Jan Flippo is gestart als de nieuwe chief information officer (cio) van de gemeente Amsterdam. Hij is officeel vanaf 1 juli aangesteld. Flippo is afkomstig van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daar was hij jarenlang directeur ICT en eindigde hij als hoofddirecteur Informatiseringsontwikkeling/Cio. Claudia de Andrade-de Wit, zijn veelbesproken voorgangster die als cio lange tijd ziek thuis zat, werkt inmiddels tijdelijk bij Rijkswaterstaat.
Bij de gemeente Amsterdam volgt Flippo als cio Gerrit Oosterhof op die deze functie tijdelijk heeft vervuld. Oosterhofs taak was om de Dienst ICT en het ict-beleid in een half jaar tijd op orde te brengen zodat zijn opvolger ‘een vliegende start' krijgt. Hij kreeg begin dit jaar ook nog een nieuw hoofdpijndossier erbij, nadat bleek dat er een nieuwe miljoenenstrop voor de Dienst ICT (DICT) van de gemeente Amsterdam dreigde. Verschillende gemeentelijke diensten bleken te weinig geld te hebben gereserveerd om bij DICT in te kopen.
Flippo zal het door Oosterhof verder inhoud gegeven ICT Stabilisatieplan invoeren en op korte termijn moeten zorgen voor een stabiele en schaalbare technische concerninfrastructuur. Standaardisatie en een centrale regie zijn hierin cruciaal. De nieuwe cio gaat nauw samenwerken met chief technology officer (cto) Luc Timmers. Die volgde een paar maanden terug Jo van den Hanenberg op, die deze functie net als Oosterhof tijdelijk vervulde om orde op zaken te brengen.
Flippo en De Andrade
Flippo trad rond 2000 aan bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij was daar als ict-directeur eindverantwoordelijk voor de informatievoorziening en ict. Belangrijk daarbij was het zorgen voor een wereldwijde informatievoorziening voor de medewerkers van Buitenlandse Zaken. Uiteindelijk werd hij tot cio benoemd in een periode rond 2009 waarbij bij elk departement zo'n positie werd ingevuld.
De ict-huishouding in Amsterdam was de afgelopen jaren een chaos waardoor er een enorme ict-kostenpost is ontstaan. Claudia de Andrade-de Wit werd in juni 2009 als eerste cio benoemd om de chaos aan te pakken. Zij liep daar op stuk, kwam langdurig ziek thuis te zitten, maar zou terug kunnen keren. Dat blijkt met de aanstelling van Flippo definitief niet meer aan de orde. Een woordvoerster van Dict zegt geen mededelingen te kunnen doen over het lot van De Andrade. Inmiddels blijkt zij tijdelijk als ict-directeur bij Rijkswaterstaat aan de slag te zijn.
Ik heb gehoord dat Gerrit Oosterhof er als interim CIO is geplaatst door interim-managementbureau InterExcellent in Baarn. Weet iemand of dat klopt want ik wil contact leggen met hem.
Het lijkt een oplossing die personele wisselingen, maar dat is het niet!
De oorzaak
Ik heb meerdere keren inhoudelijk commentaar gegeven op de oplossing van de Amsterdamse ICT wanorde en de veronderstelde wanorde.
Is de Amsterdamse ICT echt zo slecht, of is de oorzaak een politieke door alle deelraden en net(paar jaar terug) opgedoekte deelraden?
Een ding is zeker dat de Amsterdamse ICT kosten totaal buiten control zijn dat is duidelijk. Dat al de vele miljoenen (tientallen) extra budget weggegooid is, dat is tevens duidelijk.
De extra miljjoenen zou kostenbesparend werken, maar deze tientallen miljoenen worden verkeerd besteedt. Daarnaast zijn er allerlei functies en totaal geen coherent plan gepresenteerd die nog de oorzaak onderkent nog de mogelijke gevolgen van de onbekende oorzaak aanpakt.
Op het niveau van Amsterdam en de vele dure ingeschakelde externe bureau’s is dit een pure wanvertoning voor de politiek: de wethouders en de beslissers van de gemeenteraad.
De oplossing
De oplossing is een proces, maar in dit proces dienen wel keuzes gemaakt te worden en met een beetje tegenwind van de keuzes niet meteen weer de stekker eruit trekken dat is politieke lafheid.
Er is zeker geen papieren oplossing. Dat wil zeggen een plan dat in een project binnen afzienbare tijd alles is opgelost. Nee, integratie van vele ICT afdelingen met zijn vele diverse systemen, culturen etc etc. Dat is een proces. Dat kost tijd. Deze stappen dienen stapsgewijs gemaakt te worden.
De stappen zijn hele simpele, maar hebben tijd nodig:
1. Maak een centraal service management systeem (of koppelde bestaande aan elkaar) waar alle puur noodzakelijke werkzaamheden, calamiteiten, de ICT organisatie etc etc in staat.
2. Haal hier aantoonbare data (na een half jaar bijvoorbeeld) van oorzaak en gevolg uit. Aan de hand van deze data maak een plan waar de single point of failures of te oude en te instabiele ICT apparatuur bevindt en vervang deze of voer deze dubbel uit.
3. Laat de verscheidene ICT afdelingen samenwerken door middel van het centrale service management systeem en zorg voor technologische en kennis integratie van alle know how binnen de gemeente.
4. Zorg dat er geen misbruik van het ICT budget meer bestaat. Politiek is onderkent dat ear fencing of zoiets noodzakelijk is. Dat wil zeggen heel veel ambtenaren krijgen het budget van de ICT maar doen helemaal geen ICT.
Deze kleine stappen had Claudia de Andrade de Wit tevens kunnen uitvoeren.
De vraag blijft?
Hoe kan rond het jaar 2010 de tot beste gekozen CIO van Nederland, Claudia de Andrade de Wit binnen een jaar naar haar benoeming al aan de zijlijn staan?
Mijn stelling of de benoeming is een wassenneus of door de benoeming is de samenwerking in Amsterdam de nek omgedraaid.
Mijn conclusie
De Amsterdamse ICT is al tientalle jaren een wespennest waar veel externe bureau’s veel geld aan over houden en de Amsterdammers een zeer dure en slecht ICT.
Ik wens de nieuwe CIO veel succes. Naar wat ik erover lees, maak ik de voorzichtige conclusie dat het hier gaat om een cultuur die dusdanig verziekt is dat geen enkele goede procesman nog iets mee kan.
Dit vraagt om een kordate aanpak met mandaat van de opdrachtgever. Schoon schip maken. Gaat alleen lukken als de aanpak van de nieuwe CIO aanslaat, anders staat die zo weer buiten.
Ik geloof niet dat er allemaal ratten werken, maar wie is in die organisatie de rotte appel? Kom daar achter en je zult zien dat zaken vlotgetrokken kunnen worden. Ik vrees echter dat de zaak allang gerund wordt door kliekjes van het eerste uur. Begin daar maar eens aan als buitenstaander.
Hoe kun je, als aankomend CIO of Directeur ICT anno 2012 nou geen LinkedIn profiel hebben? Hoezo obscuur? Hoezo op de hoogte als in “ervaren” met niet eens zo nieuwe ontwikkelingen? Cloud computing? Gaat deze man de kar niet trekken. Welk succes is de IT voorziening op BuZa werkt eigenlijk?
De overheid vereist op meerdere posities een KEIHARDE turnaround, cultuurverandering. Begin maar opnieuw, slechter kan het niet worden. En maar klagen dat de birger die de ICT van de overheid, van dysfunctionele websites tot falende digitale loketten echt SPUUGZAT is op de PVV gaat stemmen.
Anno 2012 als CIO geen social media profiel beheren is dezelfde arrogantie ten top die er voor zorgt dat de overheid op ICT gebied nog geen deuk in een pakje boter kan schoppen en zowel als ICTer als als burger ben ook ik deze arrogante obscuriteit meer dan zat.
De vereiste bevoegdheden en mandaten om deze opdracht tot een succes te maken zijn eenvoudigweg niet voorhanden. De politieke dimensie van dit probleem dient eerst te worden aangepakt door de landelijke politiek voordat een buitenstaander hier succes kan boeken.
@Thijs Cobben, iets zegt mij dat Flippo binnenkort die adviseurs van M&I/Partners gaat inhuren… Een ervaren man gaat nl. niet de strijd alleen aan. Dat is dan ook zo’n beetje het enige wat ik over Flippo’s wapenfeiten kan vinden. Overigens vind ik niet dat een goed bestuurder per definitie ook een social media profiel dient aan te maken dan wel te beheren. Ik ken zat goede bestuurders die weinig op hebben met linkedin en andere social media, waarom zouden ze ook, wat levert dat precies op? Ze hebben hun contacten en netwerken nl. allang opgetuigd en beheren die ook met succes zonder commerciële partijen als linkedin, facebook etc. etc. Feitelijk lopen die media hun zelfs voor de voeten, uiteindelijk moet er nl. gewoon hard gewerkt worden en is de schaduwkant van social media nog veel te weinig onderzocht (ik noem bijv. de password hack op Linkedin). De reputatieschade die daarmee opgelopen kan worden is een te hoog risico.
@Thijs Cobben
Arrogante obscuriteit? Vanwaar deze frustratie? De felheid waarmee je reageert omdat de goede man geen LinkedIn profiel heeft geeft aan dat jij meer hecht aan profilering dan aan de inhoud van een bestuurder. Maar jij bent net als “een regisseur” waarschijnlijk ook één van die stuurlui…..
Het verbaast me altijd weer hoe mensen al bij voorbaat een oordeel vellen terwijl ze de persoon in kwestie niet kennen.
Ik heb vanuit mijn netwerk begrepen dat dit een uiterst kundige man is en een aanwinst voor DICT.
@Kees is erg wijs wat je zegt maar goed als je een “Mission Impossible” accepteert zegt dat ook iets over je eigen rol, ambitie, competentie en vermogen om over de voorwaarden te onderhandelen voor je een opdracht aanneemt. Bij een hopelijk krimpende overheid horen mijns inziens ook een krimpend aantal systemen, websites, nieuwsbrieven, portalen, interfaces en koppelingen. Dat politieke streven zie ik in geen ambtelijke nota terug. In zekere zin beschouw ik dat juist als sabotage van de vierde macht in plaats van gebrek aan aansturing, politieke wil, mandaten en/of bevoegdheden.
@Jim, @Frank met name in een publieke organisatie vind ik social media een uitstekend platform om zowel intern als extern beleid te communiceren. Bereikbaar te zijn. Transparant. M.i. onderdeel van het werk van elke IT manager 2012.
Verder: Mijn reactie was inderdaad wat emotioneel. Mijn algehele frustratie als IT expert maar vooral als burger over het faalbeleid van de verschillende overheden en publieke organisaties op ICT gebied worden hier teveel op één mij verder inderdaad onbekende persoon afgewenteld. Waarvoor excuus.
Interessante opvolging: http://ibestuur.nl/magazine/na-een-jaar-al-de-langst-zittende-cio
Stand van zaken
“Het Stabilisatieplan ICT heeft in belangrijke mate de te realiseren doelen op het gebied van techniek en organisatie bereikt”, concludeert adviesbureau PBLQ eind maart 2013 in een evaluatie. PBLQ stelt dat de gestelde kpi’s grotendeels zijn gehaald. In de eindrapportage van DICT van april 2013 staan die vermeld: de klanten geven DICT sinds 2012 een rapportcijfer iets boven de zes en het aantal ernstige incidenten (Prio-1) neemt sinds 2011 gestaag af (zie grafiek). Het ziekteverzuim, dat vanaf eind 2011 fors is teruggelopen, vertoont vanaf de zomer van 2012 wel weer een stijgende lijn, tot boven de 6 procent. “Een fors punt van aandacht”, concludeert het DICT zelf. Het ziekteverzuim ligt nu op 5 procent.
Van veertig datacenters naar twee… Bij een Gemeente???