De gemeente Almere heeft ict-dienstverlener Solipsis gekozen voor de implementatie van QlikView. Met deze business discovery-tool wil de gemeente meer eenduidige managementinformatie beschikbaar krijgen, zodat leidinggevenden op basis van die gegevens kunnen bijsturen waar nodig. Bovendien levert het werken met QlikView een tijdsbesparing op, omdat medewerkers niet langer handmatig rapportages hoeven te maken.
Op dit moment wordt QlikView bij Almere ingezet voor dienstverleningsrapportages en in het najaar zullen ook andere rapportages worden ontwikkeld, zoals voor financiën en hrm. Daarnaast wil Almere een QlikView Competence Center inrichten, waardoor er één centrale plaats in de organisatie gecreëerd wordt waar alle aanvragen voor rapportages terecht komen.
Kpi’s
André Drenth, projectmanager business intelligence bij de gemeente Almere, kreeg de opdracht op zoek te gaan naar een geschikte business intelligence-tool. 'Voorheen werden rapportages niet op een uniforme manier gemaakt. Sommige managers maakten zelf rapportages in bijvoorbeeld Excel. Naast het feit dat dit geen eenduidige bedrijfsinformatie oplevert, kost het ook veel tijd omdat alles handmatig moet. Om alle informatie voor de directie inzichtelijk te maken, zijn we dan ook op zoek gegaan naar een professionele tool. De oplossing moest in ieder geval makkelijk aanpasbaar zijn. Managers hebben ieder hun eigen wensen en moeten op ieder gewenst moment een rapportage kunnen genereren. Het kan soms lastig zijn om goede kpi's te formuleren, dus we zochten een tool waarin we ze eenvoudig kunnen bewerken.'
Competence Center
De gemeente Almere bracht een referentiebezoek aan het UWV in Amsterdam, die al met QlikView werkte. Naar aanleiding van dit bezoek werd besloten een onderhandse aanbesteding te starten, waarna Solipsis als leverancier werd gekozen en QlikView als business intelligence-tool. De gemeente Almere gaat QlikView na de zomer stapsgewijs gemeentebreed invoeren. Verder zijn er plannen om net als bij het UWV Amsterdam een QlikView Competence Center in te richten. Drenth: 'We wilden graag centraal in de organisatie één plek hebben voor het beheer en de rapportages. Alle aanvragen voor rapportages komen hier binnen en worden in overleg met de betreffende afdeling gemaakt. Zo kunnen we de regie behouden en alleen die aanvragen inwilligen die echt noodzakelijk zijn.'