Het gaat niet goed met de it-opleidingen in Nederland. It is niet sexy en de studenten blijven weg. Aan de andere kant zien we ons geplaatst voor grote maatschappelijke en economische vraagstukken, waarbij we erop vertrouwen dat de technologie ons er wel doorheen helpt. Een vreemde paradox. Nederland, word wakker: hoe krijgen we de it-opleidingen weer vol?
It-opleidingen hebben per jaargang slechts enkele tientallen studenten, terwijl studies zoals psychologie volbezet zijn. We mogen dan ook gerust vaststellen dat it-opleidingen in Nederland te kampen hebben met een imagoprobleem: het is zeker geen sexy studie. Reden hiervoor is dat de Nederlandse jeugd informatie technologie associeert met wiskunde, algoritmes en dus saaie onderwerpen.
De Erasmus Universiteit in Rotterdam is zelfs helemaal gestopt met de gecombineerde opleiding Business & IT. De belangstelling voor de studie it loopt dusdanig terug, dat we – naar mijn idee – op het punt zijn aanbeland dat we ons echt zorgen moeten gaan maken.
Toch begrijp ik het niet dat it niet als sexy wordt gezien, aangezien het vak zeker de laatste tijd ongelooflijk interessant is geworden. Oorzaak hiervan is de opkomst van onder andere mobile devices, apps en de cloud. Deze aspecten hebben er juist voor gezorgd dat it en de business zijn samengesmolten tot business-technologie. Terecht, want het zijn geen aparte domeinen, ze hóren samen. Technologie is geen machinekamer ergens in de kelder van het bedrijf, maar een aanjager van business-innovaties. Dat is toch machtig interessant?
Hoe komt het dan toch dat it geen imagoverbetering heeft ondergaan ondanks alle veranderingen? Ik denk dat we het antwoord moeten zoeken in de manier waarop de jeugd met it wordt geconfronteerd. We zien in het onderwijs al snel dat bij het vak informatica een verkeerd beeld ontstaat door de opdrachten die leerlingen moeten uitvoeren. Zo moeten zij bijvoorbeeld spreadsheets opstellen met allerlei berekeningen. Dit heeft dan ook helemaal niets te maken met spannende business-technologie.
Willen we in de toekomst voldoende it-mensen hebben, dan zullen we naar mijn idee ons it-onderwijs drastisch moeten wijzigen en moeten we it gaan associëren met hun interessegebieden. Denk hierbij aan internet, mobiele telefoons en iPads. Laat leerlingen nadenken over de impact van Facebook op de Arabische Lente. Praat over technologie die de jeugd al kent en leg op die manier de link met business-technologie. Tot slot zou business-technologie een verplicht vak op scholen moeten worden. Op deze manier zijn we in staat om het imago van it te veranderen.
We lopen in Nederland behoorlijk achter op it-gebied. Een gemiddelde it-afdeling bestaat vooral uit mannen boven de veertig jaar. In landen zoals Spanje en Italië zijn veel meer vrouwen en jonge mensen werkzaam op een it-afdeling. We hebben in Nederland echt dringend behoefte aan vers bloed. Ik roep politiek en onderwijsinstellingen op om snel in te grijpen en it weer een populair vak te maken. Alleen dan zijn we in staat om weer op de kaart te komen als innovatief land.
Mark Raben, directeur Innovation & Product Strategy SAP Nederland
De oplossing ligt niet bij politiek en onderwijsinstellingen, maar bij het bedrijfsleven. Een continu reorganiserende, offshorende en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten van het bedrijfsleven heeft alle potentiele studenten weggejaagd. Verder heeft de IT-arbeidsmarkt ook een hoog varkenscyclus gehalte.
Als ik nu nog voor een studie moest kiezen zou ik ook absoluut geen IT kiezen.
Kunnen we eerst eens helder krijgen wat we willen verstaan onder IT ???
In het artikel wordt voornamelijk gesproken over business en IT. Gezien de achtergrond van de auteur niet verwonderlijk overigens.
Als techneut zeg ik: business en IT is inderdaad saai en alles behalve sexy.
Maar IT reikt vele malen verder dan alleen SAP integraties. Nu is sexy een rekbaar begrip, en afhankelijk van persoonlijke smaak, maar kijk eens iets verder dan kantoor automatisering:
– in een gemiddelde auto zitten vandaag de dag miljoenen regels code
– de game industrie doet het nodige met software
– wat te denken van de software basis van de apparatuur die in regio Eindhoven gemaakt wordt. De medische apparatuur van Philips, de geavanceerde lithografiemachines van ASML, de elektronenmicroscopen van FEI, Vanderlande, FEI, OCE en ga zo maar door draaien hun hand niet om voor een miljoen regels code.
– de infrastructuur producten zoals rekeningrijden, waterkeringen, rail-infra voorzieningen et cetera
– de intelligente consumenten elektronica zoals pad’s, pod’s, smartphone, maar ook TV’s en settop boxen.
Kortom, genoeg sexy IT toepassingen te bedenken, maar dan moet je wel buiten het kantoor gaan zoeken!
Wat een vreselijk artikel weer, Meneer Raben zal volkomen voor schut staan als hij de jeugt gaat proberen uit te leggen wat volgens hem sexy is.
Het punt is dat interesante IT nergens gedoceerd wordt. Je kunt een MicroSoft kantooromgeving opleiding krijgen, eventueel nog een dotnet en een Cisco training maar daar houd het wel ogeveer op. Inderdaad weinig uitdagend voor kandidaten met talent, en al helemaal niet aantrekkelijk voor lieden die een glamourjob zoeken (de vraag is natuurlijk of je die er bij wilt hebben)
Er zijn zat interesante dingen te doen maar dan moet je wel wat in huis hebben en het weten te vinden.
Ik kan mij dan ook voledig vinden in de opmerkingen van PaVaKe
Inderdaad wil je dat soort interesante dingen doen die PaVaKe benoemd dan zul je wat meer in huis moeten hebben dan wat eenvoudige code kunnen tiepen of een hostingnetwerkje opzetten.
In die buisnes is geen plaats voor glamourboys daar is men op zoek naar mensen met kwaliteiten die geen enkele opleiding of cursus aanbied. Mischien moet daar het probleem eens gezocht worden. Graag niet te lang mee wachten, ik heb binnen kort mogelijk ook zulke mensen nodig.
Wie groot wordt met televisie en computerspelletjes is gewend geraakt aan beelden waar hij zelf zijn fantasie niet voor hoeft te gebruiken. Wie opgroeit met rekenmachines heeft geen idee welke bewerkingen er nodig zijn om tot een resultaat te komen.
De “luiheid” die hierdoor ontstaat, maakt dat jongeren niet door code heen kunnen kijken en niet zien welke geweldig en diverse (of sexy zo je wilt) toepassingen IT kent. It is een consumentenproduct waarbij je niet nadenkt over wat er bij komt kijken om jou de weg te wijzen, de airco op de juiste temperatuur te houden, de verwarming op tijd aan te zetten, je mobieltje vol te proppen met functionaliteit etc.
“oude”IT-ers weten nog wat het is om alles met de hand en uit het hoofd uit te rekenen. Die snappen wat de uitdaging is om IT te laten doen wat mensen er van verwachten en de toepassingen steeds verder uit te breiden.
Wellicht moeten we daar de oplossing zoeken. Gewoon ouderwets leren hoofdrekenen, met potlood en lineaal ontwerpen en je fantasie leren gebruiken.
IT is mooi, maar degeneratie op juist die vlakken die nodig zijn om IT overeind te houden is misschien wel het grootste gevaar.
Eens met PaVaKe dat eerst eens duidelijk moet worden gedefinieerd wat er onder IT wordt verstaan, de C van communicatie is al weggehaald.
Je zou ook de vraag moeten stellen aan welke kant van de IT je wilt zitten, zoals hierboven ook wordt aangeven, wil je producten produceren ala de Ipad, wil je toepassingen produceren of wil je data beheren (denk aan de cloud). Wil je applicaties configureren op klant specificatie of wil je tussen de Business en IT inzitten, als consultant dienstverlenener.
Ik zou een pleidooi willen houden voor het opleiden van vakmensen op het gebied van de ICT met de nadruk op het ontwikkelen van hard-software toepassingen. Als je nadenkt dan was de CD speler ook al een “IT” product en toen waren we leidend, nu hebben we ons in ICT geconcentreerd op het implementeren van producten van andere (buitenlandse leveranciers) met daaromheen een dienstenportfolio.
Elk electronica product of product met electronica aan boord werkt op basis van software en de combinatie met hardware zorgt voor de functionaliteit. We zouden de TU’s en Universiteiten moeten mobiliseren om samen te werken aan innovatieve producten, denk aan TomTom, dat was 10 jaar geleden revolutionair, dat daar een ICT component inzit, dat lijkt mij niet meer dan logisch.
SAP = spannende business-technologie = xexy
SAP = spannende business-technologie = sexy
SAP = spannende business-technologie = xexy
SAP = spannende business-technologie = sexy
SAP = spannende business-technologie = xexy
SAP = spannende business-technologie = sexy
voor straf 100 maal opschrijven en met computer mag niet !
misschien dat ze het dan geloven 😉
@Pascal,
IT wordt nergens gedoceerd: de volgende link gaat ” alleen maar” over iCt, misschien kan dat je wat helpen…..
http://www.communicatie-infrastructuur.nl
De eerste vraag die bij mij opkomt is of het imagoprobleem nu in de opleiding of het vak zit. De tweede vraag is wat er afgelopen 15 tot 20 jaar gedaan is om dit blijkbaar slechte imago te verbeteren.
Betreffende eerste vraag zijn er namelijk opvallend weinig onderwijsinstellingen die eerlijk de baanperspectieven schetsen van verschillende studierichtingen. In de top-10 van studies met de beste baankans van Studiekeuze123.nl staat namelijk geen één sociaal-wetenschappelijke richting. Informatica (HBO) en Bedrijfsinformatie Technologie (WO), ook Business en IT genoemd staan er wel in.
En aangaande tweede vraag zie ik om de zoveel tijd dezelfde klachten, argumenten en onzin. Zoeken in het archief van Computable levert zelfs artikelen met bijna dezelfde titel op zoals ‘ICT moet weer sexy worden’ en in 1996 was CNV ook al bezorgd over het slechte imago van de IT-branche. We kijken dus al 16 jaar de koe in de kont en komen dan nog met termen als sexy als lokkertje?
En nu ik het toch over koeien heb, misschien moet er een serie ICT-er zoekt vrouw komen?
Want als ik kijk naar het gebruik van sociale media en de onderwerpen die de jeugd bezighouden is de ICT misschien niet sexy maar het heeft wel hun interesse. En ik ken ook weinig tieners die niet een smartphone, gameconsole of computer hebben.
Hallo Maarten, je citeerde mij verkeerd, ik had het over ‘interessante IT’
Nu moet ik toegeven dat het erg persoonlijk is wat wel en niet interesant is, maar voor mij geld dat kantoorautomatisering, en het overgrote deel van internet toepassingen weinig spannend is, daar er toch wel erg veel mensen zijn die zich daar mee bezighouden en er ook wel flink wat opleidingen voor bestaan.
Op het moment dat je mensen zoekt voor een wat niche klus zoals PAVaKe ze bijvoorbeeld opsomt dan wordt het ineens een stuk lastiger om goede mensen te vinden.
Zeker als je van die mensen verwacht dat ze in staat zijn binnen een redelijke termijn zelfstandig kennis eigen te maken.
Daarmee bedoel ik niet dat zij aleen in staat zijn om om met een andere applicatie te leren werken of met een andere programeertaal/platform bekend te geraken maar ook kennis eigen te maken die totaal buiten het IT vakgebied ligt maar die voor een project wel nodig kan zijn.
Ik weet bv helemaal niets van het kweken van planten, schilderen, of bouwkunde, maar ik zou me in het belang van een project wel die kennis zelfstandig eigen kunnen maken, hence deze kwaliteit is mijn bestaansrecht in het IT vakgebied.
@Ewout, ik bezit geen TV toestel dus ik heb geen flauw idee hoe sucsesvol de boer zoekt vrouw reeks is geweest, maar mijn zegen heb je 😉 .
Beta studies hebben in het algemeen in Nederland een zeer slecht imago.