Reitsma Groep helpt klanten om hun communicatie te verbeteren met behulp van nieuwe technologieën, waarbij hoge beschikbaarheid en flexibiliteit centraal staan. Klanten vragen naar betrouwbare systemen om succesvol te kunnen zijn. Intern it-specialist, Teunis Arendse, zocht naar een alternatief voor het tapeback-upsysteem van de organisatie. Hij wilde de noodherstelmogelijkheden verbeteren met een krachtige en gebruikersvriendelijke oplossing.
Reitsma Groep is een gevestigde it- en telecomprovider die bekend staat om zijn probleemoplossende en dienstverlenende karakter. Het bedrijf levert advies- en implementatieservices aan organisaties van alle groottes in Nederland.
'Onze oude back-upoplossing was sterk verouderd en de schaalbaarheid ervan was beperkt. Tapeback-ups zijn over het algemeen trager en minder betrouwbaar dan andere technologieën die momenteel op de markt zijn. We ontdekten tot onze schrik dat de nachtelijke back-ups van onze elf productieservers soms mislukten. Dat gaf mij als it-manager uiteraard een slechte gemoedsrust," aldus Arendse.
Reitsma heeft oplossingen van Symantec, CA en Acronis geëvalueerd. Daarbij is elk product getest op betrouwbaarheid, snelheid en functies. Arendse had al een aantal jaar met Acronis Backup & Recovery-workstationoplossingen gewerkt en zag direct dat Reitsma sterk kon profiteren van serverimageback-ups en back-ups naar alternatieve locaties. 'Het is voor ons erg belangrijk dat we onze essentiële servers kunnen herstellen wanneer zich een systeemfout of noodgeval voordoet. De imageback-upopties van Acronis bieden ons deze mogelijkheid. Acronis biedt bovendien een scherp geprijsde online back-upservice die naadloos met zijn serverback-upoplossing kan worden geïntegreerd. Om al om deze redenen was het voor ons logisch om te kiezen voor de Acronis Backup & Recovery 11 Advanced Server in combinatie met Acronis Backup & Recovery Online.'
Essentiële servers
De it-omgeving van Reitsma is gecentraliseerd en bevindt zich op het hoofdkantoor in Amersfoort. Het bedrijf beschikt over elf HP Proliant-productieservers met Windows Server 2008-, Microsoft SQL- en Exact-toepassingen. Elke downtime van de server zou enorme invloed hebben op de activiteiten van Reitsma. De klantenservice zou bij downtime bijvoorbeeld geen klantondersteuning meer kunnen bieden en de verkoopsupportafdeling zou geen bestellingen en aanvragen van klanten meer kunnen verwerken. 'Bijna al onze bedrijfsprocessen zijn afhankelijk van deze servers. Hoewel onze servers nooit veel downtime hebben gehad, realiseren we ons de risico's en gevolgen wanneer systemen uitvallen', voegde Arendse daaraan toe.
Voor de mailserver heeft Reitsma gekozen voor Acronis Recovery for Microsoft Exchange. Hierdoor kunnen de postvakken snel worden hersteld. Dat is erg belangrijk voor de hoge klantenservicenormen waar Reitsma om bekend staat.
Na installatie van Acronis is de serverhersteltijd naar schatting gemiddeld twintig minuten. De prestaties zijn dus aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de vorige oplossing. Herstel vanaf back-uptapes kon tot wel zes uur in beslag nemen. Dankzij Acronis kan Reitsma één of meerdere servers herstellen vanaf de systeemimages die op de centrale back-upserver of op het onsite nas-systeem zijn opgeslagen. Voor optimale redundantie- en herstelopties wordt met behulp Acronis Backup & Recovery Online for Servers ook een back-up van bestanden gemaakt naar de cloud.
'We zijn erg blij met de tijdsbesparing die het gebruik van Acronis ons heeft opgeleverd. Met deze gebruikersvriendelijke beheerconsole hebben we bovendien het volledige back-upsysteem binnen een dag geïmplementeerd. We kunnen nu eenvoudig en snel nieuwe serverclients implementeren. Dat was bij de vorige oplossing onmogelijk', zegt Arendse.
Met een redundante, onsite nas-server beschikt Reitsma al over een alternatieve back-uplocatie. Maar in het onwaarschijnlijke geval dat het kantoorgebouw niet toegankelijk is of er een ramp plaatsvindt, kunnen de bedrijfsgegevens niet worden hersteld of gebruikt. Arendse heeft voor Acronis Backup & Recovery Online for Servers gekozen, zodat hij de bedrijfsgegevens beter kan beschermen. Reitsma gebruikt momenteel slechts 20 procent van de 1TB capaciteit die de Acronis-service heeft. Dat biedt schaalbaarheidsopties en de ruimte om aan toekomstige opslaggroei te voldoen.