Ict-dienstverlener Detron ICT & Telecom Groep heeft de omzet in de eerste helft van 2012 met ruim 15 procent zien stijgen van 52 miljoen euro naar 60 miljoen. Het verdienvermogen van de onderneming (Ebitda) steef met 30 procent naar 4,3 miljoen. Over het eerste halfjaar 2011 lag dat bedrag op 3,3 miljoen euro.
De helft van de omzetgroei van 15 procent komt voort uit de overnames van bedrijven die Detron in 2011 heeft gedaan. Voor de andere helft betreft het zogeheten organische groei. De winstgevendheid van de omzet steeg met 12 procent. Motor achter de toegenomen winstgevendheid is het verbeterprogramma dat Detron eind 2011 is gestart.
Detron heeft zijn organisatie sinds het einde van 2011 onderverdeeld in relatief kleine business units. Daarnaast is Detron in de eerste maanden van 2012 van start gegaan met de naamswijziging van haar dochterbedrijven Kender Thijssen en Finntax naar Detron ICT Solutions en Detron Telecom Solutions. Detron positioneert zich meer als leverancier van ict- en telecomoplossingen voor de zakelijke markt. Detron opereert nu onder de merknaam Detron voor alle ict-activiteiten en heeft het merk Esprit Telecom voor de telecommunicatieactiviteiten.
In het eerste halfjaar 2012 heeft Detron een aantal nieuwe klanten binnengehaald, waaronder RTL Nederland, Tennet en de retailorganisaties Etam, Spar en Mitros. Bij de overheid won Detron de aanbesteding van de overheidstelecommunicatie (OT2010) van het cluster VoIP-centrales.
Issue
Met huisbankier Rabobank sloot Detron in mei een herfinanciering van de bestaande leningen waardoor de kosten van aflossing en rente sterk daalden. Detron kan hierdoor sneller groeien. Zo kondigde het bedrijf in juli aan de ict-dienstverlener Issue uit Rotterdam over te nemen. Het bedrijf met circa 65 medewerkers zal naar verwachting 35 miljoen euro op jaarbasis aan omzet toevoegen.
Voor het hele jaar 2012 verwacht Detron een omzet tussen 135 en 140 miljoen euro te realiseren. Vorig jaar brak het bedrijf voor het eerst door de grens van 100 miljoen euro. Daarnaast werkt Detron verder aan operationele verbeteringen, zoals het verhogen van de klanttevredenheid bij de helpdeskondersteuning. Ook werkt het bedrijf aan de uitrol van een cloud werkplek voor de zakelijke markt. Met deze cloud werkplek kunnen medewerkers vanaf elk apparaat bij hun data en applicaties en hoeven bedrijven niet meer te investeren in apparatuur of software.