Ict-dienstverlener Capgemini legt bij het aangaan van nieuwe leasecontracten vast dat de rijder geld moet bijbetalen als hij bovengemiddeld veel brandstof verbruikt. Het bedrijf gaat hierbij uit van de industrienorm plus 15 procent. De versobering van de leaseregeling geldt niet voor reeds afgesloten contracten.
Bij vervanging van de leaseauto of het aangaan van een nieuw leasecontract gaat er bij Capgemini een bonus-malusregeling werken, waarbij gekeken wordt naar het individuele rijgedrag. Mocht een leaserijder 15 procent of meer brandstof verbruiken dan gemiddeld, dan moet hij geld gaan terugbetalen. Een woordvoerder van Capgemini laat weten dat dit normvoorstel nauwlettend in de gaten wordt gehouden op juistheid en eerlijkheid. Waar nodig zal de regeling ook worden aangepast.
'Dit kan betekenen dat indien de bestuurder boven de norm van 115 procent uitkomt, de extra kosten met de bestuurder verrekend worden', aldus de woordvoerder. 'Daar tegenover staat ook dat een bestuurder er financieel op vooruit kan gaan wanneer hij onder de norm blijft. Zuiniger rijden en tanken kan dus ook in je voordeel werken.'
IBM, Atos en Accenture
Capgemini is niet de enige dienstverlener die kritisch naar zijn autoleaseregeling kijkt. In 2010 raakte duizend IBM-medewerkers hun leaseauto kwijt. Deze invordering verbaasde vooral ict'ers. Nog geen maand later herzag ook Atos zijn leaseregeling. Deze dienstverlener kwam daar in juli 2012 nog enigszins op terug door elke medewerker via privélease een auto aan te bieden. In 2011 besloot Accenture om elektrische auto's aan zijn wagenpark toe te voegen.
Cap is tot op heden heel coulant geweest met hun lease-regeling. Het was voor de werknemer mogelijk geweest om alle type auto-/motormerken i.c.m. brandstofsoorten te leasen. Ook aanvullend een NS Businesscard, als je klanten hebt die met het OV beter bereikbaar zijn (wel je auto laten staan op P+R). Vond daarmee dat ze het al lang volhielden t.o.v. concurrenten die een gematigder lease-regeling boden.
Het tij is gekeerd vanaf 1 juli, en de bonus-malus regeling is ingetreden. Maar wat hier omheen hangt, is niet alleen de normcalculatie. Daarop dient dit artikel aangevuld te worden. Het gaat in deze regeling ook om kilometers gebruik privé/zakelijk(schakelaar!) en waar/voor hoeveel je tankt. De afrekening vindt per 4 maanden plaats, dus je kan je rijgedrag elk kwartaal analyseren.
Standaardauto’s worden nu ook geintroduceerd, dus ook nog een boete als je een afwijkende vroegtijdig inlevert.
Er is altijd nog de mogelijkheid om een straks een poolauto (van oud-collega’s) te kiezen met ruime poolkorting, die nog volgens de oude regeling geldt. Die lijst wordt naar verwachting verder uitgebreid, gezien de nabije toekomstige ontwikkelingen van Cap…..
ach…iedereen die bij een bedrijf met veel leaseauto’s werkt weet dat er een enorme verspilling is. Ieder weekend uitstapjes van honderden km’s omdat het toch ‘gratis’ is. Natuurlijk gaat Cap ook kijken hoeveel km iemand zakelijk heeft gereden. Ik ken mensen die jaarlijks 60.000km met de leaseauto rijden en per jaar nog geen 150 dagen billable zijn.
Zullen ze echt goede werknemers op deze manier ontslaan of het gewoon meenemen als een hele kleine extra vergoeding voor die topper die je in dienst hebt? Dit is de enige arbeidsvergoeding die je wel geheim kan houden voor het onderlinge personeel..
Ik snap Cap wel. Ze willen een prikkel om medewerkers bewust te maken. Ik zou het zelf alleen niet doen op verbruik. Zoals gezegd: de een rijd nu eenmaal meer stad. Wat je wel
Kunt doen is dit: je berekent wat de gemiddeld prijs is die betaald word voor een type brandstof. Dan deel je KM door totaal betaling brandstof en weet je wat er per liter is betaald. Wie teveel bij de snelweg tankt, krijgt eventueel een sanctie. Ja, medewerkers kunnen zo KM maken om bij een goedkope post te tanken, so be it. Veel mensen die duur tanken zijn daar ook te lui voor dus pak je de juiste bestuurders aan. Dus ik snap
Waar het vandaan komt en kan het me voorstellen.
Daarnaast moet je wel realiseren dat elke boete of bijbetaling voor deze regeling aftrekbaar is. Net als tolbonnetjes, autowasbeurten en dergelijke. Dus zo’n pijn doet een boete niet voor medewerker. Ook is het een idee om gamification toe te voegen. Laat de zuinige rijders en dure tankers bijvOorbeeld zijn in een ranglijst, of voeg achievements toe.
Electrische auto’s zijn zo gek nog niet. Wel top van Accenture…
Het wordt tijd voor de leaseautoloze detacheerder.
Er is al langer een scheve verhouding ontstaan tussen reguliere medewerkers van de klanten en de ‘inhuur’. Vooral als net beginnend afgestudeerde kijk je met een scheef oog naar de inhuurders die met nieuwe leaseauto’s onder hun kont komen voorrijden, terwijl jij net met moeite van je eerste paar maandsalarissen een derdehandsje hebt bij elkaar gespaard. En dat terwijl je hetzelfde werk doet.
Klanten ASML en Philips zijn al langer ontevreden over de uurtarieven van bedrijven als Atos, Cap, Ordina en consorten. Vooral als er weer eens een accountmanager is langs geweest die loopt te leuren voor een centje/uur meer en men ziet de ingehuurde medewerker met een nieuwe leasebak naar het werk komen. Uiteindelijk betaalt de klant die auto. De uurtarieven voor software inhuur staan niet in verhouding met de kosten die de klant kwijt is aan andere disciplines.
Als je als gedetacheerde werkelijk een unieke toegevoegde waarde hebt voor de klant dan wordt je daar goed voor betaald, ook zonder leasebak. Anders ga je maar in dienst bij de klant.
Meehuilen met de wolven over de onderwerpen ‘maar ik moet toch naar de klant’, ‘je bent zeker jaloers op die nieuwe auto’, ‘wij zorgen voor de flexibiliteit voor de klant’ kunnen hieronder. Dat gaat net zo goed op voor regulier medewerkers.
Bedenk maar eens hoeveel ‘software-huizen’ er in andere landen zijn waarbij je met een leaseauto rondrijd. NL is echt uniek hierin.
@Baphomet: Je moet wel bedenken dat een detacheerder vaak dagelijks uren in die leasebak zit. Een reguliere medewerker die 15 minuten op de fiets kijkt dan misschien met een scheef oog naar die auto, maar is wel sneller thuis. Als de klanten ontevreden zijn over de uurtarieven dan moeten ze gewoon meer mensen in vaste dienst nemen. Je ziet echter vaak dat de inhuur support doet en dat de reguliere medewerker zichzelf te goed voelt voor dat werk (maw de inhuur knapt het vuile werk op en dat kost relatief veel)
Een leaseauto is niet gratis, al willen de mensen zonder leaseauto dit graag geloven. Een werknemer betaald voor de leaseauto in de vorm van belasting. Daarnaast is de leaseauto een onderdeel van de (secundaire) beloning door de werkgever. De opmerking “ja, maar jij als leaserijder kan een dikke bak rijden terwijl ik voor een tweedehandsje moet kromliggen” lijkt te herleiden naar afgunst?
Het is vervelend om te constateren dat leaserijders de afgelopen jaren aanzienlijk achteruit gegaan zijn in beloning (door lagere leasevergoedingen en hogere belastingen). De achteruitgang is alleen relatief ongemerkt (achteruitgang op je uurloon is makkelijker aan te wijzen).
Ik heb de keuze gemaakt voor een detacheringsbedrijf. Voordeel is een leaseauto, nadeel is dat ik maar 20 vakantiedagen heb met een 40 urige werkweek. Veel reguliere medewerkers zien dat weer niet zitten en kiezen voor meer vrijheid. Reken die vrije dagen eens door naar arbeidsloon of een leasevergoeding…. Ieder zijn keuze, ieder zijn eigen vorm van beloning.
Wel grappig dat er op dit soort middelen flink geknepen wordt ala je kan ook geld verdienen (uh huh). Maar ik hoor niemand dat er wel even een nieuw pand langs de A2 uit de grond gestampt wordt voor meneer de directeur.
Ik zou het wel weten, wegwezen daar.