Het gaat niet goed met de it-opleidingen in Nederland. It is niet sexy en de studenten blijven weg. Aan de andere kant zien we ons geplaatst voor grote maatschappelijke en economische vraagstukken, waarbij we erop vertrouwen dat de technologie ons er wel doorheen helpt. Een vreemde paradox. Nederland, word wakker: hoe krijgen we de it-opleidingen weer vol?
It-opleidingen hebben per jaargang slechts enkele tientallen studenten, terwijl studies zoals psychologie volbezet zijn. We mogen dan ook gerust vaststellen dat it-opleidingen in Nederland te kampen hebben met een imagoprobleem: het is zeker geen sexy studie. Reden hiervoor is dat de Nederlandse jeugd informatie technologie associeert met wiskunde, algoritmes en dus saaie onderwerpen.
De Erasmus Universiteit in Rotterdam is zelfs helemaal gestopt met de gecombineerde opleiding Business & IT. De belangstelling voor de studie it loopt dusdanig terug, dat we – naar mijn idee – op het punt zijn aanbeland dat we ons echt zorgen moeten gaan maken.
Toch begrijp ik het niet dat it niet als sexy wordt gezien, aangezien het vak zeker de laatste tijd ongelooflijk interessant is geworden. Oorzaak hiervan is de opkomst van onder andere mobile devices, apps en de cloud. Deze aspecten hebben er juist voor gezorgd dat it en de business zijn samengesmolten tot business-technologie. Terecht, want het zijn geen aparte domeinen, ze hóren samen. Technologie is geen machinekamer ergens in de kelder van het bedrijf, maar een aanjager van business-innovaties. Dat is toch machtig interessant?
Hoe komt het dan toch dat it geen imagoverbetering heeft ondergaan ondanks alle veranderingen? Ik denk dat we het antwoord moeten zoeken in de manier waarop de jeugd met it wordt geconfronteerd. We zien in het onderwijs al snel dat bij het vak informatica een verkeerd beeld ontstaat door de opdrachten die leerlingen moeten uitvoeren. Zo moeten zij bijvoorbeeld spreadsheets opstellen met allerlei berekeningen. Dit heeft dan ook helemaal niets te maken met spannende business-technologie.
Willen we in de toekomst voldoende it-mensen hebben, dan zullen we naar mijn idee ons it-onderwijs drastisch moeten wijzigen en moeten we it gaan associëren met hun interessegebieden. Denk hierbij aan internet, mobiele telefoons en iPads. Laat leerlingen nadenken over de impact van Facebook op de Arabische Lente. Praat over technologie die de jeugd al kent en leg op die manier de link met business-technologie. Tot slot zou business-technologie een verplicht vak op scholen moeten worden. Op deze manier zijn we in staat om het imago van it te veranderen.
We lopen in Nederland behoorlijk achter op it-gebied. Een gemiddelde it-afdeling bestaat vooral uit mannen boven de veertig jaar. In landen zoals Spanje en Italië zijn veel meer vrouwen en jonge mensen werkzaam op een it-afdeling. We hebben in Nederland echt dringend behoefte aan vers bloed. Ik roep politiek en onderwijsinstellingen op om snel in te grijpen en it weer een populair vak te maken. Alleen dan zijn we in staat om weer op de kaart te komen als innovatief land.
Mark Raben, directeur Innovation & Product Strategy SAP Nederland
Ik kan me niet voorstellen dat het wel of niet ‘sexy’ te maken heeft… Psychologie en Rechten zijn zeer populaire studies, maar is een van die studies dan zo sexy?? Van rechten kan ik het me al helemaal niet voorstellen…
Ik adviseer de jeugd om een opleiding en beroep te kiezen, waar men jarenlang van de investering in de studie kan genieten en daar een goede boterham mee kan verdienen, met weinig offshore risico’s.
Helaas voldoet IT hier niet aan…
Je studie is na een paar jaar alweer verouderd. Wil je je hiervoor in de schulden werken? (Dat zal alleen nog maar erger worden, met alle maatregelen uit Den Haag).
Verder is de kans groot dat je werk op termijn naar een land met lage lonen zal verhuizen. Dan mag je alsnog een ander soort baan gaan zoeken.
Wellicht dat de branche aan deze omstandigheden iets kan doen, dan zal IT vanzelf weer “sexy” gaan worden!
@Marcel
Alsof een studie rechten, of beter nog, registeraccountant, niet snel verouderd is. Een RA moet jaarlijks bijscholen bijvoorbeeld om op de hoogte te blijven van alle wijzigingen in de fiscale wetgeving.
Zelf ben ik afgestudeerd in Elektrotechniek, en bij toeval in de ICT terecht gekomen. Mijn eerste werkgever heeft destijds aanzienlijk geïnvesteerd om te zorgen dat ik me de IBM Mainframetechniek eigen kon maken, netwerktechnieken en in een later stadium ook TCP/IP en configureren van Cisco routers (met command line interface!)
Vervolgens naar de telecom sector overgestapt, waar ik de nodige cursussen op gebied van telecom protocollen en telecom netwerktechnologieën heb mogen volgen
Ik zal jullie niet verder vervelen met de rest van m’n CV, maar rode draad is dat ik bij alle werkgevers tot nu toe voldoende cursussen en trainingen heb mogen doen om bij te blijven in de voor mij relevante deelgebieden van de ICT.
Dit alles heeft niets met opleiding te maken, maar meer met het kiezen van de goede werkgevers en het maken van de goede afspraken. Zelfs in deze tijden van crisis zijn er (met wat creativiteit) mogelijkheden.
Maar… je werkgever moet er wel voor openstaan en de moeite willen doen.
@Marcel,
geef eens een paar voorbeelden.
We hebben te maken met globalisering. Pre-Internetbubble is voorbij.
Interessante beroepen waar je goed geld mee verdient zonder je al te veel in te spannen.. Is het met je hoofd dan krijg je concurrentie uit Azie, is het met je handen uit Oost Europa : keihard werken voor lage lonen.
@Pascal,
excuus: één (1) woord niet mee gekopieerd: interessante (IT), vandaar de link naar de website erbij, omdat dat m.i. wel interessante iCt is.