de vele mogelijkheden die deze groupware oplossingen bieden, kleven tegelijkertijd ook nadelen. Zolang er met één groupware oplossing gewerkt wordt kan het inderdaad toegevoegde waarde zijn. Men hoeft maar op één groupware applicatie in te loggen en alle gegevens zijn beschikbaar van alle projecten. De praktijk wijst inmiddels anders uit.
Er wordt in de cloud-industrie inmiddels op zoveel vlakken samengewerkt waarbij het niet altijd logisch of wenselijk is om iedereen met dezelfde groupware te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsgevoelige informatie die binnen die groupware besproken of geproduceerd wordt. Daarnaast wil iedere leverancier graag zijn eigen oplossing promoten en wordt vanuit die leverancier de oplossing gekozen die het best past bij het doel dat men wenst te bereiken.
Meerdere groepen
Onderdeel uitmaken van meerdere (project)groepen kan dan op enig moment inhouden dat je met drie of meer verschillende soorten groupware werkt. De data van de groupware oplossingen zijn doorgaans niet uitwisselbaar door de groupware aan elkaar te koppelen. Het zijn immers gesloten systemen vanwege de rechten die in het systeem zelf zijn geborgd en vaak met verschillende project- of groepeigenaren.
Het wordt helemaal complex als twee verschillende samenwerkingsgroepen dezelfde groupware -plossing gaan gebruiken en je bent zelf niet de projecteigenaar van beide samenwerkingsgroepen. Dan bestaat het risico dat zelfs binnen dezelfde groupware met verschillende accounts aangelogd moet worden.
Voorlopig, met de onstuimige groei van groupware van dit moment, zie ik de oplossing hiervoor nog niet komen. Het zou pas echt een staaltje groupware zijn, als de industrie dit gezamenlijk gaat oplossen.
Dus krijgen we dalijk Meta-GroupWare 🙂 GroupWare over de GroupWare met single sign-on.
Het is inderdaad lastig. Ik heb een klant met Google Apps, 1 met Yammer, 1 met SharePoint. En passant gebruiken we ook nog LinkedIn groepen en nu doe ik ook nog wat met Google+.
Ik zie hier vooralsnog ook geen oplossing anders dat diensten aan elkaar geknoopt worden met API’s.
De termen effectief en efficiënt worden vaak naast elkaar gebruikt of door elkaar heen gehaald maar hebben ieder een heel andere betekenis. Met eerste wordt het doel raken bedoeld wat dus ook gedaan kan worden na vele mislukte aanvallen, tweede gaat om het rendement.
Dat door de vele collaboratie software het samenwerken niet altijd efficiënt is wil ik dan ook graag geloven. Zeker als ik kijk naar veel Sharepoint omgevingen die organisch gegroeid zijn. Delen van informatie lukt hiermee dan misschien nog wel maar het terug vinden is zeker in de grote omgevingen een vak apart geworden. Niet alleen wordt daardoor vaak het wiel opnieuw uitgevonden wat niet alleen voor een laag rendement zorgt maar het maakt ook het informatiebeleid een stuk moeilijker.
Natuurlijk kun je informatie vanuit het ene systeem naar het andere systeem migreren maar niet altijd wordt hierbij de metadata meegenomen. Deze is echter wel heel belangrijk voor het terugvinden, het archiveren en het groeperen van alle informatie omdat veel ongestructureerd is. Een paar documenten, foto’s en video’s zijn nog wel te overzien maar duizenden of miljoenen wordt iets dus iets lastiger te indexeren.