Op het personele vlak hebben we in de ict op dit moment twee problemen: er zitten te veel ict'ers thuis op de bank en er is nog steeds een te kort aan ict'ers. Wat dat betreft is de ict-markt soms net een winkelende vrouw: er hangt genoeg in de kast maar toch is er een tekort aan kleren.
Dat heeft met vrouwenlogica te maken. Als mijn vrouw een nieuw truitje heeft gekocht, vraag ik weleens: ‘Waarom weer een nieuw truitje?’ Waarop zei dan zegt: ‘Ik had helemaal niks leuks om bij die platte schoenen aan te trekken.’ Waarop ik dan weer zeg: ‘Maar jij hebt toch helemaal geen platte schoenen?’ ‘Jawel hoor’, zegt ze dan, ‘nu wel’. En vervolgens haalt ze de nieuwe platte stappers uit de doos.
Sportzomer
Nu gaat deze vergelijking in de ict niet helemaal op, maar ik wilde dit gewoon even kwijt. Wat wel zo is, is dat er aan de ene kant nog steeds driftig wordt gezocht naar vakbekwaam personeel en dat aan de andere kant mensen thuis op de bank zitten. En op de bank zitten leek deze sportzomer zo’n leuk idee, maar tot nu presteren de Nederlanders niet echt heel denderend.
Vooral de oudere werknemers klagen steen en been dat ze niet meer aan de bak komen. Ik denk weleens dat dit komt doordat het percentage vrouwen op de hrm-afdeling te groot is. Vrouwen willen geen oude spullen. En ze willen geen andere vrouwen als collega die mooier zijn dan zijzelf, wat één van de redenen is waarom er zo weinig mooie vrouwen doorstromen in het bedrijfsleven. Dit laatste kan ik natuurlijk niet hard maken, maar zodra ik de bewijzen heb, schakel ik de vakbond in en worden er acties op touw gezet.
Hip blijven
Verder zou ik graag tegen de hrm-afdelingen van ict-bedrijven willen zeggen: durf op te leiden, durf bejaarde mensen van 52 aan te nemen en kijk eens in de kast wat je nog hebt liggen. Personeel is niet een modeartikel. En aan de bankzitters thuis zou ik willen zeggen: je bent wel een modeartikel en zorg dat je hip blijft. Vooral met je kennis.
Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.
Jacob schreef: Ik denk weleens dat dit komt doordat het percentage vrouwen op de hrm-afdeling te groot is. Vrouwen willen geen oude spullen. En ze willen geen andere vrouwen als collega die mooier zijn dan zijzelf, wat één van de redenen is waarom er zo weinig mooie vrouwen doorstromen in het bedrijfsleven.
Zeg ik ook altijd Jacob! Als er een mooie vrouw binnenwandelt die ook nog een hersens blijkt te hebben dan steekt een razende jaloezie de kop op.
Zo gek is het vergelijk met kleding voor sommige ontwikkelingen in de ICT nog niet. Want de nieuwe kleren van de keizer zijn de tegenstrijdigheid dat we meer voor minder willen. Meer mobiliteit, meer beveiliging, meer data en meer keuzevrijheid. Maar ook minder personeel, minder tijd, minder training en minder kosten.
Steeds vaker wordt er tenslotte gekozen voor slechtzittende confectie. En als gebruikers in de kou zitten omdat er gekozen is voor een modern en goedkoop zomerjasje uit lage lonen landen dan wordt dat weer opgelost door meerdere lagen over elkaar heen te dragen. Misschien wel effectief maar zeker niet efficiënt omdat teveel lagen de bewegingsvrijheid belemmeren en dus onpraktisch en oncomfortabel zijn.
Net als trouwens de selectie van vakbekwaam personeel overlaten aan de HRM afdeling. Want die selecteren dan misschien inderdaad de platte schoenen die in de mode zijn terwijl er gewoon een paar degelijke rubberen laarzen nodig zijn. Want in de ICT is namelijk niet alleen flexibiliteit nodig, de attitude om bij te blijven maar ook een zekere vochtbestendigheid nu het boven druppelt en beneden regent.
Ik reageer normaal nooit op blogs, posts enzo …
Maar dit is echt het meest zielige stukje onsamenhangende zooi dat ik ooit gelezen heb en moest dit toch wel delen.
Man doe aub eens iets nuttigs met je tijd … ik zal ook nooit meer zomaar op een linkje op tweakers klikken.
Mijn ervaring is dat de gemiddelde HRM-er (het gros van de..) helemaal geen ervaring heeft met ICT. Zij zoeken simpelweg naar steekwoorden in een CV. En die steekwoorden zijn vaak de bewuste “modeartikelen”.
Gelukkig zijn er ook HRM-ers en pro-actieve wervers die wel verstand hebben van ICT, en zij halen dan ook in de regel de beste mensen binnen ongeacht leeftijd.
Aan de andere kant is het wel zo dat je in de ICT bij MOET blijven, anders raak je uit de mode. Het is dus wel handig om als ICT-er af en toe zelf je klerenkast op te schonen en dus weg te gooien wat uit de mode is 😉
Het maakt ook helemaal niet uit wat de HRM-er wil of denkt. Gewoon afwachten tot systemen omvallen door jarenlang gepruts. Vervolgens voor heel veel geld je diensten aanbieden.
@Jacob,
Je zou nu toch bijna gaan denken dat HRM en H&M synoniem voor elkaar zijn
@bert, 18-07-2012 15:52
Zo werkt het inderdaad !
In De Rest Van De Wereld (en dan noem ik even Aziatische landen, Duitsland en in mindere mate Amerika) is een HRM-positie niet een positie die je krijgt omdat je toevallig de opleiding P&O hebt gedaan, maar een onderscheiding voor je lange werk voor de zaak.
In Japan gaan hogere managers ook niet met pensioen, maar mogen ze een bureau opschuiven “adviseur”, de kroon op je carriere (middle managers moeten het doen met nachtportier of postbezorger). In China kun je als ketelbinkie de fabriek in zijn gerolt, in de tussentijd via voorman tot afdelingschef zijn opgeklommen, en na 40 jaren trouwe dienst vragen ze je voor de HRM.
De gedachte hierachter is dat dit soort mensen vooral heel erg veel hart voor de zaak hebben en het bedrijf door en door kennen.