Capgemini Nederland gaat de komende maanden zijn organisatie reorganiseren. Over aantallen ontslagen wil de ict-dienstverlener nog niets zeggen, maar dat het ingrijpen fors zal zijn, is duidelijk. Capgemini heeft het op meerdere vlakken zwaar. Zo heeft het last van prijsdruk, kampt het met prijserosie op de marges, haalt het minder overheidsopdrachten binnen en werken zzp'ers met andere kostprijzen.
Het turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, heeft gevolgen voor de onderdelen Application Services, Financial Services en de ondersteunende stafdiensten. Er wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Doel van het programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Hoe precies is nog niet helemaal duidelijk, maar richting de centrale ondernemingsraad (cor) en de vakbonden heeft de dienstverlener laten doorschemeren dat het meer richting oplossingen dan diensten wil gaan.
Application Services
Volgens een woordvoerster van Capgemini blijven diensten belangrijk voor het bedrijf, maar zal het ook gaan werken met andere contractvormen en wordt er meer projectmatig gewerkt. Zij wijst erop dat het turnaround-programma een vooraankondiging is en dat het waarschijnlijk in de tweede week van september meer duidelijk wordt wat de herstructurering inhoudt. Zij ontkent dat deze reorganisatie voortvloeit uit de aangekondigde organisatorische wijzigingen in februari 2012. 'Dit is een op zichzelf staand ding dat Capgemini-breed wordt uitgevoerd.'
Toen werd aangekondigd dat de Application Services-divisie zijn productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages ging samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. Dat had toen naar eigen zeggen geen personele gevolgen. Het personeel van Application Services lijkt nu alsnog met ontslagen geconfronteerd te gaan worden.
FNV, CNV en De Unie
In februari 2012 waren de vakbonden niet betrokken bij de organisatorische aanpassingen bij Capgemini en keken zij vanaf de zijlijn toe. Bij FNV kwamen toen geluiden binnen dat die aanpassingen gevolgen zouden hebben voor vierhonderd medewerkers. Het is op dit moment niet duidelijk of die aantallen in deze nieuwe reorganisatie worden meegenomen. FNV heeft nog niet kunnen reageren op de meest recente ontwikkelingen bij Capgemini.
Vakbonden CNV en De Unie konden wel al wat zeggen over de aangekondigde reorganisatie bij de ict-dienstverlener. 'Volgens Capgemini staat de hele sector onder druk en wordt Nederland harder geraakt als andere landen', zegt CNV-vertegenwoordiger Afshin Towhidi. 'Capgemini heeft te maken met een prijserosie op de marges van 30 procent. Dan moet er ingegrepen worden en willen wij de onderhandelingen aangaan. Zodra wij een positie aan de onderhandelingstafel krijgen, willen we praten over een goed sociaal plan.'
Ook De Unie is in gesprek met Capgemini, laat Huug Brinkers weten. 'We praten over de sociale afhandelingen. Reorganisaties zijn nooit leuk, maar het is wel netjes dat we door Capgemini vooraf geïnformeerd zijn. Bedrijven van dergelijke omvang reorganiseren continu, maar deze ronde is meer dan regulier bedrijfsonderhoud.'
was dit die organisatie, die recent naar een nieuwe hoofdkantoor gegaan is om het nieuwe werken in te kunnen gaan zetten?
Bekend is dat Capgemini zo’n 400 tot 600 medewerkers buiten de deur zal zetten. Een heel klein gedeelte van die groep zal inderdaad management zijn. Het overgrote gedeelte zal echter betrekking hebben op medewerkers waarvan Cap het werk naar India heeft overgeheveld en medewerkers uit eerdere overnames die eveneens overbodig zijn geworden door mismanagement omdat de opdrachten en klanten naar Atos e.d. zijn gegaan. Het artikel doet vermoeden dat het enkel om management en ondersteunende functies gaat en dat lijkt me toch niet het geval.
@Insider:
Dat het zo’n 400 tot 600 medewerkers zullen worden kan ik ook bevestigen, maar ik heb juist in de wandelgangen begrepen dat het toch echt de management/staf lagen zullen worden waar de harde klappen gaan vallen.
Het bedrijf is een waterhoofd met grijze haren, en dat moet veranderen.
Ik ben jong en zit zelf in de uitvoerende laag en maak me weinig zorgen.
Capgemini is als een zwaarlijvige man die zich in een hardloopwedstrijd laat voorttrekken in een riksja. Terwijl hij nog druk zit te telefoneren over het wedstrijdreglement is de rest van het deelnemersveld allang de eindstreep gepasseerd.
Natuurlijk zullen ook de managementlagen van Capgemini worden getroffen, maar ik denk dat het overgrote deel van de ontslagen toch echt in de onderste lagen zullen vallen.
Want zeg nou zelf, wie heeft er nog benen nodig als je niet meer hoeft te lopen? Het managementvet rond de Capgemini buik maakt dan ook niet meer zo veel uit.
@insider en @andere insider
Laatste is vrij accuraat. Zolang je een opdracht hebt loopt je baan geen gevaar lijkt me. Dat je kosttarief 2,5x over de kop moet is het gevolg van dat enorme waterhoofd (4 dimensionale organisatie).
Als technisch specialist maak ik me geen zorgen.
Overigens heeft het nieuwe hoofdkantoor er weinig mee van doen, dat gaat Capgemini alleen maar geld opleveren
Het grote probleem voor Capgemini is, dat alle toppers allang zijn opgestapt. Snel groeien of carierre maken was niet mogelijk. Wel werden het soort schreeuwerige tweedehands autoverkopers types gepromoveerd op hoge posten. Die figuren zorgden er voor dat Capgemini versneld werd uitgehold.
Dat er te veel midden management is, is al jaren bekend. Managers die dagen spendeerde om elk bonnetje van je declaratie na te trekken. En dan vervolgens niet betaalde, omdat er aanvullend bewijs moest komen. Dat ging om normale declaraties zoals hotelkosten, die hopeloos complex werden gemaakt. Resultaat veel frustratie en medewerkers die ook opstapten.
De gevolgen zijn duidelijk. Er werken alleen mensen met 20+ dienstjaren, of mensen die niet een betere baan konden vinden. Al het talent is de deur uit. En terecht wie gaat er 10 jaar wachten op een minieme promotie. Om er dan achter te komen dat je niet eens meer gaat verdienen.
Het is zo makkelijk om Capgemini Nederland weer gezond te maken.
Ik zou dat in 1 jaar makkelijk kunnen bereiken. Alleen de top en de VP’s zouden een hele zware tijd krijgen.
Natuurlijk speelt hier het offshoren van werk naar India ook een grote rol. In Amerika is het offshoren van werkgelegenheid inmiddels een hot verkiezingsitem. Hier in Nederland haalt iedereen zijn schouders erover op.
Dat offshoren (India, China, Wit Rusland, etc) gaat de Nederlandse it juist handen vol geld opleveren. Ik heb meerder projecten meegemaakt, allemaal een drama. Dat ligt niet aan de technische skills, maar aan de communicatie. De lijnen zijn lang, veel verwarring en miscommunicatie en zeker bij India is het cultuurverschil toch echt een probleem. Als iets niet duidelijk is zullen ze nooit bellen en geef ze ongelijk. Ze worden afgerekend op hun productiviteit, dus een aanname gaat sneller dan een vraag stellen naar de klant in Nederland en wachten op een antwoord.
Daarbij creeer je bij het offshoren aan twee kanten een extra communicatie laag (weer langere lijn, weer meer kans op miscommunicatie). Ook dienen de specs veel dichter te worden gespecificeerd wegens cultuurverschillen, niet kennen van de business, etc. Ga in dit proces eens na hoe lang ’t duurt voordat een bug gevonden is en voordat hij opgelost is…
De trend in de toekomst is weer IT dicht op de business, korte lijntjes, snel schakelen, etc. En dat in combi met scrum.
Dat offshoring is puur een managementbeslissing, niet omdat het veel goedkoper is. Men heeft iets opgezet in een of ander gat in een derdewereldland, en men gaat koste wat het kost offshoren.
Wat men niet beseft is dat coderen maar een klein aspect van de totale kosten. En dan heb ik niet eens over de communicatieproblemen.
@Emiel
Datzelfde communicatieprobleem geldt ook voor het outsourcen van beheer waar vaak het aantal closed incident tickets als KPI voor de factuur telt. Structureel problemen oplossen telt dan niet in het eigenbelang van de outsourcing partner.
Outsourcing betekent in de praktijk dat dikke managementlagen worden gefaciliteerd hier in Nederland doordat lokale technici worden ingeruild voor goedkopere mensen elders.
Wat beheer betreft is de trend in de toekomst ook zo dicht mogelijk op de business gecombineerd met een maximum aan techniek en kennis en een absoluut minimum aan managementoverhead.