De Persgroep controleert de prestaties van al zijn websites met APM-technologie van Compuware. Door het implementeren van Application Performance Management (APM) krijgt de Persgroep inzicht in de prestaties van alle schakels in de keten, vanaf het datacenter tot op het scherm van de eindgebruikers. Daardoor kan De Persgroep eventuele problemen veel sneller oplossen of zelfs voorkomen, en reputatieschade en omzetverlies vermijden.
Per dag hebben de websites van De Persgroep, uitgever van een groot aantal dagbladen en magazines (waaronder Computable) in Nederland en België en eigenaar van diverse radio- en tv-zenders, in België en Nederland samen 2,4 miljoen unieke bezoekers, die in totaal twintig miljoen pagina's bekijken. Het aantal bekeken webpagina's op mobiele toestellen ligt nog hoger: 47 miljoen per dag. Als een van de websites onvoldoende snel laadt of andere problemen geeft, dan kan dat reputatieschade of gemiste omzet betekenen. Bovendien gaan ontevreden gebruikers al snel naar de sites van de concurrentie, wat tot blijvend bezoekverlies kan leiden.
Voor De Persgroep is het dus cruciaal dat zijn websites goed functioneren – en mochten zich toch problemen voordoen dat snel op de juiste plek kan worden ingegrepen. Het monitoren van de systemen in de datacenters is daarvoor niet voldoende: het gaat immers om de prestaties van de websites op de apparatuur van de gebruikers, die bovendien beïnvloed worden door omstandigheden als locatie, type apparaat en browser.
Concurrenten meten
'Je moet bij de gebruikers meten, problemen anticiperen en snel kunnen achterhalen wat de oorzaak van een probleem is. Met de technologie van Compuware kunnen we dat', zegt Luc Verbist, die als Chief Information Officer (CIO) deel uitmaakt van het directiecomité van De Persgroep. 'It-afdelingen verliezen doorgaans veel tijd met het detecteren van de oorzaak van een probleem. Compuware geeft ons een haarfijne analyse zodat we de naald in de hooiberg snel zien en het probleem snel kan worden opgelost.'
Op basis van zijn ervaringen geeft Verbist nog enkele aanbevelingen mee. 'Meet ook de dienst van je externe leveranciers, zoals je cloud-leverancier. Controleer niet alleen jezelf, maar ook de websites van je concurrenten. Zorg ervoor dat je problemen kunt voorkomen en ze snel oplost zodat gebruikers ze niet of nauwelijks merken. Laat overzichtelijke rapporten bouwen die op jouw maat gesneden zijn. Laat de grafieken en cijfers tonen wat er nu gebeurt en wat de evolutie is. Zorg dat je indien nodig steeds dieper onder de kap kan kijken. Compuware is aan al die zaken tegemoet gekomen. Als gevolg daarvan werken onze websites en andere belangrijke computerapplicaties aantoonbaar beter.'