Wanneer een groot technologiebedrijf, met veel consumenten als klant, iets doet, verandert of zegt (wat dan ook!!), dan hebben veel mensen de neiging om daar aandacht aan te besteden. Of je nu Apple, Facebook, Google of Microsoft heet, mensen houden je in de gaten. 'Waar zijn ze mee bezig?' en 'is dit iets voor mij?'
Een paar jaar geleden had Microsoft een advertentiecampage op televisie die ging over de voordelen van cloud computing. Veel experts zeiden toen dat de meeste consumenten geen benul hadden van wat de cloud was en dat de televisiespots het ook niet echt duidelijker maakten. Nu, een paar jaar later, moeten we concluderen dat de cloud een geaccepteerd onderdeel is geworden van het dagelijks leven. Neem bijvoorbeeld de recent aangekondigde Chromebox PC’s van Samsung, die zijn gebaseerd op ChromeOS van Google of de iCloud van Apple met inmiddels tienduizenden gebruikers.
De technische specificaties van zo’n Chromebox zullen waarschijnlijk weinig harten sneller doen kloppen. Maar snelheid, schijfruimte en geheugen zijn hier niet direct van belang. Het gaat erom dat dit een pc is die automatisch al je bestanden in de cloud opslaat en dus niet direct lokaal, op je harde schijf. De Chromebox zal ongetwijfeld verschijnen op de byod wensenlijst van sommige werknemers en steeds meer bedrijven staan hier open voor. Dat brengt direct een aantal uitdagingen met zich mee op het gebied van beleid, toegangsrechten en het bewaren en beveiligen van het intellectueel eigendom. Wanneer bedrijven van deze technologie gebruik gaan maken moeten ze daar serieus rekening mee houden.
De cloud biedt bedrijven economisch schaalvoordeel waar ze direct van kunnen profiteren. Je betaalt immers alleen voor wat je nodig hebt en afneemt. Wanneer tussentijdse prijswijzigingen en budgettering een issue zijn, dan biedt een voorspelbaal aanbod uitkomst. Kijk daarbij niet alleen naar de kosten, want over het algemeen zijn de goedkoopste oplossingen niet de meest waardevolle. Neem in je overweging ook support, klantenservice, reputatie en betrouwbaarheid mee.
Vrijwel altijd als het onderwerp cloud ter sprake komt, komen ook de onderwerpen beveiliging, privacy en intellectueel eigendom aan bod. Vraag je potentiële cloud-aanbieder gerust naar de beveiliging, zowel op technisch- als operationeel vlak. Hoe het beheer geregeld is en natuurlijk wat zijn ervaring is in het beheren van systemen en data van derden. Wanneer de public cloud echt niet veilig genoeg is voor wat je ermee wilt doen, overweeg dan een on premise cloud, een virtual private cloud of een hybride oplossing.
Voor die bedrijven die de cloud serieus willen gaan inzetten, heb ik ten slotte vier belangrijke tips
1. Bepaal het startpunt door goed te kijken naar je bestaande applicaties en data.
2. Zorg voor goede beheertools om er zeker van te zijn dat cloud-gebruikers zich aan het geldende beleid houden. Bijna drie op de tien (29 procent) van de gebruikers die iets online hebben gezet verwijdert daar nooit iets. Je kunt ervan uitgaan dat deze gebruikers ook slordig omgaan met bedrijfsgegevens.
3. Zorg ervoor dat je een cloud provider kiest die zo groot is dat hij een serieus reputatieprobleem krijgt als er zich problemen voordoen. Dergelijke partijen zorgen ervoor dat ze hun zaakjes goed op orde hebben. Kijk ook of ze financieel gezond zijn, zodat je ervan op aan kunt dat ze over een paar jaar nog bestaan.
4. Ten slotte, wanneer je bovenstaande punten in acht hebt genomen en je een aanbieder hebt geselecteerd, zorg ervoor dat ze je een sla aanbieden waar je tevreden mee bent. Wanneer downtime in jouw business gewoon geen optie is, zorg er dan voor dat ze dat weten en je garanderen dat ze er alles aan doen om je in de lucht te houden.
Angelo,
Omdat er zoveel over de Cloud geschreven wordt zijn er ook steeds meer herkenningen. Zo komen de genoemde 4 punten mij dan ook niet onbekend voor. Helaas vind ik de daarbij genoemde oplossingen wel te vrijblijvend en soms zelfs compleet onzinnig. Daarom in omgekeerde volgorde:
Punt 4 klinkt wel leuk maar zou eigenlijk omgekeerd moeten zijn. Dus niet de aanbieder moet de voorwaarden van de dienst opstellen maar de afnemer want deze kent tenslotte zijn applicaties, diensten en services die in de cloud gebracht worden het beste.
Punt 3 kan ik niet helemaal plaatsen omdat als de aanbieder vele maten groter is dan jouw er eerder kans is op het tegenovergestelde, zoiets als een muis (lees klein en onbekend bedrijf) die brult.
Punt 2 heeft niet zoveel met beheertools of cloud te maken maar meer met beleid. Want een fool met een tool blijft nog steeds een fool ook al zit hij in de cloud.
Punt 1 gaat dus niet alleen om het startpunt maar vooral ook het doel en de reis er naar toe. Want als het doel alleen de prijs, het economische schaalvoordeel in plaats van de kwaliteit is dan wordt de Cloud een prachtige dump.
Bedrijven die hun business serieus nemen moeten dus eerst eens kijken naar hun processen en dan pas naar de delivery modellen die hier het beste bij passen. Cloud is namelijk een prachtige oplossing maar niet altijd de beste zoals we langzaam ook zien met sommige wijze van virtualisatie. Want ook een model dat je alleen in rekening brengt wat je gebruikt zal, als je niets weggooit de kraan van verspilling wagenwijd open laten staan.
uit het artikel drie citaten…:
1. “Je betaalt immers alleen voor wat je nodig hebt en afneemt.” :> dat wil niet zeggen dat het goedkoop is noch dat het kosten effectief is
2. “de cloud een geaccepteerd onderdeel is geworden van het dagelijks leven. Neem bijvoorbeeld de recent aangekondigde”:> de cloud is niet geaccepteerd door recente aankondigingen, het is voornamelijk een leveranciers gedreven onderwerp, waar overigens zeker interessante mogelijkheden in zitten doordat een gebruiker helaas niet met één device uit de voeten kan in zijn of haar digitale leven
3.”Wanneer de public cloud echt niet veilig genoeg is voor wat je ermee wilt doen, overweeg dan een on premise cloud, een virtual private cloud of een hybride oplossing”:> de spijker op de kop (je bent de eerste die dit zegt in een computable artikel), !! :maak die afweging inc. TCO en ga dan over op de invoering.
Als aanvulling op bovenstaande commentaren:
2. “Zorg voor goede beheertools”, ik neem aan dat de cloud provider beschikt over tools om applicaties en data te beheren, bij voorkeuren automatische basis, het liefst gekoppeld aan een flow die gebruikers en beheerders stimuleren om data te beheren.
3. “Bij downtime garanderen dat ze er alles aan doen om je in de lucht te houden” in eerste instantie zou ik als starter in de cloud geen kritische applicaties in de cloud plaatsen, ten tweede verwacht je dat de cloudprovider alle mogelijk voorzorgen heeft getroffen om beschikbaarheid te kunnen garanderen. Dat iedereen zijn best doet is een gegeven, garantie is dat het systeem blijft werken bij calamiteiten.
Verder kan worden betwijfeld of een chromebox op de BYOD lijst van een medewerker kot te staan. Je gaat niet slepen met desktop achtste PC concepten. Ik denk dat chromebook hier wordt bedoeld.