Ict-dienstverlener Capgemini legt bij het aangaan van nieuwe leasecontracten vast dat de rijder geld moet bijbetalen als hij bovengemiddeld veel brandstof verbruikt. Het bedrijf gaat hierbij uit van de industrienorm plus 15 procent. De versobering van de leaseregeling geldt niet voor reeds afgesloten contracten.
Bij vervanging van de leaseauto of het aangaan van een nieuw leasecontract gaat er bij Capgemini een bonus-malusregeling werken, waarbij gekeken wordt naar het individuele rijgedrag. Mocht een leaserijder 15 procent of meer brandstof verbruiken dan gemiddeld, dan moet hij geld gaan terugbetalen. Een woordvoerder van Capgemini laat weten dat dit normvoorstel nauwlettend in de gaten wordt gehouden op juistheid en eerlijkheid. Waar nodig zal de regeling ook worden aangepast.
'Dit kan betekenen dat indien de bestuurder boven de norm van 115 procent uitkomt, de extra kosten met de bestuurder verrekend worden', aldus de woordvoerder. 'Daar tegenover staat ook dat een bestuurder er financieel op vooruit kan gaan wanneer hij onder de norm blijft. Zuiniger rijden en tanken kan dus ook in je voordeel werken.'
IBM, Atos en Accenture
Capgemini is niet de enige dienstverlener die kritisch naar zijn autoleaseregeling kijkt. In 2010 raakte duizend IBM-medewerkers hun leaseauto kwijt. Deze invordering verbaasde vooral ict'ers. Nog geen maand later herzag ook Atos zijn leaseregeling. Deze dienstverlener kwam daar in juli 2012 nog enigszins op terug door elke medewerker via privélease een auto aan te bieden. In 2011 besloot Accenture om elektrische auto's aan zijn wagenpark toe te voegen.
Leuk idee, echter zal het voornamelijk malus zijn. Ik heb de cijfers die mijn leasemaatschappij als standaard hanteert nog nooit door iemand zien bereiken. De zuinigste berijder komt hoogstens uit op de standaard.
Het is een beetje als urenstaten invullen beoordelen. Je vult ‘m in, dan is het ok, je vult ‘m niet in, dan is het niet ok. Je kunt ‘m niet “beter” invullen dan ok. Kortom, alleen malus (of nul), nooit bonus.
Ergo, het is een strafregeling. Ik vraag me af of men dat accepteert..
Gezien het feit dat de meeste fabrieksnormen in wind tunnel bij 100km/u worden vastgesteld, zullen de meesten wel bij gaan betalen denk ik. Vooral de 14 en 20% wagens wijken nogal af.
Men gaat dus uit van de fabrieksnorm. Dat gaat niemand dan dus redden, want die fabrieksnormen zijn altijd heel laag. Zelf heb ik een VW Polo Bluemotion en daar is de norm 3.4 liter op 100 km en ik zit zelf op 4.5 liter op 100 km. Dat zou dan dus een flinke malus betekenen. En verder kan je er toch ook weinig aan doen als je veel op de weg zit in de ochtendspits, want dan heb je files en gaat het verbruik ook omhoog.
De cijfers van Capgemini zijn niet goed zoals in een ander artikel te lezen is en dan zoekt men dus methoden om het bij de medewerkers te halen.
Ik zit ook boven de norm,oorzaak,men houdt geen rekening met dat ik wel eens een caravan trek,dus aan de hand van benzine declaraties verbruik uitrekenen werkt niet.Mensen die veel file/stads ritten rijden zullen ook boven de norm zitten,dus ik vind het een regeling van niks bedacht door kantoor slaven die jaloers zijn op ons blije lease rijders.
Er staat niet fabrieksnorm, maar ‘gemiddeld’ dat is een heel andere waarde.
En dat leidt weer tot een interessante conclusie: Stel alle rijders van een bepaald type van een bepaald merk zijn asociale horken en rijden bovengemiddeld hard en onzuinig. Dan hoeft daar niemand bij te betalen, omdat de gemiddelde ruim boven de ‘fabrieksnorm’ ligt. Of zie ik dat ook fout?
Het laat zich vooral lezen als ‘duurzaam’ naar de buitenwacht en een ordinaire kostenreductie naar de interne organisatie.
Bij mijn weten is de brandstof voor zakelijk gebruik aftrekbaar, en de leaserijder krijgt al een bijtelling van de fiscus bij Prive gebruik van de auto….
Gaan ze hier nu daadwerkelijk die kosten besparen die nodig zijn? Of wil men bij Capgemini de leasemogelijkheid dusdanis onaantrekkelijk maken dat men hier van gaat afzien?
Met welke waarden wordt er trouwens gerekend: Stad, Buitenweg, Gecombineerd? Rijd je veel in de stad dan ben je snel de klos…
Het is net als met belastingen.
Waar kun je geld vinden om te innen.
Hier is weer een nieuwe methode gevonden om “bedrijfs-belasting” te innen.
Het is eigenlijk heel vreemd dat dit nu pas wordt ingevoerd, geeft wel aan dat er jarenlang geld over de balk is gegooid en er veel spek in die tarieven zat. 15 Jaar geleden hadden we bij het big 5 kantoor waar ik werkte al een dergelijke regeling, ook voor de banden trouwens. Er waren gasten die al na 30.000 km nieuwe banden nodig hadden, mochten ze zelf betalen. Reed je 80.000 km met je banden kreeg je een bonus. Als norm voor het verbruik werd het gemiddelde van het type auto bij de leasemaatschappij gehanteerd en dat was altijd makkelijk te halen.