Ortec, de Nederlandse leverancier van software voor planning en optimalisatie, verruilt in de eerste helft van 2013 de huidige standplaats in Gouda voor een nieuw hoofdkwartier in Zoetermeer. Dit pand moet de verdere groei van het aantal medewerkers opvangen. Ortec zag de omzet in 2011 met 8 procent toenemen en verwacht dit jaar opnieuw groei. Inmiddels werken er wereldwijd 650 mensen bij het bedrijf, waarvan ruim vierhonderd in Nederland.
Ondanks de economische crisis, lukt het Ortec om steeds te groeien. Er bllijft vraag naar intelligente software en dienstverlening om bedrijven slimmer en efficiënter te laten operen bestaan, meldt het bedrijf. Ortec zag de winstgevende omzet in 2011 met zo'n 8 procent toenemen van 53,1 miljoen naar 57,3 miljoen euro. Voor dit jaar wordt een verdere groei verwacht van zo'n 20 procent.
Om de groei op te vangen verhuist de softwareleverancier in 2013 naar een nieuw hoofdkantoor in Zoetermeer. Daarvoor is er een huurcontract getekend voor het nog te verbouwen kantoorgebouw Lightline, gelegen langs de A12 en vlakbij station Zoetermeer. Ortec verlaat in de eerste helft van volgend jaar de twee huidige huurpanden op industrieterrein Goudse Poort in Gouda. De verhuizing moet in de zomer van 2013 zijn afgerond.
Aart van Beuzekom, bestuursvoorzitter van Ortec: 'In de afgelopen dertig jaar zijn we van een opstartende onderneming bestaande uit vijf man uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met wereldwijd 650 werknemers, waarvan ruim vierhonderd in Nederland. Met het oog op de toekomst zijn we op zoek gegaan naar een nieuw pand dat de verdere groei van het aantal medewerkers kan opvangen. Het pand in Zoetermeer voldeed als beste aan onze eisen. We vinden het jammer om afscheid te moeten nemen van Gouda; we hebben er met veel plezier gewerkt.'
Internationaal succes
Ortec heeft meer dan 1650 klanten wereldwijd, 650 werknemers en verschillende kantoren in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Oost Azië. Het bedrijf is een aanbieder van softwareoplossingen en consultancydiensten voor planning en optimalisatie. Klanten gebruiken de software bij het verbeteren van bijvoorbeeld rit- en routeplanning, belading van voertuigen en pallets, productieplanning, personeelsinzet, vraagvoorspelling en logistieke netwerkplanning.
Volgens woordvoerster Sjoukje Dijkstra haalt Ortec over de hele wereld orders binnen, met ook grote namen als Walmart, Rio Tinto, Kuehne +Nagel en Tesco in het buitenland en Shell, Vereniging Eigen Huis, BAM Woningbouw, UMC St Radboud Ziekenhuis en Artis in Nederland. Zij stelt dat het bedrijf met zijn optimalisatie-oplossingen voor onder meer routeplanning en personeelsplanning bij klanten besparingen realiseert tot 20 procent op de logistieke kosten of tot 10 procent op de personeelskosten.