Capgemini Nederland gaat de komende maanden zijn organisatie reorganiseren. Over aantallen ontslagen wil de ict-dienstverlener nog niets zeggen, maar dat het ingrijpen fors zal zijn, is duidelijk. Capgemini heeft het op meerdere vlakken zwaar. Zo heeft het last van prijsdruk, kampt het met prijserosie op de marges, haalt het minder overheidsopdrachten binnen en werken zzp'ers met andere kostprijzen.
Het turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, heeft gevolgen voor de onderdelen Application Services, Financial Services en de ondersteunende stafdiensten. Er wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Doel van het programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Hoe precies is nog niet helemaal duidelijk, maar richting de centrale ondernemingsraad (cor) en de vakbonden heeft de dienstverlener laten doorschemeren dat het meer richting oplossingen dan diensten wil gaan.
Application Services
Volgens een woordvoerster van Capgemini blijven diensten belangrijk voor het bedrijf, maar zal het ook gaan werken met andere contractvormen en wordt er meer projectmatig gewerkt. Zij wijst erop dat het turnaround-programma een vooraankondiging is en dat het waarschijnlijk in de tweede week van september meer duidelijk wordt wat de herstructurering inhoudt. Zij ontkent dat deze reorganisatie voortvloeit uit de aangekondigde organisatorische wijzigingen in februari 2012. 'Dit is een op zichzelf staand ding dat Capgemini-breed wordt uitgevoerd.'
Toen werd aangekondigd dat de Application Services-divisie zijn productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages ging samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. Dat had toen naar eigen zeggen geen personele gevolgen. Het personeel van Application Services lijkt nu alsnog met ontslagen geconfronteerd te gaan worden.
FNV, CNV en De Unie
In februari 2012 waren de vakbonden niet betrokken bij de organisatorische aanpassingen bij Capgemini en keken zij vanaf de zijlijn toe. Bij FNV kwamen toen geluiden binnen dat die aanpassingen gevolgen zouden hebben voor vierhonderd medewerkers. Het is op dit moment niet duidelijk of die aantallen in deze nieuwe reorganisatie worden meegenomen. FNV heeft nog niet kunnen reageren op de meest recente ontwikkelingen bij Capgemini.
Vakbonden CNV en De Unie konden wel al wat zeggen over de aangekondigde reorganisatie bij de ict-dienstverlener. 'Volgens Capgemini staat de hele sector onder druk en wordt Nederland harder geraakt als andere landen', zegt CNV-vertegenwoordiger Afshin Towhidi. 'Capgemini heeft te maken met een prijserosie op de marges van 30 procent. Dan moet er ingegrepen worden en willen wij de onderhandelingen aangaan. Zodra wij een positie aan de onderhandelingstafel krijgen, willen we praten over een goed sociaal plan.'
Ook De Unie is in gesprek met Capgemini, laat Huug Brinkers weten. 'We praten over de sociale afhandelingen. Reorganisaties zijn nooit leuk, maar het is wel netjes dat we door Capgemini vooraf geïnformeerd zijn. Bedrijven van dergelijke omvang reorganiseren continu, maar deze ronde is meer dan regulier bedrijfsonderhoud.'
Vergeet ook niet dat de grote outsourcingsdeals door dezelfde schreeuwerige tweedehands autoverkopers types zijn verprutst. Het hoger management liet dat allemaal toe. Sterker nog deze mannen kregen een mooie promotie.
In elk ander bedrijf zouden ze er uit zijn gezet.
Het hoger management heeft toen flink geblunderd.
Dat kunnen ze de komende weken recht gaan zetten.
Moeten ze wel de ballen hebben om deze VP’s er uit te trappen.
Beter laat dan nooit.
Nog even over offshoring en culturele problemen. Hier een leuke blog over hoe lastig dit wel niet is, in dit geval over India:
http://www.accelerance.com/blog/the-7-ways-an-indian-programmer-says-no/