Lagere kosten zijn vaak een reden om it te outsourcen. Dat is, zeker in de huidige markt, goed te verklaren: budgetten staan onder druk, waardoor het offshoren van beheer- of programmeerwerk soelaas kan bieden.
In het artikel Personeelsverloop speelt offshore parten kaart Hugo Messer een belangrijk punt aan. Het kostenvoordeel van outsourcing mag niet teniet worden gedaan door een gebrek aan continuïteit. Hij behandelt vervolgens zes maatregelen die ervoor zorgen dat het personeelsverloop van offshore-teams binnen de perken wordt gehouden.
Ondanks dat een laag personeelsverloop een belangrijke bijdrage levert aan de continuïteit van een offshore-relatie, is het slechts één van de onderdelen. Er zijn vijf factoren die een rol spelen in het waarborgen van een duurzame klantrelatie.
1. Lokaal klantcontact
Hoe goed een offshore-team ook is, zowel vakinhoudelijk als in de Engelse taal; zorg altijd voor een lokaal contactpersoon voor je klant. Taal- en cultuurbarrières, verschillen in tijdzone; er zijn veel factoren waarop een rechtstreekse werkrelatie tussen een lokale klant een offshore-team spaak kan lopen.
2. Heldere afspraken
Deze benadering (een lokaal contactpersoon en een offshore-team dat ondersteuning biedt) werkt alleen als er heldere interne afspraken worden gemaakt. Wie is verantwoordelijk voor welke taken en wanneer? Om de continuïteit van de dienstverlening helemaal te waarborgen, is het belangrijk dat lokale teams en offshore-teams voor elkaar kunnen invullen. Hierdoor is een klant altijd snel geholpen en zijn lokale mensen altijd op de hoogte van de stand van zaken bij een klant.
3. Commitment
Een offshore-medewerker die willekeurig wordt ingezet op verschillende klanten, zal nooit een binding krijgen met de projecten waar hij op werkt. Dit kan worden voorkomen door te kiezen voor dedicated teams die werken voor specifieke klanten, in een regio. Een geschikte manier om deze commitment te krijgen, is offshore-medewerkers intern te laten solliciteren op een plek in een team. Het zorgt ervoor dat ze zich meer betrokken zullen voelen bij hun klanten of de regio waarvoor ze werken.
4. Nauwe banden
Goed contact tussen het lokale team en de offshore-medewerkers is van levensbelang voor een stabiele werkrelatie. Regelmatige uitwisselingen verstevigen die persoonlijke band tussen collega's, waardoor mensen elkaar sneller weten te vinden. Ook het gebruik van Skype en andere online tools om elkaar te vinden helpen hierbij. Zoals Hugo Messer terecht opmerkt in zijn artikel: virtuele teams bestaan niet, je hebt altijd te maken met echte collega's die echt werk doen.
5. Koester talent
Volgens het artikel ligt het personeelsverloop in India tussen de 20 en 40 procent per jaar. Dat is te verklaren: India is een enorme groeimarkt, waarin veel bedrijven op zoek zijn naar talent.
Aangezien continuïteit een belangrijke bijdrage levert aan de kwaliteit van een offshore-team, is het met name zaak om te investeren in het behouden van talent – en niet alleen in het aantrekken ervan. Dit kan worden bereikt door speciale programma's te ontwikkelen voor high potentials en een bedrijfscultuur te stimuleren waarin goed werk wordt beloond – niet alleen financieel, maar vooral ook door een managementstijl te hanteren waarin goede resultaten worden gedeeld met de rest van het team.
Een goede verstandhouding en heldere afspraken tussen het lokale beheerteam en offshore-ondersteuning zijn dus van levensbelang voor een hoge kwaliteit van outsourcing-activiteiten. Hoewel kosten misschien leidend zijn in de beslissing om it uit te besteden, wil geen enkele klant inboeten op kwaliteit. Dat is ook niet nodig, als je kunt zorgen voor een duurzame outsourcing-relatie.
Manfred Pallencaoe
Practice Head Managed Service
Avensus Nederland
Bij outsourcing denkt iedereen aan kostenbesparing. Die kostenbesparing is er alleen op papier. Veel extra kosten zijn er door inderdaad de genoemde afstemming, door het verloop in het team, en zogenaamde cultuur verschillen. De hele lage tarieven uit de lage lonen landen worden teniet gedaan door slechte effecientie.
Ik ben nog geen enkel geval tegengekomen waar er niet werd ingeboet op kwaliteit.
En ondanks alle succesverhalen, zie ik juist steeds meer problemen ontstaan.
Mijn mening is dat outsourcing naar lage lonen landen er toe leidt dat de totale kosten alleen maar hoger zijn, en de kwaliteit sterk afneemt.
@Henk, Ik ben het met je eens dat er op kwaliteit wordt ingeboet door outsourcing, door cultuurverschillen en gebrek aan continuïteit. Een mening over de kosten heb ik helaas niet, omdat deze altijd gebaseerd moet zijn op feiten en die heb ik niet.
Zolang jij die ook niet aandraagt vind ik niet dat je hier je ‘mening’ over moet verkondigen.
Dag Henk en Bas,dank voor jullie feedback Aangeven is dat de benoemde punten er aan bijdragen de kostenoptimalisatie juist wél te realiseren;door een goede samenwerking voorkomt men problemen en eventueel verborgen kosten/inefficientie. Door de leading rol van onze lokale IT/skilled team blijft de kwaliteit naar eindgebruikers en/of het doorvoeren vanchanges gewaarborgd.
@Bas
Omdat jij de feiten niet hebt, moet ik die dan maar aandragen?
Ik zou zeggen doe eerst maar eens je huiswerk.
Lees de berichten maar na, de kosten van het outsourcingscontract versus de huidige dienstverlenings kosten zijn altijd lager.
Anders zou ook niemand er aan beginnen.
Vaak blijkt dat die besparing helaas verloren gaat door additionele (die niet voorzien waren).
Zoals Manfred terecht opmerkt kun je die onvoorziene kosten voorkomen of minimaliseren. Als je dat goed doet kan je prima kosten besparen en kwaliteit waarborgen. In de praktijk zie ik dat Oost-Europa ook vaak lukken.
Aan de andere kant in de meeste gevallen zie ik dat bij India totaal niet. Ik baseer me dan op de grote multinationals.
Kwaliteit die daalt, en er blijkt aan het einde geen kostenbesparing te zijn geweest. Of heel erg minimaal. Is al vaker onderzocht.
Toch wordt keer op keer India steeds genoemd in Offshoring, als de manier om kosten te besparen. In praktijk klopt die stelling niet.
In andere Aziatische landen lukt dat wel.
Manfred, dank voor je toevoegingen op mijn artikel. In de aansturing van offshore teams denk ik inderdaad dat een lokaal contact helpt in het stroomlijnen van de communicatie. Heldere afspraken zijn ook cruciaal, mensen moeten nog beter nadenken over ‘hoe’: hoe communiceren we, hoe gaan we werken, hoe gaan we informatie (code, documenten, berichten) delen? Zonder afstemming lopen de kosten op en komen de verhalen naar boven die hierboven in de comments staan.
Ik denk dat het niet te ontkennen is dat communicatie lastiger is als mensen op afstand werken. Dit is zo als collega’s een gebouw verder zitten en nog sterker als ze in andere tijdzones werken, met andere culturele achtergronden en taal. Maar offshoring werkt, bedrijven halen hier voordelen uit, die niet alleen in kosten besparingen liggen. In mijn ogen is talent aantrekken, door kunnen groeien, innovatie, belangrijker dan de kosten besparing. En die besparing komt er ook met ervaring en goed ingerichte samenwerkingen.
Leuk verhaal allemaal, de kosten dat het personeel daar kost zijn inderdaad lager, maar voor hoelang. Dit is allemaal korte termijn strategie om de aandeelhouders tevreden te houden. De economieën zullen daar verder ontwikkelen, de levensstandaard gaat omhoog, de mensen krijgen meer eisen, de lonen zullen stijgen en daarmee de kosten. Uiteindelijk ben je met je bedrijf hier afhankelijk van de dienstverlening daar. De goede mensen met kennis van je bedrijf zijn jaren geleden overcompleet verklaard. Geen voldoende kennis meer in eigen land en je bent de controle kwijt. Goed gedaan!!!!! Als de aandeelhouders maar tevreden zijn.