Bijna één op de vijf locaties waar gebruik wordt gemaakt van ip-communicatieoplossingen geeft aan gebruik te maken van een oplossing van Cisco. Wanneer het aandeel van Tandberg, dat in 2010 is overgenomen door Cisco, hierin ook wordt meegenomen, is dat zelfs ongeveer 28 procent van de bedrijfsvestigingen. Dit blijkt uit circa 4500 gesprekken die onderzoeksbureau Computer Profile de afgelopen twaalf maanden voerde met Nederlandse commerciële en publieke instellingen met ten minste vijftig medewerkers op locatie.
Na Cisco staan de oplossingen van Avaya en Microsoft in de top drie. Oplossingen van deze leveranciers worden gebruikt bij ongeveer één op de acht bedrijfsvestigingen met IP-communicatietoepassingen. Tijdens de gesprekken is achtereenvolgens gevraagd naar het gebruik van oplossingen op het gebied van VoIP, of er gebruik wordt gemaakt van oplossingen op het gebied van unified communications en of er sprake is van toepassingen op het gebied van videoconferencing. Op basis van de resultaten blijkt dat Cisco dus de meest voorkomende partij is.
VoIP
Medio 2012 gebruikt ongeveer 55 procent van de bevraagde doelgroep voice over ip (VoIP). Zoals uit figuur 2 blijkt is er voor de meeste marktsegmenten in de afgelopen jaren nog altijd sprake van een flinke groei. Meest in het oog springend is de groei bij publieke instanties en bedrijfsvestigingen uit de financiële en zakelijke dienstverlening.
Segmentatie naar locatieomvang laat geen hele grote verschillen zien tussen de onderkant en bovenkant van de markt. Bedrijfsvestigingen met vijftig tot honderd medewerkers maken in 49 procent van de gevallen gebruik van VoIP en dit loopt vervolgens op tot circa 63 procent bij bedrijfsvestigingen met ten minste vijfhonderd medewerkers.
Unified communications
Verschillende leveranciers scharen verschillende onderdelen onder het label unified communications. Het is dan ook niet eenvoudig een eenduidige definitie te produceren. De kern van unified communications komt voor de meeste leveranciers neer op de integratie van realtime communicatietoepassingen met berichtenverkeer binnen één omgeving. Gebruikers van unified communications, gebruiken dus meer dan alleen VoIP.
Daarom is de doelgroep apart naar unified communications gevraagd. Hieruit blijkt dat van de bedrijfsvestigingen met ten minste vijftig medewerkers op dit moment een kleine 12 procent aangeeft gebruik te maken van oplossingen op het gebied van unified communications. Het gebruik van unified communications is wel aan een snelle opmars bezig. In 2010 lag het gebruik nog op een kleine 3 procent, een jaar geleden gaf 6 procent aan gebruik te maken van unified communications.
Overheid en onderwijs
Locaties die onderdeel zijn van een multinational of bedrijf uit de Global Fortune 500 maken in 17 procent van de gevallen gebruik van unified communications. De groep bedrijven daaronder, organisaties tussen de 250 en 2500 medewerkers, maken in 12 procent van de gevallen gebruik van oplossingen op het gebied van unified communications. In het publieke domein ligt het gebruik van unified communications op dit moment op één op de tien locaties.
Uitschieter binnen dit domein is het onderwijs waar bijna één op de vijf locaties aangeeft gebruik te maken van unified communications. De bevraagde doelgroep binnen het onderwijs bestaat uit alle vormen van onderwijsinstellingen, exclusief het primaire onderwijs. De top van het Nederlandse mkb, vijftig tot 250 medewerkers, geeft aan in 8 procent van de gevallen gebruik te maken van unified communications.
Videoconferencing
Videoconferencing-oplossingen kunnen, maar hoeven geen standaard onderdeel te zijn van een oplossing op het gebied van unified communications. Daarom is ook de vraag naar het gebruik van videoconferencing apart voorgelegd aan de doelgroep. Van de bedrijfsvestigingen met ten minste vijftig medewerkers op locatie geeft 18 procent aan gebruik te maken van een oplossing op het gebied van videoconferencing. In het publiek domein ligt het gebruik op 16 procent van de locaties, waarbij overheidsinstellingen ongeveer twee keer zo vaak gebruikmaken van videoconferencing dan het onderwijs en zorginstellingen.
Bedrijfsvestigingen die bij een multinational of Fortune 500-bedrijf horen, maken in 20 procent van de gevallen gebruik van een videoconferencing-oplossing en het gebruik ligt op 24 procent voor bedrijven met 250 tot 2500 medewerkers in Nederland. De groep daaronder, van vijftig tot 250 medewerkers, maakt met 13 procent het minst gebruik van videoconferencing. Tandberg en Polycom zijn de meest voorkomende oplossingen voor videoconferencing.
In relatie tot het artikel van 29 juni waarbij wordt gezegd dat Avaya leider in de PABX markt is wordt de optelling van beide artikelen diffuus.
Biede artikelen zouden beter beginnen met een duidelijk definitie van wat er bedoeld wordt en om welke functionaliteit en producten het gaat. Microsoft levert met Lync een UC product, maar kan niet leidend zijn in VOIP producten.
Video communicatie is ook te onderscheiden in verschillende gradaties, binnen UC bestaat er met namen persoonlijk communicatie. Met Tandberg en Polycom heb je het vaak om video room communicatie, dus meerdere mensen die tegelijkertijd met elkaar communiceren.
@ Willem
Geheel met je eens en als aanvulling.: Bij Cisco wordt onder IP communicatieoplossingen ook nog LAN en WAN meegenomen als het aan de “respondenten” ligt…. kortom hier worden niet eens appels en peren, maar appels en jeneverbessen vergeleken. Daarnaast bij de kleine organisaties die genoemd worden qua omvang is het meeste geoutsourced of gehosted en weet niemand echt iets van wat er staat aan “spullen” of hoe het heeft, het “artikel” lijkt dan ook meer op een advertorial.