Capgemini Nederland gaat de komende maanden zijn organisatie reorganiseren. Over aantallen ontslagen wil de ict-dienstverlener nog niets zeggen, maar dat het ingrijpen fors zal zijn, is duidelijk. Capgemini heeft het op meerdere vlakken zwaar. Zo heeft het last van prijsdruk, kampt het met prijserosie op de marges, haalt het minder overheidsopdrachten binnen en werken zzp'ers met andere kostprijzen.
Het turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, heeft gevolgen voor de onderdelen Application Services, Financial Services en de ondersteunende stafdiensten. Er wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Doel van het programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Hoe precies is nog niet helemaal duidelijk, maar richting de centrale ondernemingsraad (cor) en de vakbonden heeft de dienstverlener laten doorschemeren dat het meer richting oplossingen dan diensten wil gaan.
Application Services
Volgens een woordvoerster van Capgemini blijven diensten belangrijk voor het bedrijf, maar zal het ook gaan werken met andere contractvormen en wordt er meer projectmatig gewerkt. Zij wijst erop dat het turnaround-programma een vooraankondiging is en dat het waarschijnlijk in de tweede week van september meer duidelijk wordt wat de herstructurering inhoudt. Zij ontkent dat deze reorganisatie voortvloeit uit de aangekondigde organisatorische wijzigingen in februari 2012. 'Dit is een op zichzelf staand ding dat Capgemini-breed wordt uitgevoerd.'
Toen werd aangekondigd dat de Application Services-divisie zijn productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages ging samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. Dat had toen naar eigen zeggen geen personele gevolgen. Het personeel van Application Services lijkt nu alsnog met ontslagen geconfronteerd te gaan worden.
FNV, CNV en De Unie
In februari 2012 waren de vakbonden niet betrokken bij de organisatorische aanpassingen bij Capgemini en keken zij vanaf de zijlijn toe. Bij FNV kwamen toen geluiden binnen dat die aanpassingen gevolgen zouden hebben voor vierhonderd medewerkers. Het is op dit moment niet duidelijk of die aantallen in deze nieuwe reorganisatie worden meegenomen. FNV heeft nog niet kunnen reageren op de meest recente ontwikkelingen bij Capgemini.
Vakbonden CNV en De Unie konden wel al wat zeggen over de aangekondigde reorganisatie bij de ict-dienstverlener. 'Volgens Capgemini staat de hele sector onder druk en wordt Nederland harder geraakt als andere landen', zegt CNV-vertegenwoordiger Afshin Towhidi. 'Capgemini heeft te maken met een prijserosie op de marges van 30 procent. Dan moet er ingegrepen worden en willen wij de onderhandelingen aangaan. Zodra wij een positie aan de onderhandelingstafel krijgen, willen we praten over een goed sociaal plan.'
Ook De Unie is in gesprek met Capgemini, laat Huug Brinkers weten. 'We praten over de sociale afhandelingen. Reorganisaties zijn nooit leuk, maar het is wel netjes dat we door Capgemini vooraf geïnformeerd zijn. Bedrijven van dergelijke omvang reorganiseren continu, maar deze ronde is meer dan regulier bedrijfsonderhoud.'
De hele sector staat onder druk??? Wat een onzin! Wij kunnen de vraag niet aan en komen handjes te kort en kunnen ze niet vinden. En wij niet alleen, onze concurrenten (ook technische IT bedrijven) ook. Ook gezien de aanbiedingen die ik wekelijks via LinkIn binnen krijgen, ondanks dat in mijn contact settings van mijn LinkIn profiel heb staan dat ik niet open sta voor vacatures. Goede technische mensen zijn namelijk niet of nauwlijks te vinden! Het probleem van de grote system integrators is dat er bijna alleen grijze muizen rondlopen. Mensen die bij ons solliciteren en van zo’n system integrator komen maken dan ook niet tot nauwlijks kans. Dat is trouwens ook hun eigen schuld. Een technisch carriere pad hebben ze niet, dus als je carriere wil maken binnen zo’n club moet je zo snel mogelijk uit de techniek. En dat gaat ze nu opbreken. Geld overigens voor heel NL en ook niet alleen voor de IT. Techneuten worden ondergewaardeerd, zowel financieel als maatschappelijk, dus je bent gek om als student voor techniek te kiezen: zware studie, geen maatschappelijke waardering en lagere salarissen vergeleken met andere HBO of universitaire opleidingen.
Met ingang van de maand maart 2012 is de wet collectief ontslag gewijzigd waardoor individuele vertrekafspraken ook gaan meetellen of er al dan niet sprake is van een collectief ontslag. Hierdoor wordt Capgemini gedwongen om een andere koers te varen wat dus nu zal resulteren in een collectief ontslag. Verwacht wordt dat Capgemini ook nog eenzijdig de salarissen naar beneden zal bijstellen. Immers sinds vorig jaar is men zonder enige vooraankondiging begonnen medewerkers negatief te beoordelen omdat opeens het salaris te hoog is in relatie tot de prestatie. Wat nu wel ‘positief’ is dat Capgemini eens eindelijk gaat kijken naar al dat management dat al jaren geen toegevoegde waarde heeft voor de organisatie en vegeteert op de successen van haar medewerkers. Ik ben benieuwd via welke constructie Capgemini haar overtollige medewerkers gaat dumpen. In ieder geval verwacht ik niet dat Capgemini de beurs zal trekken. Ik denk dat de juristen van Cap het weleens zeer drukz zullen krijgen omdat medewerkers hun recht halen via de juridische weg.
@Emiel,
Ik herken deels wat je zegt. Er zijn veel automatiseerders maar slechts weinig hebben ook echt affiniteit met technisch systemen die een industrieel productie proces aansturen. De meeste zitten in een branch waar administratieve, informatieve, financiële systemen en websites de overhand hebben. Zelf ben ik gelukkig enkele jaren geleden gewoon weer met de techniek aan de slag gegaan (sensors, camera en RF).
Toch klopt je verhaal niet helemaal. Ja er is een te grote bovenlaag die voor de contacten (opdrachten) met de buitenwereld moet zorgen. Die raak je niet zomaar kwijt. Echter bij een club als Cap lopen er genoeg echte techneuten rond. Helaas zullen hier de meeste klappen vallen omdat het werk wat zij nog hier doen veelal heel goed op afstand gedaan kan worden.
De bovenlaag waar jij je zou tegen afzet zal echter ook op zijn donder krijgen maar de klappen komen uit een andere hoek. De Wibra’s,de InfoSys en al die andere bedrijven die vanuit India/China/Korea? naar Nederland komen zorgen daar nu al voor of gaan daarvoor zeker nog zorgen. Voor de lokale markt hebben deze toko’s graag nog wel inheemse vertegenwoordigers in dienst. Ergo, jouw bovenlaag van Cap zal straks heel welkom zijn bij hun om deze Expat bedrijven een vertrouwd Nederlands gezicht te geven.
De hardcore IT-er die mag vertrekken bij CAP heeft het een stuk lsatiger om weer aan de bak te komen. Ondanks zijn technisch inslag zal er steeds minder behoefte zijn aan zijn diensten.
Op afstand kan het immers ook.
In meerdere opzichten is dit bericht natuurlijk uniek, zoals al ook uit de eerdere reacties naar voren is gekomen. Allereerst treedt Capgemini hiermee voor het eerst expliciet naar buiten; tot nu toe werden dit soort dingen vooral ‘binnenskamers’ behandeld. Dit zal inderdaad wel door de gewijzigde wetgeving komen, maar ook door te verwachten omvang. Daarop duidt ook de mededeling dat er in staf- en managementlagen gesneden gaat worden. Dat zou dan volgens mij voor het eerst zijn…. Ik ben benieuwd of dat trouwens echt doorgaat, want de ‘management’ cultuur (je moet vooral manager op je visitekaartje hebben staan) is binnen Capgemini nog altijd heel sterk.
Tja.. zoals vroeger wordt het nooit meer, hele team jaren wegzetten, beetje aanrommelen, uurtje factuurtje, geld zwemt zo makkelijk binnen.
Nu wordt toch verwacht dat je iets presteert binnen een x aantal maanden, iets waar sommige IT bedrijven veel moeite mee hebben.
Het geeft alleen maar onkunde aan van de top van een bedrijf als er medewerkers moeten worden ontslagen om daarmee de winst weer zeker te stellen, het zijn korte termijn oplossingen zonder echte oplossing van wat in de basis niet goed is en wordt dan opgevolgd door weer een ontslag ronde en weer een en… tot er alleen nog maar een lege huls over is.
Helaas laten op dit moment alle bedrijven hetzelfde zien, hetgeen iets zegt over de kwaliteit van het huidige management in het bedrijfsleven, geen visie, geen innovatie helemaal niets, alleen maar Pavlov reacties… op aandeelhouders die niet tevreden zijn met de dividend en zo gaat de economie (met dit toch al niet meer werkende systeem) in de grabbelton……gelukkig is het niet de eerst keer in de geschiedenis dat een samenleving op zijn top in een hard tempo onderuitgaat,we hebben gelukkig een fail save switch ingebouwd…
Capgemini is het kindje met het waterhoofd, teveel managers en te weinig doenders. De vice presidents en principel consultants vliegen om je oren terwijl de groep die het geld binnenhaalt wordt ondergewaardeerd.
Er moet meer gemanaged worden ! En juist Guido dat kost nu Cap, maar ook andere grote IT organisaties de kop. Nederlandse bedrijven schreeuwen om doeners en mensen die oplossingen tot een goed einde kunnen brengen door zich kwetsbaar en transparant op te stellen. Onze ervaring is dat juist door die mentaliteit we dagelijks nieuwe klanten mogen ontvangen die ontevreden zin over de houding van dat soort organisaties waar de kennis al jaren geleden is weggelopen.
Als ‘manager’ bij CapGemini heb je wel een probleem. Je bent in de veertig, salaris rond de 80-90K, weinig concrete skills, hypotheek van 400K, tiener kids….en je vliegt eruit.
Kan me toch wel het beste vinden in de reacties van Emiel en Diablue.
Ik zou wel eens een TCO analyse willen zien van een paar lokale technici tegenover een groep managers met een offshoring contract.
Ik denk dat de platte organisatie ook meer de toekomst heeft. Al die dasjes kosten alleen maar bakken met geld en leveren niets op.