Microsoft-dienstverlener Qurius heeft een samenwerkingsverband gesloten met zijn Deense concurrent Norriq. Qurius gaat naast zijn eigen oplossing de Norriq Drink-IT-oplossing met geïntegreerde erp- en crm-functionaliteit op de Duitse drankenmarkt aanbieden. Het bedrijf uit Zaltbommel bedient al een aantal Duitse brouwerijen. Norriq wil via de samenwerking met Qurius groeien in Duitsland.
Qurius haalde via na de overname van het Duitse Wilhelm & Zeller een aantal bierbouwers binnen als klant. Concurrent Norriq bedient met zijn oplossing Drink-IT wereldwijd diverse brouwerijen, maar heeft in Duitsland met twee klanten, – de twee Beierse staatsbrouwers Weihenstephan en Schwarzbräu -, nog weinig voet aan de grond. ‘Duitse bedrijven doen nog steeds het liefst zaken met andere Duitse bedrijven’, zegt Alex Vandereycken, algemeen directeur van Norriq België. ‘Door te gaan samenwerken met Qurius, dat de verdeelrechten van Drink-IT van ons voor de Duitse markt heeft gekregen, verwachten we dat er meer brouwers voor onze oplossing kiezen.’
Maatwerk
In Drink-IT worden alle bedrijfsprocessen geïntegreerd ondersteund en kunnen drankbedrijven bijvoorbeeld een uitgebreide analyse van de productiekosten, een geoptimaliseerde planning en omzetvoorspellingen maken.
Qurius heeft zeven Duitse brouwers als klant. Vandereycken verwacht dat bij een volgende update van de Qurius-oplossing deze klanten ook de mogelijkheid wordt geboden om naar Drink-IT over te stappen. ‘Duitsland biedt grote groeikansen. Er zijn nog zo’n veertienhonderd brouwers, van groot tot klein. SAP is onze grootste concurrent. Daarnaast gebruiken veel brouwers nog maatwerkoplossingen. Het zijn doorgaans traditioneel ingestelde bedrijven die pas wat vervangen als het echt moet. Groot-Brittannië is voor ons ook een speerpunt. Daar zijn bijvoorbeeld nog relatief veel AS/400-oplossingen in gebruik.’
Hart onder riem
De timing van het door Norriq uitgestuurde persbericht was wel opvallend. Het beursgenoteerde Qurius ligt in Nederland onder een vergrootglas nadat het vanwege zwaar weer zijn overgebleven Nederlandse en Duitse activiteiten wil verkopen. Eerder verkocht het al zijn Spaanse en Belgische activiteiten aan Prodware. Vandereyken zegt te voelen dat de Qurius-organisatie onder spanning staat, maar wil met het persbericht ook aangeven dat er nog steeds goede dingen gebeuren. ‘Met deze samenwerking tussen Qurius en Norriq in Duitsland waren we al een tijd bezig. Met het persbericht willen we aangeven dat er muziek in zit. Bij Qurius zit veel ervaring en kennis op het gebied van de brouwerijmarkt.’
Of de vraag of Norriq ook belangstelling heeft voor Qurius wil Vandereycken niet in gaan. ‘Daarvoor moet je bij het bestuur van Norriq in Denemarken zijn. Wel ben ik er van overtuigd dat Qurius ergens goed onderdak zal vinden.’ Woordvoerder Albert Holtzappel van Qurius was niet op de hoogte van de persmededeling van Norriq. Na navraag te hebben gedaan stelt hij in een latere reactie dat de samenwerkingsovereenkomst voor zijn bedrijf ‘business as usual ‘ is. ‘Voor ons betekent het dat we meerdere smaken kunnen aanbieden op de Duitse markt.’
Toekomstmuziek
Norriq heeft op de Belgische biermarkt een steviger positie, met onder andere Westmalle en Duvel als klant. Ook werkt de Microsoft-dienstverlener voor grote bierconcerns als Heineken en Carlsberg. Die hanteren meestal een tweesporenmodel waarbij ze met meerdere leveranciers werken, zegt Vandereycken. ‘Heineken heeft in Europa gekozen voor SAP, maar op andere continenten voor een ‘SAP light’-versie. Wij leveren bijvoorbeeld onze bedrijfssoftware aan de Afrikaanse operatie. Carslberg ondersteunen wij weer in Azië.’
De Belgische directeur verwacht dat er de komende jaren een tweedeling zal ontstaan onder de Microsoft-dienstverleners. Partijen richten zich of helemaal op een niche-oplossing of met meerdere oplossingen in huis proberen te groeien door overnames of het sluiten van samenwerkingen, gericht op het verdelen van IP-rechten. ‘Zo’n dienstverlener heeft een keer een oplossing ingevoerd bij een klant en na gebleken succes bij nog een branchegenoot en daarna bij nog een, waaruit uiteindelijk een niche-oplossing is gegroeid. Je moet echter wel steeds investeren in het product, om ook de Microsoft-updates bij te houden. Dat kun je alleen maar doen door te kiezen voor specialisatie of grootschaligheid via het inkopen van marktaandeel.’
Zowel de Qurius-oplossing als Drink-IT zijn gebaseerd op Microsoft Dynamics Navision. Volgens Vandereycken spelen er binnen Norriq wel ideeën om over te stappen naar Axapta, maar is dat vooralsnog toekomstmuziek. ‘