Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET heeft zeshonderd medewerkers uitgerust met een Samsung-tablet. De RET-medewerkers gaan de Samsung Galaxy Tab 7.0 Plus onder andere gebruiken om reizigers onderweg actuele reisinformatie te geven, zich voor hun dienst aan te melden en schades te delen via een speciale applicatie. Met foto's en video's die zij met de tablet maken, geven zij direct inzicht in de schade. Op die manier kan de schade zo snel mogelijk worden verholpen.
De Plus Tab 7.0 Plus heeft de afmetingen waarop een plattegrond aan een reiziger kan worden getoond. De 7.0 inch grote tablet is groter dan een mobiel, maar kleiner dan een notebook, waardoor hij makkelijk in een binnenzak past. Met een mobile device management-product kan RET de Samsung-tablets eenvoudig, snel en veilig beheren. Op afstand zitten in de tablet ruim driehonderd features. Bij standaard Android-apparaten is het aantal een tiende hiervan.
Met de extra mogelijkheden die de ruim driehonderd features bieden, heeft RET de regie over klantgericht en efficiënt gebruik van de tablets door de medewerkers. Zo kunnen de zeshonderd medewerkers via apps bijvoorbeeld stationsdagrapporten digitaal invullen, net zoals andere formulieren die zij nu op papier aanleveren.
Samsung-gebruikerstraining
'We willen onze klanten en medewerkers goed informeren', zegt RET-directiewoordvoerder Frouke Albers. 'Met name de communicatie met medewerkers op onze metrostations verliep nog via faxen en dat is niet meer van deze tijd. Afgelopen periode hebben collega's de verschillende apparaten getest. De Galaxy Tab kwam daar als beste uit. De tablet past precies in de binnenzak van onze bedrijfsuniformen. In een speciale Samsung-gebruikerstraining leren collega's hoe zij de tablet kunnen inzetten voor hun dagelijkse werkzaamheden. Bovendien geeft het ons een vertrouwd gevoel, dat dankzij een aantal beveiligingsoplossingen, onze bedrijfsgegevens veilig zijn. Het bereik op een aantal ondergrondse metrostations is momenteel nog niet optimaal. Daaraan wordt deze zomer gewerkt.'
'Steeds meer bedrijven ontdekken dat tablets een uitkomst zijn voor medewerkers die veel op locatie zijn', zegt Geert Mol, marketingmanager Mobile bij Samsung Nederland. 'Samen met RET hebben wij gekeken naar hoe medewerkers met behulp van een tablet hun werk klantvriendelijker en efficiënter kunnen uitvoeren. Wij zijn er trots op dat RET voor onze oplossing heeft gekozen, waarin het gemak voor de reiziger en de medewerker centraal staat.'